به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از لویدز لیست؛ آمارهای جدید نشان میدهد چین با تسلط بر سفارشات کشتی و سرمایهگذاری گسترده در سوختهای پاک، مسیر آینده کشتیرانی جهانی را به نفع خود شکل میدهد؛ روندی که میتواند معادلات ناوگان ایران را نیز تحت تأثیر قرار دهد.
وضعیت بازار کانتینری و تأثیر پیشدستی تعرفهای
• پیشدستی واردکنندگان آمریکا برای حمل بار پیش از اجرای تعرفههای جدید بر کالاهای چینی، باعث انباشت قابل توجه موجودی کالا در انبارها شده و همین امر، تقاضای حمل کانتینری را کاهش داده است.
• کارشناسان هشدار میدهند این رونق کوتاهمدت و «مصنوعی» ممکن است در سال ۲۰۲۶ منجر به رکود شدید بازار شود که به آن اثر شلاقی (Whiplash Effect) میگویند.
• انتظارات از فصل اوج حمل (Peak Season) برآورده نشده است؛ صاحبان کالا با احتیاط و در انتظار نتیجه مذاکرات تجاری آمریکا و چین هستند.
• واردات کانتینری آمریکا در ماه جولای به نزدیکی رکورد تاریخی رسید که این موضوع ریسک افت سرعت حملونقل در ماههای آینده را افزایش میدهد.
آمار و شاخصهای هفتگی (The week in charts)
• بازیافت کشتیها: در جولای، ۳۰ فروند کشتی به ساحل برای اسقاط و بازیافت منتقل شدند (افزایش از ۲۲ فروند در ژوئن).
• پرچم و مدارک جعلی کشتیها: بررسیهای تخصصی نشان داده که مدارک کامل کشتی، از جمله گواهینامههای ایمنی و مالکیت، بهراحتی قابل خرید است و این مسئله امکان فعالیت کشتیها با پرچم جعلی را فراهم میکند.
• عبور کشتیهای کانتینری از کانال سوئز: در جولای، ۱۳۳ عبور ثبت شد که دقیقاً برابر با تعداد عبور در ماه ژوئن است.
سفارشات جدید کشتی (The week in newbuildings)
• شرکت Polish Steamship چهار فروند کشتی فلهبر ۴۵ هزار DWT از کشتیسازی ووهوی چین سفارش داده است.
• مالکان شناور چند کشتی کانتینری فیدر و سایز متوسط در کارخانههای کشتیسازی چین سفارش دادهاند.
• یک سفارش کشتی سوخترسان LNG نیز در کره جنوبی و چین ثبت شده است.
• به جز همین یک سفارش LNG، تمام قراردادهای ساخت کشتی در هفته گذشته به کشتیسازیهای چینی واگذار شده است.
تحلیل روزانه: «روی دست چین شرط نبندید»
• قیمتگذاری کربن که قرار است در اکتبر ۲۰۲۵ در سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) بررسی شود، با وجود مخالفت برخی اعضای اوپک و آمریکا، شانس تصویب بالایی دارد.
• چین بهعنوان قدرت مسلط در IMO، عملاً محدوده توافقپذیر را تعیین میکند و سیاستهایش با هدف منافع ملی تدوین میشود.
• رویکرد چین: پیشبرد گذار انرژی و کاهش انتشار کربن بدون انتظار برای شفافیت کامل سیاستها یا تضمین بازگشت سرمایه.
• سرمایهگذاریهای چین در هیدروژن سبز، سوخت آمونیاک، باتری، انرژی خورشیدی و بادی ادامه دارد و مشابه تجربه موفق این کشور در صنایع باتری و خودروهای برقی، هدف آن تسلط بر آینده حملونقل دریایی است.
• پیشبینی میشود پاییز امسال در IMO یک جدال جدی بر سر قیمتگذاری کربن شکل بگیرد، اما احتمال شکست مخالفان زیاد است.