
به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از مؤسسه Drewry، تقاضای شدید برای کالاهای فله کوچک شامل آلومینیوم، کبالت، گرافیت، لیتیوم، منگنز، نیکل و سیلیکون — که در ساخت باتریها و پنلهای خورشیدی کاربرد دارند — احتمالاً در سال ۲۰۲۶ نرخهای بالاتری را برای کشتیهای فله کوچکتر به همراه خواهد داشت.
اما این محمولههای فلهای بزرگ، بهویژه سنگ آهن، هستند که به احتمال زیاد نقطهقوت بازار در سال ۲۰۲۶ خواهند بود. طبق گزارش Drewry، سنگ آهن بهعنوان بزرگترین محموله از پنج محموله فلهای بزرگ، حدود ۳۶ درصد از تجارت دریایی خشک را تشکیل میدهد و سهم آن همچنان رو به افزایش است.
تولید این فرآورده در برزیل در حال افزایش است و این موضوع نرخهای کشتیهای کیپسایز را که از ماه جولای بهطور پیوسته رو به رشد بودهاند، پشتیبانی میکند؛ بهگونهای که نرخها اوایل این هفته از مرز ۳۰٬۰۰۰ دلار عبور کردند.
براساس این گزارش، معدن عظیم سنگ آهن «سیماندو» در گینه — بزرگترین سرمایهگذاری معدنی جهان در سه دهه اخیر — که در حال توسعه بود، سرانجام در این ماه افتتاح شد. اکثریت سهام این معدن در اختیار چینیهاست.
هنگامی که سیماندو با تولید سالانه ۱۲۰ میلیون تُن به ظرفیت کامل برسد، به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سنگ آهن جهان تبدیل خواهد شد. اولین محموله سنگ آهن این معدن — که محتوای آهن آن بهطور قابل توجهی بالاتر از سایر ذخایر بزرگ جهان است — چند روز پیش به چین ارسال شد و ارسال منظم آن طی چند هفته آینده آغاز خواهد شد. ذخایر تخمینی معدن سیماندو ۲.۸ میلیارد تن است و انتظار میرود تولید آن بیش از ۲۰ سال ادامه داشته باشد.
در پایان این گزارش آمده است که هم معدن جدید در گینه و هم تولید بالاتر در برزیل، تقاضای حاشیهای تازهای برای کشتیهای فلهبر بزرگ ایجاد خواهند کرد. کشتیهای کیپسایز در مسیرهای طولانی به چین — که میلیونها تنمایل بار ایجاد میکنند — ذینفعان اصلی این تحولات خواهند بود.