۲۴ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۳:۲۴

گزارش تحولات بازار جهانی کشتیرانی

در حالی که واردات پیش‌دستانه آمریکا پیش از اجرای تعرفه‌های جدید، بازار کانتینری را به اوج کاذب رسانده و انبار‌ها را مملو کرده است، کارشناسان نسبت به خطر رکود شدید در سال ۲۰۲۶ هشدار می‌دهند.
کد خبر: ۱۰۳۸۴۲

گزارش تحولات بازار جهانی کشتیرانی

 

 

 

به گزارش گروه بین‌­الملل مانا به نقل از لویدز لیست؛ آمارهای جدید نشان می‌دهد چین با تسلط بر سفارشات کشتی و سرمایه‌گذاری گسترده در سوخت‌های پاک، مسیر آینده کشتیرانی جهانی را به نفع خود شکل می‌دهد؛ روندی که می‌تواند معادلات ناوگان ایران را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

 

وضعیت بازار کانتینری و تأثیر پیش‌دستی تعرفه‌ای

                  پیش‌دستی واردکنندگان آمریکا برای حمل بار پیش از اجرای تعرفه‌های جدید بر کالاهای چینی، باعث انباشت قابل توجه موجودی کالا در انبارها شده و همین امر، تقاضای حمل کانتینری را کاهش داده است.

                  کارشناسان هشدار می‌دهند این رونق کوتاه‌مدت و «مصنوعی» ممکن است در سال ۲۰۲۶ منجر به رکود شدید بازار شود که به آن اثر شلاقی (Whiplash Effect) می‌گویند.

                  انتظارات از فصل اوج حمل (Peak Season) برآورده نشده است؛ صاحبان کالا با احتیاط و در انتظار نتیجه مذاکرات تجاری آمریکا و چین هستند.

                 واردات کانتینری آمریکا در ماه جولای به نزدیکی رکورد تاریخی رسید که این موضوع ریسک افت سرعت حمل‌ونقل در ماه‌های آینده را افزایش می‌دهد.

 

آمار و شاخص‌های هفتگی (The week in charts)

                  بازیافت کشتی‌ها: در جولای، ۳۰ فروند کشتی به ساحل برای اسقاط و بازیافت منتقل شدند (افزایش از ۲۲ فروند در ژوئن).

                  پرچم و مدارک جعلی کشتی‌ها: بررسی‌های تخصصی نشان داده که مدارک کامل کشتی، از جمله گواهینامه‌های ایمنی و مالکیت، به‌راحتی قابل خرید است و این مسئله امکان فعالیت کشتی‌ها با پرچم جعلی را فراهم می‌کند.

                  عبور کشتی‌های کانتینری از کانال سوئز: در جولای، ۱۳۳ عبور ثبت شد که دقیقاً برابر با تعداد عبور در ماه ژوئن است.

 

سفارشات جدید کشتی (The week in newbuildings)

                  شرکت Polish Steamship چهار فروند کشتی فله‌بر ۴۵ هزار DWT از کشتی‌سازی ووهوی چین سفارش داده است.

                  مالکان شناور چند کشتی کانتینری فیدر و سایز متوسط در کارخانه‌های کشتی‌سازی چین سفارش داده‌اند.

                  یک سفارش کشتی سوخت‌رسان LNG نیز در کره جنوبی و چین ثبت شده است.

                  به جز همین یک سفارش LNG، تمام قراردادهای ساخت کشتی در هفته گذشته به کشتی‌سازی‌های چینی واگذار شده است.

 

تحلیل روزانه: «روی دست چین شرط نبندید»

                  قیمت‌گذاری کربن که قرار است در اکتبر ۲۰۲۵ در سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) بررسی شود، با وجود مخالفت برخی اعضای اوپک و آمریکا، شانس تصویب بالایی دارد.

                  چین به‌عنوان قدرت مسلط در IMO، عملاً محدوده توافق‌پذیر را تعیین می‌کند و سیاست‌هایش با هدف منافع ملی تدوین می‌شود.

                  رویکرد چین: پیشبرد گذار انرژی و کاهش انتشار کربن بدون انتظار برای شفافیت کامل سیاست‌ها یا تضمین بازگشت سرمایه.

                  سرمایه‌گذاری‌های چین در هیدروژن سبز، سوخت آمونیاک، باتری، انرژی خورشیدی و بادی ادامه دارد و مشابه تجربه موفق این کشور در صنایع باتری و خودروهای برقی، هدف آن تسلط بر آینده حمل‌ونقل دریایی است.

                  پیش‌بینی می‌شود پاییز امسال در IMO یک جدال جدی بر سر قیمت‌گذاری کربن شکل بگیرد، اما احتمال شکست مخالفان زیاد است.

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار