۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸

جعبه‌های جادویی کانتینر انقلابی در تجارت دریایی

امروزه ۶۰ درصد از تجارت ۹۰ درصدی دریایی توسط جعبه‌های جادویی کانتینر حمل می‌شود که با گردش مالی ۱۴ تریلیون دلاری در جهان، ساده‌ترین شیوۀ صادرات و واردات کالا به شمار رفته و روز به روز بر مزیت‌ها و محبوبیت آن افزوده می‌شود.
کد خبر: ۹۱۰۵۵

جعبه‌های جادویی کانتینر انقلابی در تجارت دریایی
به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ حمل و نقل کانتینری در حال حاضر نقش عمده‌ای را در حمل کالا دارد، زیرا  می‌توان همه نوع محصول بزرگ و کوچک را در یک جعبه کانتینری جا داده و آن را به دورترین نقاط جهان حمل کرد به همین جهت از ابداع آن به عنوان انقلابی در تجارت دریایی نام می‌برند.

"ANNA NAGURNEY" کارشناس و تحلیلگر دریایی در مقاله‌ای پیرامون مزیت‌های حمل و نقل کانتینری یاد‌آور شد: امروزه حمل و نقل کانتینری آنچنان در تمامی کشور‌های جهان به ویژه در کسب و کار‌ها‌ی جهانی جای خود را بیش از پیش باز کرده که بسیاری احساس می‌کنند بدون روی آوری به حمل و نقل کانتینری تجارت برای آن‌ها غیر‌ممکن است. در واقع تجارت بدون کانتینر را کسی برنمی‌تابد.

وی افزود: بار‌ها گفته شده که ۹۰ درصد از کالا‌های جهان از طریق دریا حمل می‌شود، اما شاید کمتر فردی بداند که ۶۰ درصد از کالا‌های جابه‌جا شده توسط دریا در جعبه‌های کانتینری فولادی جابه‌جا می‌شود.

وی یاد‌آور شد: زمانی که "مالکوم مک لین" کارآفرین آمریکایی در سال ۱۹۵۰ نسبت به ساخت و راه اندازی جعبه کانتینر اقدام کرد هرگز کسی گمان نمی‌کرد روزی جامعه دریایی احساس کند بدون داشتن جعبه‌های کانتینری ۲۰ یا ۴۰ فوت صادرات و یا واردات کالا به راحتی میسر نباشد.

به گفتۀ وی نبوغ و نوآوری "مک لین" با عرضه کانتینر در جهان هزینه‌ها را به شدت کاهش داد. در آن دوران زمانی‌که بارگیری دستی کالا در کشتی‌ها بدون استفاده از جعبۀ کانتینر ۵۸۶ دلار برای هر تُن هزینه داشت ناگهان با تولید جعبه کانتینر این هزینه به ۱۶ سنت در هر تُن کاهش یافت و از سوی دیگر صاحبان کالا دیگر نگران از بین رفتن کالا بر اثر فشار‌های ناشی از چیدن بار نبودند.

"ANNA NAGURNEY" در ادامه تاکید کرد: این روز‌ها کمبود جعبه‌های کانتینر زنجیرۀ تأمین هزاران محصول در سراسر جهان را به هم ریخته و بسیاری از مشتریان درصدد دستیابی به خرید یا اجاره جعبه‌های کانتینر هستند چراکه داشتن آن را برای حمل کالا یک ضروری می‌دانند.

وی در ادامه به اهمیت و مزیت این جعبه‌ها پرداخته و خاطر نشان ساخت: هر روز که می‌گذرد میزان کالا‌های حمل شده توسط کانتینر‌ها افزایش پیدا می‌کند و مزایای آشکار و پنهان آن بیش از پیش آشکار می‌شود.

در این ارتباط به میزان کالا‌های حمل شده توسط کانتینر‌ها به یک آمار بسنده کنم، میزان کالا‌های حمل شده توسط جعبه‌های کانتینر در سال ۱۹۸۰ بیش از ۱۰۲ میلیون تُن بود که این رقم در سال ۲۰۱۷ به ۱.۸۳ میلیارد تُن رسید. این آمار کلی بیانگر اهمیت و به کارگیری کانتینر  در حمل و نقل دریایی است.

وی بیان کرد: هم‌اکنون گرایش برای ساخت کشتی‌های کانتینری بسیار افزایش یافته است. اندازۀ متوسط یک کشتی کانتینری در ۲۰ سال گذشته دو برابر شده است. بزرگترین کشتی‌هایی که امروزه در آب‌های بین‌المللی تردد می‌کنند قادرند ۲۴ هزار TEU کانتینر را حمل کنند این ظرفیت معادل کالا‌های حمل شده توسط یک قطار باری به طول ۴۴ مایل می‌باشد به عبارت دیگر یک کشتی  Globe با ظرفیت ۱۹۱۰۰ TEU می‌تواند ۱۵۶ میلیون جفت کفش، ۳۰۰ میلیون رایانه لوحی و ۹۰۰ میلیون قوطی کنسرو را حمل کند.

با این اوصاف تصور کنید قیمت معمولی حمل یک کانتینر ۲۰ فوتی قبل از همه‌گیری کرونا که بیش از ۲۰ تُن بار را از آسیا به اروپا حمل می‌کرد تقریباً برابر یک بلیت  پرواز هوایی در همان سفر بود.

وی در پایان این مقاله یاد‌آور شده است امروزه همه مالکان سفارش دهنده کشتی از یک سو و شرکت‌های کشتی سازی از سوی دیگر به سمت ساخت کشتی‌های بزرگ کانتینری ادامه مسیر می‌دهند و بعید به نظر می‌رسد که این روند متوقف شود. در این میان کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تا سال ۲۰۳۰ کشتی‌هایی با قابلیت حمل بار ساخته خواهند شد که ۵۰ درصد بزرگتر از کشتی EVERGIVEN  همان مسدود کننده کانال خواهد بود و در یک کلام حمل و نقل کانتینری همچنان محبوب و پر‌متقاضی خواهد بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار