۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱

بحران روسیه - اوکراین و معمای پیچیدۀ تحریم‌های دریایی

در حالی‌که بحران روسیه - اوکراین در هفته‌های اخیر به تنش‌های بیشتری منجر شده و بسیاری از شرکت‌های حمل‌و‌نقل دریایی جهان در صدد تحریم روسیه به نفع اوکراین هستند، اما شواهد نشان می‌دهد که برخی از آن‌ها به جای عمل بیشتر حرف می‌زنند.
کد خبر: ۹۲۸۱۷

بحران روسیه - اوکراین و معمای پیچیدۀ تحریم‌های دریایی

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ مؤسسه لویدز‌لیست ضمن ارائه مقاله تحلیلی با عنوان معمای پیچیدۀ تحریم ها‌ی دریایی در شرایط بحرانی روسیه - اوکراین به این موضوع می‌پردازد که شرکت‌های کشتیرانی بزرگ جهان خواستار آن هستند که هم در تحریم‌های اعمال شده از سوی اروپا مشارکت کرده و عقب نمانند و هم بتوانند مشتریان خود را راضی نگه دارند که این دو با هم همخوانی ندارند.

در این مقاله آمده است اقداماتی که جهان برای قطع شریان‌های مالی -اقتصادی روسیه به کار گرفته، گسترده‌ترین اقداماتی است که از زمان جنگ جهانی دوم تا‌کنون مشاهده شده است که تأثیر آن روز به روز در بخش‌های مختلف اقتصادی روسیه قابل مشاهده است.

در این میان برخی شرکت‌های کشتیرانی تلاش می‌کنند با عبور از محدودیت‌های تجاری و مالی اعمال شده بر روسیه بتوانند وابستگی خود را به انرژی روسیه کاهش دهند، اما گفتن این حرف بسیار آسان‌تر از عملی است که آن‌ها باید انجام دهند.

نویسنده در ادامه این مقاله یاد‌آور شده است تجارت دریایی در منطقه بحرانی و جنگ زده در هفته‌های اخیر بسیار پیچیده‌تر شده و اگر‌چه پاسخ غرب به روسیه بیشتر اهداف سیاسی دارد، اما مسائل اقتصادی  که در کنار آن دیده می‌شود بر تمامی بخش‌های اقتصادی جهان تأثیر خود را گذاشته است.

به نظر می‌رسد اروپا بیش از پیش می‌داند که ممنوعیت واردات نفت و گاز از روسیه تار و پود اقتصادی اتحادیۀ اروپا را به چالش خواهد کشید چرا‌که مدیران برخی از شرکت‌های کشتیرانی اگرچه با تحریم‌های اتحادیه اروپا همسو هستند، اما سعی می‌کنند مشتریان خود را بدون پاسخ نگذارند که حتی اگر توانستند نفت روسیه را با واسطه خریداری کرده و جابه‌جا کنند.

این کارشناس می‌افزاید در حالی‌که بسیاری از تاجران اروپایی و آمریکایی به تجارت با شرکت‌های روسی پایان داده‌اند، اما برخی از آنان در یک سردرگمی به سر می‌برند تا بتوانند ضمن همبستگی با اتحادیۀ اروپا به نوعی تحریم‌ها را نیز دور بزنند.

در این میان اروپا هنوز به درستی نمی‌داند که ممنوعیت کشتی ها‌ی تحت کنترل روسیه به اروپا تا چه زمان ادامه خواهد داشت و آیا این اتحادیه می‌تواند در مقابل کمبود انرژی وارداتی از روسیه مقاومت کند، چراکه گزینۀ خیلی زیادی در این باره ندارد و روسیه دست آن‌ها را به خوبی خوانده است.

به هرحال واقعیت این است اگرچه تحریم‌ها در کوتاه مدت اعمال شده، اما تأثیرات منفی آن تا ماه‌ها و سال‌های آینده ادامه خواهد داشت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار