اختصاصی مانا - دانیل گروس، مدیر مؤسسه سیاستگذاری اروپا در دانشگاه بوکونی، در این خصوص گفته است که تعرفههای گسترده دونالد ترامپ ۵ تریلیون دلار از سهام جهانی را از بین خواهد برد و ترس از رکود گسترده را دامن خواهد زد. گروس در نشریه Project Syndicate نوشت: «این اولین باری نیست که ایالات متحده ناگهان به حمایتگرایی روی آورده است. در سال ۱۹۳۰ میلادی، کنگره ایالات متحده قانون بدنام اسموت-هاولی را تصویب کرد که نرخ تعرفه بر بخش بزرگی از واردات ایالات متحده را ۴۰ تا ۶۰ درصد افزایش داد. آن زمان، بیکاری دو رقمی و سقوط وال استریت حتی در حالی که ایالات متحده مازاد تجاری داشت، رخ داد.»
گروس استدلال میکند که بخش کشاورزی ایالات متحده، که با تولید بیش از حد احاطه شده بود، خواستار حمایت بود، همانطور که برخی از بخشهای صنعتی، علیرغم ظهور آمریکا به عنوان یک نیروگاه تولیدی، خواستار حمایت بودند. وی در ادامه مطرح کرده است که در آن دوران، واکنش شرکای تجاری با نرخهای تلافیجویانه بود که در نهایت اقتصاد تجاری جهانی را فرو ریخت.
بر اساس این تحلیلها، در شرایط فعلی، موضوع افزایش تعرفهها بر اقتصاد جهانی تأثیر عمدهای بر حملونقل کانتینری خواهد داشت. نه تنها حمایتگرایی باعث تغییرات قابل توجهی در زنجیرههای تأمین خواهد شد، بلکه سطح ظرفیت مازادی که بخشهای مختلف با آن مواجه است، تأثیرات غیرمستقیمی بر سود خالص شرکتهای حملونقل و بازار اوراق خواهد داشت.
سیمون هینی، مدیر ارشد تحقیقات کانتینر در شرکت مشاوران کشتیرانی Drewry، معتقد است که عدم تعادل فزاینده در عرضه و تقاضا در بخش حملونقل کانتینری، باعث اوراق شدن کشتیها خواهد شد. با این حال، اگر تعرفهها و هزینههای بندری بخش ۳۰۱ اعمال شوند، معادله اوراق کشتیها تغییر خواهد کرد. هینی گفت: «فشار ناشی از ظرفیت بیش از حد وجود دارد، اما باید دید که شرکتهای حملونقل چه خواهند کرد. آنها باید برای متعادل کردن بازار، به سمت اوراق کشتیها بروند، اما این هنوز اتفاق نیفتاده است.»
دادههای Drewry نشان میدهد که ۳.۴ میلیون TEU ظرفیت کشتی با عمر بیش از ۲۰ سال وجود دارد که تنها ۶ درصد از آنها در چین ساخته شدهاند. با این حال، تاکنون تنها ۲،۰۰۰ TEU برای اوراق ارسال شده است. پیشبینی میشود که در مجموع برای سال ۲۰۲۵ میلادی این رقم به ۱۵۰،۰۰۰ TEU برسد. یاردهای بازیافت کشتی با چالشهای خاص خود از تصمیمات سیاسی ایالات متحده روبهرو هستند، زیرا برخی تحلیلگران انتظار دارند که عرضه بیش از حد ورق فولادی ارزان چینی، قیمت فولاد را تحت فشار قرار دهد.
در همین حال، افزایش میانگین سن ناوگان تانکر و فلهبر به افزایش تقاضا از سوی این بخشها اشاره دارد، درست همانطور که کنوانسیون هنگ کنگ IMO محدودیتهای نظارتی را بر یاردهای اوراق اعمال میکند و سوالاتی را در مورد ظرفیت مطرح میکند. هینی گفت: «حتی اگر خطوط کشتیرانی ۱۵۰،۰۰۰ TEU مورد انتظار را برای بازیافت ارسال کنند، این کار کمکی به مشکل ظرفیت اضافی نخواهد کرد. سال گذشته حدود ۸۳،۰۰۰ TEU کشتی اوراق شد و از سال ۲۰۱۷ میلادی تاکنون هیچ سالی شاهد اوراق ۲۰۰،۰۰۰ TEU نبودهایم. در هفت سال گذشته در مجموع ۷۵۰،۰۰۰ TEU اوراق شده است.»
هینی استدلال کرد: «حتی بدون هرج و مرج ترامپ، کشتیها در وضعیت مشابهی قرار میگرفتند که یا روی خوش به اوراق نشان دهند یا از آن بپرهیزند، اما ترامپ چالشها را تسریع کرده است.»
با توجه به اینکه بخش حملونقل کانتینری در حال تکامل از طریق نسلهای کشتیهای بزرگتر است، نتیجه این است که کشتیهای قدیمیتر کوچکترین کشتیها هستند که از اعمال تعرفهها ممکن است در امان باشند. احتمال شدت گرفتن رکود اقتصادی به طور کلی، تعرفههای ترامپ به طور مؤثر مسیری را برای کشتیهای کانتینری فراهم میکند تا از طریق انتقال کشتی، تأثیر تعرفهها را کاهش دهند و از ارزش این کشتیهای کوچکتر حمایت کنند. این امر دوباره فشار نزولی بر بازار اوراق اعمال خواهد کرد.
هینی ضمن اشاره به اینکه اگر رژیم تعرفه در ماه جولای دوباره برقرار شود و هزینههای بندری در اکتبر اعمال شود، باید دید که سمت تقاضا چگونه پیش میرود. اما به نظر میرسد رکود بیشتری در بازار ایالات متحده و در سطح جهان رخ خواهد داد. این حرکت ممکن است برای جلوگیری از ضررهای عظیم بخش حملونقل کانتینری کافی نباشد. با توجه به اینکه ظرفیت بیش از حد، فشار اصلی بر نرخها را ایجاد میکند و اقداماتی مانند کاهش سرعت، سفرهای دریایی بدون کشتی و معطل ماندن کشتیها برای جلوگیری از افزایش ناگهانی نرخها، به سمت رکود اقتصادی ختم شود.
گروس از اروپا و دیگران میخواهد که نسبت به تعرفههای ترامپ واکنش بیش از حد نشان ندهند. به جای برداشتن گامهای کوتهبینانه برای محافظت از بازار داخلی خود یا انجام بازیهای قدرت ضدتولیدی با ایالات متحده، اتحادیه اروپا باید ائتلافی از کشورهای همفکر را برای حفظ سیستم تجارت جهانی باز و مبتنی بر قانون که ایالات متحده آن را رها کرده است، تشکیل دهد.