۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی:

دیپلماسی حمل و نقلی کشور فعال شده است/حاکمیت مدیریت واحد بر پایانه‌های مرزی

دیپلماسی حمل و نقلی کشور فعال شده است/حاکمیت مدیریت واحد بر پایانه‌های مرزی
مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی گفت: هدف وزارت راه و شهرسازی دوری از نگاه جزیره‌ای، تقویت و توسعه "شبکه ترانزیتی" کشور است.
کد خبر: ۸۸۵۸۷

امین ترفع در گفتگو با خبرنگار مانا ضمن گرامیداشت هفته ملی حمل و نقل با بیان اینکه باید مزیت‌های نسبی حمل و نقلی کشور را به مزیت‌های رقابتی تبدیل کنیم به آنچه که "دیپلماسی حمل و نقلی وزارت راه و شهرسازی" نامید اشاره و خاطرنشان کرد: هدف از این اقدام دوری از نگاه جزیره‌ای و تقویت و توسعۀ شبکه ترانزیتی ایران است.
وی وجود تفاهم نامه و توافق نامه‌های متعدد با کشورهای همسایه را طی دهه‌های اخیر امری مثبت دانست که می‌بایست بازبینی شوند و با نگاهی تازه به اجرا درآیند.
ترفع در این باره گفت: مثلا کریدور شمال-جنوب یا کریدور خلیج فارس- دریای سیاه از جمله این تفاهمات و توافقات است که سعی داریم با نگاهی جامع‌تر بازبینی شده و در قالب شبکه گستردۀ ترانزیتی کشور از حالت خطی و جزیره‌ای خارج شوند.
وی مهم‌ترین مزیت مسیر ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران برای کشورهای همسایه را امنیت دانست و ادامه داد: زیرساخت‌های حمل و نقلی ایران نیز به اذعان کارشناسان کشورهای همسایه از کیفیت مناسبی برخوردار است. همچنین ناوگان بزرگ جاده‌ای کشور با قیمت رقابتی و ارزان‌تری حمل کالای ترانزیتی را انجام می‌دهد.
مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی ایجاد اتحادیه‌ها و توافقنامه‌های جدید را یکی از ملزومات تقویت مزیت‌های رقابتی ترانزیتی کشور دانست و تصریح کرد: مثلاً به تازگی کشور ازبکستان مشتاق شده است که از مزایای بی‌بدیل بندر چابهار بهره‌مند شود به همین دلیل دو جلسه مشترک بین این کشور، ایران و افغانستان و سپس هند برگزار شد تا ازبکستان به عنوان کشور محدود در خشکی نیز عملاً به توافقنامه چابهار بپیوندد و بتواند از مسیر افغانستان و ترکمنستان به این بندر دسترسی داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه در دیپلماسی حمل و نقلی وزارت راه و شهرسازی به دنبال ایجاد چهارچوب مفهومی و تفاهم شده تازه‌ای با کشورهای همسایه هستیم، افزود: تلاش ما این است که بخش‌های نادیده شبکه ترانزیتی کشور در تمام کریدورها از شمال و جنوب گرفته تا جنوب غرب و جنوب شرق را شناسایی و فعال کنیم.
ترفع این ایده را که شبکه ترانزیتی ایران با منطقه پیوند بخورد را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: دستیابی به این امر نیازمند حمایت تمام بخش‌هاست چرا‌که هم اکنون رقابت بزرگی در زمینه ترانزیت در منطقه وجود دارد و ما باید به سرعت مزیت‌های نسبی خود را به مزیت‌های رقابتی و بالفعل تبدیل کنیم.
وی دستیابی به مزیت‌های رقابتی حمل و نقلی را نیازمند چند مؤلفه کلیدی دانست و اظهار کرد: باید زمان ترانزیت در ایران را کاهش دهیم که به تبع آن هزینه ترانزیت نیز کاهش می‌یابد در عین حال می‌بایست دسترسی پر‌ظرفیت را نیز برای کشورهای همسایه ایجاد کنیم که آنها به توسعه همکاری‌ها با کشور ما راغب شوند.
مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی یکی دیگر از الزامات توسعه ترانزیت در کشور را بهسازی و مدیریت فرآیندها دانست و افزود: تا پیش از این کنترل‌های جزیره‌ای بدون اشتراک دیتا از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط در پایانه های مرزی حاکم بود اما طی دو ماه اخیر و با دستور دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور محترم، وزارت راه و شهرسازی نقش مدیر واحد و مسئول پایانه‌های مرزی کشور را بر‌عهده گرفته است.
وی این اقدام را روزنه‌ای امید برای توسعه حمل و نقل و ترانزیت در کشور ارزیابی و تصریح کرد: اصلاح فرآیندها و هوشمندسازی آنها در کنار حل تعارضات بین بخشی در موضوع ترانزیت در کنار زیرساخت مناسب می تواند به توسعه اقتصادی کشور کمک شایان توجهی کند.
ترفع در پایان تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی در زمینه مدیریت واحد فرآیندها در پایانه‌های مرزی به شکلی جدی وارد شده است و قصد دارد تمامی این فرآیندها را استانداردسازی کرده ضمن حذف برخی فرآیندهای مزاحم زمینه همدلی و اشتراک گذاری اطلاعات بین دستگاه‌های مستقر در پایانه های مرزی را فراهم سازد تا زمان توقف در این پایانه‌ها به حداقل ممکن برسد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار