۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۷

مالیات ضد چین ترامپ حمل‌و‌نقل دریایی را لرزاند

مؤسسه آلفالاینر در تازه‌ترین تجزیه و تحلیل خود ضمن انتقاد از هزینه‌های اعلام شده از سوی آمریکا علیه کشتی‌های چینی از آن به عنوان مالیات ضد چین ترامپ یاد کرده و آن را دردسر بزرگ حمل‌ونقل دریایی به ویژه ائتلاف‌های کانتینری عنوان کرد.
کد خبر: ۱۰۲۹۰۵

 

444

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ مؤسسه آلفالاینر در آخرین گزارش اعلام کرد: هزینه کشتی‌های ساخت چین توسط ترامپ باعث هرج و مرج در ائتلاف‌های کانتینری جهانی می‌شود.

بر این اساس هزینه‌های نماینده تجاری ایالات متحده (USTR) برای کشتیرانی ساخت چین بی‌ثباتی کامل اتحاد‌های اقیانوسی  را به همراه دارد.

بر اساس این گزارش به گفته مدیر توسعه کسب و کار نیک ایوانز در AFS Global، در حال حاضر اکثر خطوط کشتیرانی به نحوی در پیوند با چین برای حمل‌و‌نقل کالا اقدام می‌کند، در صورتی‌که گزینه‌های جایگزین را در اولویت قرار دهند باز هم  دور زدن جریمه‌های سنگینی که بر سر محموله مشتری خود وضع می‌شود، چاره کار نیست.

وی پیش‌بینی کرد: هجوم به سمت تولیدکنندگان برای تمرکز بر اپراتور‌هایی که منشأ چینی ندارند، به نوبه خود منجر به اختلال عمده در زنجیرۀ تأمین خواهد شد.

این مدیر توسعه کسب‌وکار هشدار داد: اجرای این پیشنهاد می‌تواند باعث بی ثباتی کامل اتحاد‌های حمل‌و‌نقل کانتینری شود.

در ادامه گزارش آلفا لاینر آمده است گروه چینی Cosco تحت تأثیر مقررات جدید قرار خواهد گرفت. کاسکو به عنوان چهارمین گروه بزرگ کشتیرانی جهان، با شرکت خواهر خود، OOCL، حضور عمده‌ای در تجارت آسیا و ایالات متحده دارد. هر دو  شرکت عضو اتحاد اقیانوسی با CMA CGM و Evergreen هستند. انتظار می‌رود که مالیات ضد چین ترامپ دردسر بزرگی برای این گروه ایجاد کند.

در این ارتباط نیک ایوانز تأکید کرد: شوک ضربه‌ای، خسارت و زیان عظیم تجارت برای خطوط کشتیرانی با اصل و نسب چینی است، با شروع فروپاشی اتحادها، خطوط کشتیرانی معاف از این مجازات‌ها تلاش می‌کنند تا خود را بازسازی کنند.

بر اساس نظرات تحلیلگران Alphaliner درصورتی‌که خطوط بزرگ کشتیرانی با آسیب‌های زیادی مواجه باشند ظاهرا بهترین شانس با حامل‌های مستقر در چین برای استقرار کشتی‌های کوچکتر از ۴۰۰ teu خواهد بود.

آلفالاینر در گزارش خود توضیح داد: اگر همه حامل‌های اصلی به یک اندازه تحت تأثیر افزایش هزینه قرار می‌گرفتند، خطوط حمل‌ونقل دریایی ممکن بود با رویکرد صبر کنید و ببینید چه می‌شود، اوضاع را رصد کرده و فقط هزینه اضافی را به صاحبان محموله و در نهایت  مصرف‌کنندگان منتقل کنند؛ در صورتی‌که چنین نیست و متأسفانه در اعلام نرخ‌ها مسئولان نمایندۀ تجاری آمریکا تبعیض قائل شده‌اند به همین جهت شرایط  به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی نیست.

به هرحال شرکت‌های کشتیرانی چینی و سایر شرکت‌هایی که کشتی چینی دارند به گونه‌ای هدف قرار گرفته‌اند که گزینه‌های محدودی برای آنها باقی می‌ماند، در حالی‌که دیگران می‌توانند تلاش کنند تا تناژ ساخت کره و ژاپن را به خدمات مرتبط با ایالات متحده منتقل کنند.

با همه اوصاف هزینه‌های پیشنهادی USTR یک واقعیت ترسناک برای حمل‌ونقل دریایی، مالکان، اپراتور‌ها و مشتریان کالاست که سخت تلاش می‌کنند تا بهترین گزینه‌های خدمات را برای حمل‌ونقل بهینه توصیه کنند و در عین حال تلاش بر این است تا صاحبان کالا را در برابر افزایش نرخ محافظت کنند.

نیک ایوانز در این باره چنین اظهار عقیده می‌کند: در زمانی‌که جهان تحت فشار مالی شدیدی قرار دارد ایالات متحده باید تلاش کند تا بر تقویت انعطاف‌پذیری زنجیرۀ تأمین برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تمرکز کند نه اینکه عوارض تحمیلی را وضع کند.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۵۶ درصد از کل کالا‌های وارداتی عمومی و حدود ۹۰ درصد محموله‌های مربوط به پروژه‌های اجرایی آمریکا به طور سنتی با کشتی‌های ساخت چین وارد می‌شود. تصور اینکه صاحبان و اپراتور‌های کشتی‌ها در آینده چگونه با این مشکل کنار خواهند آمد، بسیار مشکل است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار