mana.ir

کد خبر: ۹۲۶۰۶ |
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۱

حمل‌و‌نقل دریایی همچنان زیر سایه تهدیدات بحران روسیه و اوکراین

لجستیک و زنجیرۀ تأمین کالا در اکثر جهان از یک سو با بحران روسیه و اوکراین و از سوی دیگر با بحران همه‌گیری کووید ۱۹ در بنادر چین مواجه است که همین کار چالش‌های زیادی را پیشِ روی این صنعت قرار داده است.

حمل‌و‌نقل دریایی همچنان زیر سایه تهدیدات بحران روسیه و اوکراین

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ "جیمز بیکر" تحلیلگر ارشد دریایی لویدز‌لیست با اشاره به اینکه تأثیر مستقیم جنگ روسیه و اوکراین هنوز بر زنجیرۀ تامین کالا به اوج خود نرسیده، اما افزایش شدید نرخ حمل‌و‌نقل، طولانی‌تر شدن مسیر‌های دریایی و اختلال در عملیات بندری چین به علت شیوع کرونا همگی باعث شده تا زنجیرۀ تأمین کالا بیش از پیش با تهدید مواجه شود، گفت: کشتی‌ها همچنان با مشکلات جدید در مسیر جابه‌جایی کالا مواجه هستند و هر آن حوادث ... منتظره به ویژه در مناطق جنگی آن‌ها را تهدید می‌کند.

مدیر‌عامل container exchange در این زمینه گفت: قفل شدن زنجیرۀ تامین کالا در چین و تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر آن اختلالات زیادی را برای بخش حمل‌و‌نقل دریایی ایجاد می‌کند.

"کریستین رولوف" مدیر اجرایی این شرکت نیز در ادامه می‌افزاید: بحران تهاجم روسیه به اوکراین بر بخش حمل‌و‌نقل کانتینری تأثیر زیادی گذاشته که قرنطینۀ بنادر چین مشکلات آن را مضاعف کرده است در واقع تمامی این عوامل باعث شده که تقاضا بیشتر شود، اما پاسخ به این تقاضا با تهدید‌هایی که حمل‌و‌نقل دریایی با آن مواجه است کار را بیش از پیش سخت می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر کانتینر‌ها در اکثر بنادر اروپا نگهداری شده و یک نوع سردرگمی در بنادر مشاهده می‌شود.

مدیران خطوط کانتینری و مالکان کشتی اطمینان ندارند که کالا بدون تهدید به دست مشتریان واقعی برسد علاوه بر آن خدمات حمل‌و‌نقل ریلی تحت تأثیر این بحران‌ها قرار گرفته و نمی‌تواند به شکل دلخواه به وظایف خود عمل کند، زیرا ظرفیت آن‌ها محدود است و نمی‌تواند با حمل‌و‌نقل دریایی رقابت کند ضمن اینکه برای همه کشور‌ها امکان حمل کالا با ریل از طریق صنعت ریلی میسر نیست.

به گفتۀ "رولوف" اگرچه مسیر کریدور شمالی هنوز باز است، اما حجم کالا‌های عبوری از آن به شدت کاهش یافته است و در برخی موارد کالا از طریق حمل‌و‌نقل هوایی ارسال می‌شود که میزان آن بسیار محدود است.

"جیمز بیکر" در ادامه گزارش خود یاد‌آور می‌شود: افزایش قیمت نفت و به طبع آن افزایش قیمت سوخت کشتی‌ها تهدید دیگری برای حمل‌و‌نقل دریایی به شمار می‌رود و این موضوع به نرخ حمل‌و‌نقل کانتینری ضربه می‌زند و باعث افزایش آن می‌شود به تعبیر دیگر افزایش نرخ سوخت توسط نفتکش‌ها به تمامی بخش‌های مختلف حمل‌و‌نقلی تسری پیدا کرده و باعث افزایش نرخ حمل‌و‌نقل کالا می‌شود.

از سوی دیگر همه‌گیری کرونا و قرنطینه شدید بنادر چین موج دیگری از ازدحام بنادر و افزایش هزینه‌های حمل‌و‌نقل را برعهده دارد شاید بتوان در این ارتباط گفت که یک ترافیک شدید حمل‌و‌نقلی در سراسر جهان بوجود آمده است.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر در بنادر هند کشتی‌های کافی در دست نیستند و همین کار نرخ‌ها را یک بار دیگر افزایش داده است.

وی در پایان می‌نویسد تمامی آنچه در بالا به آن اشاره شد به نوسان قیمت‌ها در بازار حمل‌و‌نقل دریایی دامن زده و موقعیت آن را به خطر می‌اندازد و در صورت ادامه بیشتر جنگ و قرنطینه بنادر چین باید شاهد تهدیدات بیشتری در این زمینه باشیم. به نظر می‌رسد تا زمان فشار آوردن به پدال گاز حمل‌و‌نقل دریایی برای پشتِ سر گذاشتن این بحران‌ها زمان زیادی لازم است تا ترافیک حمل‌و‌نقل دریایی با سرعت خاصی به جریان خود ادامه دهد.  

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها
آخرین اخبار
پرطرفدارترین