
دریای سیاه و بالتیک
درگیری روسیه و اوکراین از دریای سیاه به بالتیک گسترش یافته و به عملیاتهای هیبریدی شامل جاسوسی و خرابکاری رسیده است.
- مینهای دریایی و مواد منفجره عملنکرده همچنان تهدید اصلیاند؛ این موارد در سواحل رومانی، بلغارستان و ترکیه مشاهده شده است.
- حملات مین مغناطیسی (Limpet mines) علیه کشتیهای حامل فرآوردههای نفتی روسیه به بالتیک و حتی مدیترانه سرایت کرده است.
- جنگ الکترونیک در هر دو منطقه تشدید شده و باعث اخلال در GPS و AIS کشتیها شده است.
- گزارشهایی از استفاده نظامی از کشتیهای تجاری وجود دارد که موجب توقیف چند کشتی در آلمان، سوئد و نروژ شده است.
- تحریمهای جدید آمریکا علیه Lukoil و Rosneft باعث احتیاط چین و هند در خرید نفت روسیه شده و عملیات «shadow fleet» (ناوگان سایه) در حال افزایش است.
- ایران در حال توسعه یک مسیر زمینی برای اتصال به روسیه جهت دور زدن تحریمهاست.
مدیترانه
دادههای Ambrey نشان میدهد تا پایان ۲۰۲۵ بیش از ۸۷۰ عملیات جستوجو و نجات (SAR) توسط کشتیهای تجاری انجام شده است.
- مسیرهای جدید مهاجرت از الجزایر به اسپانیا و جزایر بالئاریک و از کرت به شرق مدیترانه فعال شده است.
- حملات مسلحانه و پهپادی علیه کشتیهای امدادی مانند Mediterranea SOS و ناوگان «Freedom Flotilla» ثبت شده است.
- اعتراضات کارگری و محیطزیستی علیه کشتیهای مرتبط با اسرائیل یا آلایندههای زیستمحیطی در بنادر اروپایی شدت یافته است.
- درگیریهای مسلحانه در لیبی همچنان صادرات و عملیات بندری را مختل کرده و بیثباتی منطقه را افزایش داده است.
خاورمیانه – دریای سرخ و خلیج عدن
دو بازیگر اصلی تهدیدزا در منطقه: حوثیها و اسرائیل.
- از ژوئن تاکنون ۱۱۲ حادثه امنیتی دریایی ثبت شده که ۳۱ مورد آن مرتبط با حوثیها بوده است.
- پنج کشتی هدف قرار گرفتهاند (۳ آسیبدیده، ۲ غرقشده) با پنج کشته و یک مجروح.
- اسرائیل در اوت و سپتامبر حملات هوایی به بندر الحدیده و اهداف حوثی انجام داد.
- با وجود کاهش تعداد حملات، شدت و تلفات افزایش یافته است.
- پس از آتشبس اسرائیل–حماس، حمله جدیدی گزارش نشده ولی احتمال بازگشت تهدیدها در صورت شکست مذاکرات وجود دارد.
- آینده امنیت دریایی به وضعیت نوار غزه و دوام میانجیگری آمریکا، قطر و مصر بستگی دارد.
سودان
جنگ داخلی ادامه دارد و گزارشهایی از جنایات جنگی در غرب سودان منتشر شده است.
- اختلال GPS در نزدیکی بندر سودان و سواکن گزارش شده که موجب خطرات ناوبری شده است.
- حملات پهپادی به فرودگاه خارطوم نیز تداوم یافته است.
غرب آفریقا – خلیج گینه
با آغاز فصل خشک، فعالیت دزدان دریایی افزایش یافته است.
- حملات عمدتاً در آبهای گابن، سائوتومه و گینه استوایی رخ میدهد، جایی که گشتهای دریایی محدودند.
- گروههای دزدی دریایی (PAGs) از دلتای نیجر فعالیت میکنند و تا ۴۰۰ مایل دریایی از ساحل با قایقهای تندرو دست به ربایش میزنند.
- هدف اصلی، ربایش خدمه خارجی برای دریافت باج است (معمولاً طی ۲۵ تا ۶۰ روز مذاکره).
- تمرکز مجدد دزدان به سمت بنونی و پورت هارکورت نیجریه مشاهده میشود.
- تمرینات نظامی خارجی بازدارندگی محدودی دارند؛ تجربه نشان داده که وقتی قیمت نفت زیر ۸۰ دلار میافتد، دزدی دریایی افزایش مییابد.
آسیا – مالزی و تنگه مالاکا
دولت مالزی اجرای سختگیرانهای علیه لنگر غیرمجاز و انتقال نفت کشتی به کشتی (STS) آغاز کرده است.
- از اوت تاکنون پنج مورد توقیف ثبت شده است.
- لنگرگاه Tanjung Piai بسته شده و Muar Anchorage تنها با مجوز قبلی قابل استفاده است.
- کشتیها باید AIS روشن، مجوز لنگرگیری، مدارک معتبر داشته و از بازرسیها تمکین کنند.
- در تنگه مالاکا، چند مورد سرقت مسلحانه ثبت شده، اما سطح هشدار ISPS هنوز به سطح ۲ نرسیده است.
چین و تایوان
بیانیه اخیر پکن مبنی بر پرهیز از اقدام نظامی علیه تایوان بیشتر نمادین و سیاسی است.
- چین پس از تصفیههای داخلی ارتش، در کوتاهمدت احتمالاً اقدام نظامی نخواهد کرد.
- این مواضع بیشتر برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی و فشار دیپلماتیک بر واشنگتن تنظیم شده است.
تهدید فزاینده جعل سامانه شناسایی خودکار (AIS Spoofing)
- جعل موقعیت و اطلاعات کشتیها به روشی سیستماتیک در حال افزایش است.
- نمونهها شامل نقشهسازی جعلی ناوگانهای ماهیگیری در اقیانوس آرام و پنهانسازی عملیات نفتکشها در دریای سیاه و هرمز است.
- در حادثه برخورد نفتکش Front Eagle در تنگه هرمز، دادههای AIS عمداً دستکاری شده و کشتی بهصورت مجازی در خاک ایران نمایش داده شده بود.
- شرکت Inchcape با استفاده از یادگیری ماشین و دادههای چندمنبعی (Radar + Satellite + Port APIs) در حال توسعه سامانههای تشخیص جعلیسازی است.
- جعل AIS اکنون یک تهدید ایمنی و بیمهای جدی تلقی میشود و باید بهعنوان اولویت فنی و عملیاتی مدیریت شود.
مترجم: مهسا رسولی