۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲

تأثیر بحران روسیه و اوکراین بر صنعت کشتیرانی جهان از دید تحلیلگران دریایی

بحران روسیه و اوکراین صنعت کشتیرانی در اقصی نقاط جهان را با مشکلات و چالش‌های زیادی مواجه کرده و روند فعالیت آن را به گونه‌ای کُند کرده که پیش از این به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی نبود.
کد خبر: ۹۲۵۸۱

تأثیر بحران روسیه و اوکراین بر صنعت کشتیرانی جهان از دید تحلیلگران دریایی


به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ تحلیلگران به بررسی بحران روسیه - اوکراین بر صنعت کشتیرانی پرداخته و مشکلات و چالش‌های فراروی این صنعت را بر‌شمردند.

بر اساس این گزارش "ریچارد برگمن" تحلیلگر ارشد دریایی در این زمینه معتقد است فعالیت صنعت کشتیرانی جهان تحت تأثیر شدید درگیری روسیه - اوکراین قرار گرفته و در حوزۀ عملیاتی به نوعی صنعت کشتیرانی قفل شده است اگرچه تلاش‌هایی در حوزه‌های پیرامونی و سایر مناطق دریایی برای راکد نماندن فعالیت صنعت کشتیرانی در جریان است، اما نمی‌توان از تأثیر منفی جنگ روسیه بر این صنعت به راحتی گذشت.

طولانی شدن مسیر‌های دریایی به منظور یافتن مسیر‌های جایگزین برای حمل محموله‌های صادراتی به تمام کشور‌ها به ویژه ممالک مشترک المنافع (CIS) تاثیرات نامطلوبی بر قیمت کالا‌ها گذاشته است.

شاید در یک جمله می‌توان گفت بحران روسیه و اوکراین علاوه بر خسارت بر تجارت دریایی باعث افزایش قیمت کالا‌ها بویژه مواد غذایی شده است. در واقع دود این چالش‌ها و مشکلات به چشم مصرف کننده می‌رسد.

در حال حاضر فعالیت‌های کشتیرانی در شمال دریای سیاه به نوعی به مشکل برخورده و در واقع مسیر‌ها مسدود شده است.

از سوی دیگر پوشش بیمه‌ای توسط مؤسسات P&I برداشته شده و در صورت عبور کشتی‌ها از مسیر‌های دریایی حوزۀ روسیه و اوکراین به نوعی خطر‌آفرینی می‌کنند.

"سایمون تنسی" تحلیلگر دیگر دریایی در ادامه می‌گوید: کانتینر‌هایی که قرار بود به مقصد روسیه و اوکراین حمل شود در بنادر مختلف جهان بلاتکلیف مانده است. از سوی دیگر مسدود شدن سوئیفت در روسیه پرداخت منابع مالی به ذی‌نفعان دریایی را تحت تأثیر قرار داده است همچنین ازدحام در بنادرِ مجاور دو کشور روسیه و اکراین به شدت مشاهده می‌شود.

در واقع تجارت به روسیه توسط کشور‌های مختلف  تحت تاثیر قرار گرفته و خطوط کشتیرانی بزرگ جهان کالا‌های مربوط به بنادر روسیه را نمی‌پذیرد.

وی در ادامه یاد‌آور شد: اگرچه هر دو کشور جنگ زده تلاش می‌کنند نسبت به صادرات کالا اقدام کنند، اما در این میان برندۀ نهایی بیشتر روسیه است چرا که در ماه مارس صادرات گندم خود را علی‌رغم وجود جنگ ۶۰ درصد افزایش داد، اما کشور اوکراین موفق نشد که نسبت به صادرات خود از بنادر اقدام کند در واقع هم اکنون صادرات کالا توسط اوکراین بسیار ضعیف است، این در حالیست که روسیه و اوکراین یک چهارم تجارت جهانی غلات را در دست دارند به همین جهت هم اکنون قیمت جهانی محصولاتی مانند گندم و روغن آفتابگردان به شدت بالا رفته و نگرانی‌های فزاینده‌ای را در زمینه دسترسی مردم به غذا در مناطق عمدۀ وارداتی مانند خاورمیانه و شمال آفریقا بوجود آورده است.

به گفتۀ وی تهاجم روسیه به بنادر اوکراین مسیر اصلی صادرات این کشور را قطع کرده اگرچه اوکراین تلاش می‌کند به صادرات خود از طریق راه‌آهن ادامه دهد، اما میزان صادرات حمل‌و‌نقل ریلی نمی‌تواند جایگزین  صادرات از طریق کشتی‌ها شود.

وی در پایان یاد‌آوری می‌کند تنها کشوری که توانست از گزند بحران روسیه و اوکراین در امان بماند و صنعت کشتیرانی آن به فعالیت خود ادامه دهد هندوستان است که اثرات نامطلوبی بر صادرات و واردات آن دیده نشده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار