
به گزارش گروه بینالملل مانا، مؤسسه آلفالاینر در گزارش هفتگی خود به نقش کشتیهایی با ظرفیت پایین در راهاندازی خطوط جدید کشتیرانی پرداخته است.
براساس این گزارش، در ماه نوامبر بندر Vizhinjam در جنوب هند توسط خط کشتیرانی MSC به سرویس چرخشی آسیا – جنوب چین – ساحل شرقی ایالات متحده اضافه شده است.این خط کشتیرانی در طول سال با ۱۳ کشتی با ظرفیت ۶۰۰۰ تا ۹۶۰۰ TEU در بنادر لائم چابانگ، یانتیان، هایفونگ، کای مپ، سنگاپور، نیویورک، بالتیمور، نورفولک، Vizhinjam و سنگاپور پهلو میگیرد.
از سوی دیگر شرکت MSC، کیپتاون را به سرویس آسیا – WAF اضافه میکند. MSC قرار است در ماه دسامبر یک توقف مستقیم جدید در کیپتاون، آفریقای جنوبی، به سرویس ایروکو که اخیراً راهاندازی شده، بیفزاید.این سرویس سپس به بنادر نینگبو، نانشا، سنگاپور، پوینت نوآر، کوتونو، لاگوس، لوبیتو، کیپتاون، سنگاپور، شیامن و نینگبو خدمات ارائه خواهد داد. این سرویس در ۱۱ هفته آینده با استفاده از ۱۱ کشتی با ظرفیت ۵۰۰۰ تا ۹۰۰۰ TEU ادامه مییابد.
راهاندازی خط کشتیرانی خاور دور روسیه – چین و کره جنوبی
شرکت کشتیرانی چینی STF Shipping که سال گذشته سه سرویس منظم برای اتصال خاور دور روسیه به چین و کره راهاندازی کرده بود، شبکه خود را به دو حلقه ساده کرده و ضمن حذف دالیان و تیانجین، بوسان کره جنوبی را به آن افزوده است. بندر شانگهای همچنان در این سرویس فعال باقی مانده است.
این خط کشتیرانی اصلاحشده با کشتیهای ۱۲۰۰ تی ای یو «ZHOU» و «CHANG HONG» هر دو هفته یکبار به وستوچنی، شانگهای و بوسان خدماترسانی میکند. این سرویس چرخه جدید خود را از ۹ نوامبر از وستوچنی آغاز کرده است.
SITC شبکه چین – ژاپن را تغییر میدهد
شرکت حملونقل بینالمللی چینی SITC اخیراً خدمات خود در مسیر چین – ژاپن را سازماندهی مجدد کرده است. بهعنوان بخشی از این تغییر، این شرکت بخشهایی از حلقه موجود شمال چین – ژاپن را با بخشهایی از سرویس پروانهای شانگهای – تایکانگ – ژاپن ترکیب کرده تا حلقه شمال چین – تایکانگ – ژاپن که در سپتامبر تشکیل شده بود، تکمیل شود.
SITC همچنین سرویس جداگانهای بین شانگهای و ژاپن با عنوان SKT6 راهاندازی کرده است.براساس این گزارش، سرویس جدید SKT6 با ظرفیت ۱۰۱۱ TEU مسیر شانگهای، ناگویا، هیتاچیناکا، سندای و بازگشت به شانگهای را پوشش میدهد و از ۲۲ اکتبر حرکت خود را از شانگهای آغاز کرده است.
پیوستن خطوط TS به Interasia در سرویس جنوب چین – ویتنام – تایلند
خطوط TS از ماه آینده با پیوستن به خطوط Interasia در سرویس SVT که نخستین بار در مارس ۲۰۲۴ با همکاری خطوط CUlines راهاندازی شد، پوشش خود را بین جنوب چین، ویتنام، تایلند و ژاپن افزایش خواهد داد.
در راستای این همکاری جدید، ظرفیت کشتیها از ۱۱۰۰ TEU به ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ TEU افزایش مییابد. سرویس SVT سپس هر دو هفته یکبار به نانشا، هوشیمین، بانکوک، لائم چابانگ و نانشا خدمات خواهد داد.
شرکت TS Lines مشارکت خود را با حرکت کشتی ANBIEN SKY در ۱۰ دسامبر از بندر نانشا آغاز خواهد کرد. برای خطوط TS، SVT جدید سرویس PAS (ژاپن – تایوان – جنوب چین – جنوب ویتنام) را که بهطور مشترک با خطوط یانگ مینگ و اینترآسیا اداره میشود، متصل میکند.بر این اساس، سرویس TRV که جنوب چین و تایلند را به هم متصل میکند نیز تکمیل خواهد شد. این حلقه با همکاری خطوط کانتینری منطقهای (RCL) ارائه میشود.
ازسرگیری پوشش چین – خاورمیانه
شرکت حملونقل اقیانوسی نینگبو (NBOSCO) چین اواخر ماه گذشته با معرفی سرویس جدید China–Middle East Gulf Express (CGX) به تجارت خاور دور – خاورمیانه بازگشت. این اقدام پس از خروج NBOSCO از منطقه در ماه مارس انجام میشود.
این سرویس جدید CGX با پیوستن به سرویس موجود چین – خاورمیانه، که بهطور مشترک توسط Unifeeder و Milaha اداره میشود، ارائه میشود. حرکت کشتی توسط سرویسهای CGE – MGX – SGX1 – CGX در طول پنج هفته ادامه یافته و بنادر شانگهای، نینگبو، چیوان، جبلعلی و شانگهای را پوشش میدهد.
NBOSCO نخستین حضور خود در بازار خاورمیانه را در ژوئن ۲۰۲۴ با سرویس CGE آغاز کرده بود.
تایلند پوشش غرب هند را افزایش میدهد
خطوط کانتینری منطقهای تایلند (RCL) پوشش غرب هند – خاورمیانه خود را با معرفی سرویس جدید تقویت کرده است.RCL این سرویس را از طریق طرح جدیدی در حلقه India Gulf Express Service (IGXS) متعلق به شرکت Folk Maritime ارائه میدهد؛ Milaha Maritime & Logistics نیز در آن مشارکت دارد.
IGXS طی دو هفته آینده با دو کشتی ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ TEU که در بنادر موندرا، ناهاوا شوا، صحار، دمام و موندرا پهلو میگیرند، عملیاتی میشود.شرکت RCL مشارکت خود را از ۱۰ اکتبر با حرکت کشتی BORKUM با ظرفیت ۱۹۳۰ TEU از موندرا آغاز کرده است.
حضور خطوط فرانسوی در خاورمیانهشرکت CMA CGM فرانسه فیدر JMX2 را برای خاورمیانه راهاندازی کرده است.این سرویس که با نام Jebel Ali Middle East Express معرفی شده، برخلاف نام خود در جبلعلی پهلو نمیگیرد و از ابوظبی (بندر خلیفه) بهعنوان هاب ترانزیت استفاده میکند.سرویس JMX2 به بنادر ابوظبی (بندر خلیفه)، دمام، شعیبه، بحرین و بازگشت به ابوظبی خدماترسانی میکند.این سرویس با کشتی تازه اجارهشده MYD HANGZHOU با ظرفیت ۲۲۰۲ TEU از ۲۲ نوامبر آغاز خواهد شد.علاوه بر JMX2، سرویس JMX نیز ابوظبی، جبلعلی، بحرین، دوحه و ابوظبی را با یک کشتی ۱۷۰۰ TEU تحت پرچم آمریکا که توسط APL اداره میشود، پوشش میدهد.تنظیم سرویس اروپا – WAF توسط هاپاگلویدهاپاگلوید در پایان ماه نوامبر سرویس غرب اروپا – غرب آفریقا (WWA) را با حذف توقف شمال تِما تنظیم میکند. این چرخش اصلاحشده بنادر آنتورپ، لوهاور، لیسبون، تانگرمد، تما، پوینت نوآر، لوآندا، لاگوس و آنتورپ را پوشش میدهد.این سرویس همچنان از ۷ کشتی با ظرفیت ۳۶۰۰ تا ۴۸۰۰ TEU استفاده میکند. کشتی Mediterranean Express با ظرفیت ۴۸۹۶ TEU اجرای چرخش اصلاحشده را از ۱۹ نوامبر از تانگرمد آغاز کرده است.افزایش حضور CMA CGM در بندر لاموشرکت CMA CGM به افزایش حضور خود در بندر کانتینری جدید لامو در کنیا ادامه میدهد. این بندر که در شمال مومباسا قرار دارد، در سال ۲۰۲۱ افتتاح شد اما پس از دریافت جرثقیلهای دروازهای جدید از چین در سال ۲۰۲۴، عملاً فعالیت کانتینری خود را در مقیاسی بزرگ آغاز کرد. لامو بهعنوان جایگزینی برای تأسیسات شلوغ مومباسا توسعه یافته است.