مدیرعامل شرکت تعمیرات کشتی پرشیاهرمز در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: متاسفانه در کشور مرجع بیطرفی که بین کشتی ساز و کشتی دار داوری کند وجود ندارد. سازنده ادعا می کند که کشتی LNG می سازد و کشتی دار نیز ادعا می کند که با پتانسیل داخل یک بارج هم نمی توان ساخت.
مهندس حمید جمالی جمال آباد افزود: در حال حاضر کشتی کانتینری در کشتی سازی ایزوایکو ساخته می شود که 12 سال از بهره برداری آن گذشته است و ماشین آلات آن قدیمی شده و قطعات آن در بازار موجود نیست. این کشتی در زمان سفارش، کانتینربر بود در حالی که زمان تحویل نه فیدر و نه کانتینربر است و هم اینکه میزان آلودگی و مصرف سوخت آن بسیار بالاست و عملاً این شناور وقتی تحویل کشتی دار میشود، توجیه اقتصادی ندارد.
وی یادآور شد: از طرفی اگر ادعا کنیم که کشتی سازها نمی توانند کشتی بسازند، این هم درست نیست. چون ظرفیت، قابلیت و توانایی ها وجود دارد اما این فاصله آنقدر زیاد شده که بیشتر به اتهام زنی به یکدیگر تبدیل شده است.
مدیرعامل شرکت تعمیرات کشتی پرشیاهرمز گفت: ما راه 30 ساله را رفته ایم اما هنوز دولت اصرار بر مالکیت و مدیریت این صنعت دارد. همزمان با کشتی سازی ایزوایکو کشتی سازی های دیگری در دنیا تأسیس شد. ایزوایکو از سوبسیدهای دولتی به وفور استفاده کرده است. باید واقع بینانه به مسائل نگاه کنیم. اقتصاد باید توجیه داشته باشد، نه اینکه با هر هزینه ای بخواهیم کشتی بسازیم.
وی با اشاره به اینکه در زمینه تعمیرات کشتی، هزینه تعمیر در شرکت پرشیاهرمز پایین تر از شرکتهای تعمیرات کشتی دبی است افزود: این را می توان اثبات کرد. کیفیت را بالا برده ایم و در حال حاضر پرشیاهرمز الگوی خوبی است.
جمالی گفت: به نظر می رسد که با تفویض مدیران دولتی این صنعت شکوفا می شود. تا این نگاه و زاویه تغییر نکند، راه رفته را ادامه می دهیم. تجارت یک کسب وکار بسیار پر منفعت در دنیاست، مالکان کشتی را از این مزیت ساقط کرده ایم، اجازه نداده ایم که در دنیا برای این کشور اعتبار و درآمد کسب کنند.
وی افزود: باید این پوسته را بشکنیم، بخش دولتی، سرمایه گذاری مناسبی انجام داده چون بخش خصوصی این توان را نداشت اما باید اجازه داد که برای بهره برداری، مدیریت بخش خصوصی هم وارد شود.
وی گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش ایران باید اجازه دهند و مسیر را هموار کنند و از سوی دیگر باید مرجعی تعیین شود تا مشخص کند کشتی دارها و کشتی سازها کدام یک درست می گویند.
وی خاطرنشان کرد: کمک دولت به این صنعت ایجاد زیرساخت ها، در اختیار گذاشتن فاینانس های ارزان قیمت به کشتی سازی ها و بخشودگی مالیات برای کشتی دارهاست. همچنین دولت باید سهام، بهره برداری و مدیریت را به بخش غیردولتی واگذار کند. نباید با عناوین جدید راه 30 سال گذشته را تکرار کنیم.
وی در پایان سخنان خود گفت: پایه و اساس کار صنایع دریایی باید اصلاح شود. به نظر من به جای راننده، ریلها باید عوض شوند. مسیری که در گذشته هم طی شد به بن بست رسیده است. باید تفکر و زاویه دید خود را اصلاح کنیم.