به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از پورت تکنولوژی؛ کشتی "آدورا فلورا سیتی"دومین کشتی کروز بزرگ دستاورد جدید و برجسته کشتی سازی چین وارد مرحله کلیدی شد. این کشتی پس از تنها یک سال ساخت در اسکله، برای اولین بار به آب انداخته شد. مؤسسه ردهبندی رینا در بیانیه خبری خود اعلام کرد بر روند شناورسازی نظارت میکند.
براساس این گزارش ساخت و ساز این کشتی در مقایسه با اولین کشتی کروز بزرگ ساخت کشور چین بسیار سریعتر پیشرفت کرده است.
ژانگ کیانگ، دستیار مدیر پروژه کشتی کروز در کشتیسازی شانگهای وایگائوکیائو CSSC، اظهار داشت: زمانی که اولین کشتی برای اولین بار به آب انداخته شد، پیشرفت ساخت و ساز کمی بیش از ۴۰ درصد بود، اما برای کشتی دوم در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد است. این یک پیشرفت بسیار بزرگ برای کشتیسازی است.
وی افزود: در مقایسه با اولین کشتی کروز چین، کشتی دوم سنگینتر و بزرگتر است. تناژ ناخالص ۶۴۰۰ تُن متریک افزایش یافته و به بیش از ۱۴۰۰۰۰ تُن متریک رسیده است. طول کشتی ۱۷.۴ متر بالا رفته و در سطح ۳۴۱ متر باقی مانده است.
وو شیائو یوان، مدیر ارشد تولید در کشتیسازی شانگهای وایگائوکیائوزیر مجموعه CSSC چین نیز توضیح داد: طول کشتی عمدتاً به بخش دهلیز آن اضافه شده است. هر یک از سه عرشه دهلیز ۳۰۰ متر مربع بزرگتر شده است که تجربه بهتری را برای مسافران هنگام سوار شدن فراهم میکند. فضای عمومی بیرون حدود ۲۰۰۰ متر مربع افزایش یافته است.
به گفته وی کشتی جدید گنجایش ۵۲۳۲ مسافر و ۱۳۰۰ خدمه رادارد که از ۲۱۳۰ کابین هم برخوردار است.
از سوی دیگر انتظار میرود ساعات کلی ساخت و ساز ۲۰ درصد کاهش یابد. دیجیتالی شدن به طور قابل توجهی کارایی را بهبود بخشیده است. تمام فرآیندها قبل از شروع ساخت و ساز شبیهسازی شدند تا از نقصهای عمده جلوگیری شود. علاوه بر این هوش مصنوعی به کارگران اجازه میدهد تا از تلفنهای همراه برای بررسی مدل و مقایسه آن با کشتی واقعی در محل استفاده کنند.
گفته میشود این کشتی با سرمایه گذاری کارخانه CSSC و کارخانه کشتیسازی ایتالیایی فینکانتیری به مبلغ ۱.۵ میلیارد دلار در دست ساخت است.
سیمونه مانکا، معاون رئیس RINA شمال آسیا، اظهار داشت: کشتی "آدورا فلورا" نه تنها برای بخش کروز به طور کلی، بلکه برای صنعت چین نیز یک دستاورد بزرگ است. کاملاً واضح است که چین از نظر تخصص و توانایی، سرمایهگذاری زیادی در صنعت کروز انجام میدهد. من کاملاً مطمئن هستم که چین آیندهای روشن در این بخش خواهد داشت.
اکنون که این کشتی شناور است، ساخت آن بر روی دکوراسیون داخلی و سیستمها متمرکز خواهد بود. انتظار میرود اولین سفر آزمایشی آن در ماه مه ۲۰۲۶ میلادی انجام شود و تحویل رسمی آن تا پایان سال آینده انجام شود.
وی افزود: کشتی به دو سیستم گوگردزدایی و ۵ راهکار حفاظت از محیط زیست مجهز خواهد شد. علاوه بر این پیشبینی میشود تعهد چین به پایداری زیستمحیطی همانطور که با افزایش استفاده از سیستمهای پیشران با سوخت پاک دیده میشود، موقعیت این کشور را نه تنها در بخش ساخت کشتیهای کروز، بلکه در صنعت کشتیسازی گستردهتر نیز تقویت کند. به نظر میرسد اعداد و ارقام از چنین پیشبینیهایی پشتیبانی میکنند، چراکه دادهها نشان میدهند بازار کشتیسازی کروز این کشور خاور دور میتواند تا سال ۲۰۳۲ میلادی به میلیاردها دلار برسد.
در پایان این گزارش آمده است امسال چین همچنان در رأس کشتیسازی جهانی باقی ماند، زیرا از مجموع ۵۷۳۵ کشتی در فهرست سفارشهای فعلی سفارش ساخت ۳۴۵۴ کشتی را دریافت کرد. طبق دادههای شرکت کارگزاری کشتی یونانی Intermodal در مارس ۲۰۲۵ میلادی این رقم سهمی معادل ۶۲.۴۲ درصد یا در مجموع ۱۷۵.۴ میلیون تُن ناخالص را نشان میدهد. کره جنوبی و ژاپن، همسایگان چین، به ترتیب مقامهای دوم و سوم را حفظ کردند.