
به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از پورتنیوز؛ ترمینالهای بندر خلیفه که ۷۰ درصد آن به CMA CGM و ۳۰ درصد آن متعلق به AD Ports است، از زمان آغاز عملیات در دسامبر ۲۰۲۴ شاهد جذب سریع سرمایه بودهاند. برای اجرای پروژه، شرکا ۱۱۵ میلیون دلار در مرحله توسعه بعدی سرمایهگذاری خواهند کرد که مطابق با سهم آنها تقسیم میشود.
بر اساس این گزارش، پروژه که قرار است اوایل سال ۲۰۲۸ تکمیل شود، ظرفیت ترمینال را تقریباً ۵۰ درصد افزایش میدهد و آن را از ۱.۸ میلیون TEU به ۲.۷ میلیون TEU میرساند. ظرفیت کل جابجایی بندر خلیفه نیز با افزایش ۹ درصدی به ۱۰.۵ میلیون TEU خواهد رسید. علاوه بر این، توسعه جدید ۴۰۰ متر به طول اسکله اضافه میکند و فضای محوطه را بیش از ۴۰ درصد افزایش میدهد.
سیف المزروعی، مدیرعامل بنادر AD Ports، گفت این قرارداد نشاندهنده حرکت رو به جلو بندر و تلاش ابوظبی برای تقویت جایگاه خود در تجارت جهانی است. کریستین کابائو، معاون عملیات و داراییهای CMA CGM، نیز اظهار داشت: «این ترمینال ظرف ۱۰ ماه به ظرفیت کامل خود رسید و شرکا را بر آن داشت تا فاز دوم را زودتر آغاز کنند.»
در این پروژه سیستمها و زیرساختهای ارتقا یافته، از جمله قفسههای یخچالی جدید برای پشتیبانی از سهم رو به رشد محمولههای یخچالی، برنامهریزی شده است.
در سهماهه سوم سال ۲۰۲۵، بنادر AD نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کانتینر بیشتری جابجا کردند، به طوری که بندر خلیفه CMA Terminals نزدیک به رسیدن به یک میلیون TEU در سال بود و بهرهوری عملیاتی آن ۸۷ درصد گزارش شد.
این توسعه پس از توافق جداگانهای بین دو گروه در ماه نوامبر انجام شد؛ زمانی که AD Ports، ۲۰ درصد از سهام ترمینال بینالمللی کانتینری لاذقیه سوریه را به مبلغ ۲۲ میلیون دلار خریداری کرد. اپراتور ابوظبی به CMA CGM در مدیریت این تأسیسات که بیش از ۹۵ درصد ترافیک کانتینری سوریه را مدیریت میکند، ملحق خواهد شد و ظرفیت آن تا سال ۲۰۲۶ از ۲۵۰،۰۰۰ TEU به ۶۲۵،۰۰۰ TEU افزایش مییابد.
شایان ذکر است که بندر خلیفه به یکی از قطبهای کلیدی حمل و نقل منطقه تبدیل شده و در رتبهبندی جهانی به جمع بنادر برتر صعود کرده است.