۱۷ فروردين ۱۴۰۴ - ۰۹:۴۰

شکل گیری مهندسی تعرفه با تغییرات ناگهانی تعرفه‌ها

اعلام تعرفه‌های جدید علیه کشور‌ها از جمله چین و بررسی اقدامات تلافی جویانه چینی  تأثیرات موج داری بر حمل‌ونقل و لجستیک جهانی می‌گذارد. در کنار آن نحوۀ هدایت کسب و کار‌ها و فعالیت شرکت‌های کشتیرانی دچار تزلزل می‌شود. به همین جهت بینش‌های ارزشمندی در مورد آینده انعطاف پذیری زنجیرۀ تأمین و استراتژی‌های سرمایه گذاری ارائه می‌شود که قابل بررسی است مانند اینکه در صورت تداوم جنگ تعرفه‌ای بین آمریکا و چین ممکن است برخی از صادر کنندگان  کالا به جای آمریکا کشور‌های دیگری را انتخاب کنند، اما در چنین مواردی چین انتخاب همیشگی بسیاری از صاحبان کالاست. بدین ترتیب تغییرات تعرفه‌ای عدم اطمینانی را در بخش تعرفه‌ها ایجاد کرده که صاحبان کسب و کارها را وادار به مهندسی تعرفه‌ای کرده است. بدین نحو که با اعلام تعرفه‌های جدید و روزبه‌روز، تصمیمات وارداتی و صادراتی به کشور‌ها نیز تغییر کند. حتی ممکن است این قبیل تصمیمات به بازنویسی قانون تجارت منجر شود.
کد خبر: ۱۰۲۶۵۴

شکل گیری مهندسی تعرفه با تغییرات ناگهانی تعرفه‌ها

 

مانا- بینش‌های تحلیلگرانه در این زمینه حاکی است که تغییرات تعرفه‌ای با شکل گیری مهندسی تعرفه‌ای باعث خواهد شد که آسیا به هاب‌های لجستیکی بزرگتری تبدیل شود و بازنده نهایی شاید آمریکا باشد.

ناگفته پیداست که علاوه بر تعرفه‌های اعمال شده از سوی آمریکا بر واردات کالا‌های چینی، در صورت اعمال عوارض بر کشتی‌های چینی ممکن است برخی از مالکان کشتی‌ها از بارگیری به سمت بنادر آمریکایی خودداری کنند. در این ارتباط بد نیست به نکته‌ای اشاره شود، خط کشتیرانی برمودا که با ۳ کشتی کانتینری به بنادر آمریکا ترد دارد، اعلام کرده هزینه دریافتی از کشتی‌های چینی که قرار است در هر سفر دریافت شود دو برابر درآمد فعلی این شرکت خواهد بود و این به معنی پایان تجارت است و این کار برای شرکت و جزیره ما فاجعه‌بار خواهد بود. در زمینه تأثیر تعرفه‌های جدید ایالات متحده بر واردات چینی باید گفت این امر از انتخابات ایالات متحده تا اوایل فوریه ۲۰۲۵ میلادی منجر به افزایش موقت ترافیک کانتینری شد. زیرا واردکنندگان آمریکایی برای نجات از تیررس تعرفه‌ها قبل از اجرا کالا‌های زیادی از چین وارد کردند. اما هم اکنون  شاهد شروع کاهش تقاضا هستیم چراکه مشاغل، خود را با تعرفه‌ها تطبیق می‌دهند.

دربارۀ اقدامات تلافی جویانه چین نیز باید گفت چین قبلاً تعرفه‌های جدیدی را بر محصولات کشاورزی، زغال سنگ، LNG، نفت خام و ماشین آلات کشاورزی ایالات متحده اعمال کرده است. البته اقدامات تلافی جویانه بیشتری ممکن است در آینده صورت گیرد، زیرا آمریکا برای رونق کشتی سازی خود قصد دارد عوارض سنگینی علیه کشتی‌های چینی اعمال کند. اما بخش کشاورزی احتمال دارد از سوی دو کشور قربانی کشمکش‌های تعرفه‌ای شود. به طور کلی بالا رفتن تعرفه‌ها باعث افزایش بیشتر هزینه‌های جهانی حمل‌و‌نقل و اختلال در ظرفیت حمل‌‌و‌نقل خواهد شد، اما انتظار داریم مواد خام، به ویژه فلزات خاکی کمیاب، مانند اهرمی در عقب نشینی چین باشند.

استراتژی جایگزینی کشور‌ها

در این راستا علاقه به استراتژی‌های منابع جایگزین توسط واردکنندگان آمریکایی مطرح می‌شود در واقع وارد کنندگان آمریکایی از کشور‌های دارای موافقت‌نامه تجارت آزاد کالا وارد کنند که این امر در حال حاضر جریان واردات کالا را تسهیل می‌کند، اما برخی خرده فروشان و تولیدکنندگان بزرگ آمریکایی استراتژی خرید کالا از چین را اتخاذ کرده‌اند که این کار در صورت ادامه به نفع حفظ تولید در چین شده و مانع  گسترش عملیات به مراکز ثانویه برای به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض تعرفه است.

البته آمریکاییان به منظور تنوع بخشیدن به تجارت در سایر کشور‌ها یا هدایت سرمایه گذاری‌ها به سمت تولید در سایر اقتصاد‌های در حال توسعه مانند هند، تایلند، ترکیه یا ویتنام  نیز فعال هستند.

در چینن شرایطی یعنی تغییر جهت وارد کنندگان آمریکایی از چین به سمت سایر کشور‌ها باز هم ورق برنده در دست چین خواهد بود، زیرا همین کشور‌ها نیز به نوعی بزرگترین واردکننده کالا از چین هستند. اما نکته‌ای که آمریکایی‌های تصمیم گیر در واردات و صادرات کالا از آن غافل هستند رویگردانی بسیاری از مشتریان از آمریکا به سمت سایر کشور‌های اروپایی است.

هم اکنون، واردکنندگان کوچکتر آمر‌یکایی چاره‌ای جز ایجاد استراتژی مشابه ندارند، اما تغییر جهت از چین به سمت ویتنام، مالزی و هند به تعبیری جابه‌جایی زنجیرۀ تامین آنی نیست. زیرساخت‌های کلاس جهانی چین و زنجیره‌های تأمین یکپارچه آن به این معنی است که جابه‌جایی کامل به ویژه برای صنایع الکترونیک و کالا‌های مصرفی همیشه امکان پذیر نیست.

قانون فروش اول

باتوجه به اینکه قانون «فروش اول» یک اصل مهم در قوانین گمرکی ایالات متحده است که به واردکنندگان اجازه می‌دهد از قیمت اولین فروش در یک سری معاملات به عنوان مبنای محاسبه حقوق گمرکی استفاده و تخفیف عوارض دریافت کنند. در مورد اینکه چگونه کسب‌وکار‌ها می‌توانند از قانون «فروش اول» برای کاهش تأثیر این تعرفه‌ها استفاده کنند باید گفت مقررات «فروش اول» به کسب و کار‌ها اجازه می‌دهد تا کالا‌های خود را به قیمت تولید کننده ارزش گذاری کنند نه قیمت واسطه. این یک استراتژی مفید برای کاهشِ قرار گرفتن در معرض عوارض است، اما اگر به درستی اجرا نشود، می‌تواند خطرناک باشد.

ناگفته نماند این قانون فقط برای یکبار در بخش واردات کالا مؤثر است و برای  دفعات بعدی قابل استناد نیست.

انطباق با چنین قوانینی  مستلزم مستندات قوی است و کسب و کار‌ها باید از قانونی بودن معاملات اطمینان حاصل کنند. به خصوص در فروش با اشخاص مرتبط، زیرا  قوانین قیمت گذاری انتقالی پیچیدگی بیشتری دارد.

در حال حاضر شرکت‌های حمل‌و‌نقل برای محاسبه تعرفه‌های جدید واردات چینی توجه دارند که تقاضا در حال کاهش است، به این معنی که علیرغم اهداف و ابتکارات اپراتور‌ها برای افزایش نرخ ها، احتمالاً نرخ‌ها به کاهش خود ادامه خواهند داد.

مهندسی تعرفه

افزایش استراتژی‌های حمل‌و‌نقل یا مهندسی تعرفه راهی برای به حداقل رساندن هزینه‌ها است. کاوش در مهندسی تعرفه شامل تنظیم مشخصات محصول برای تناسب با یک دسته قوانین گمرکی متفاوت است. به همین جهت برخی از برند‌ها باید مراقب باشند، زیرا نظارت گمرکی زیاد خواهد بود.

با این حال، اکثر شرکت‌ها‌ی آمریکایی کمربند خود را از طریق ابتکاراتی مانند حذف هزینه‌های سرمایه‌ای، کاهش هزینه عملیاتی و دستیابی به سود‌های بازده جدید محکم می‌کنند. آنها تا جایی‌که امکان دارد در حال کاهش مخارج هستند زیرا زمانی که وضعیت ژئوپلیتیکی دائماً تغییر می‌کند، برنامه ریزی غیرممکن است؛ و جابه‌جایی زنجیرۀ تأمین راه‌حل سریعی نیست.

بدین ترتیب بزرگترین چالش‌های عملیاتی خطوط کشتیرانی و حمل‌و‌نقل به دلیل تغییرات تعرفه این است که در میان کاهش تقاضا و تجارت جهانی، عدم اطمینان قابل توجهی وجود دارد. اگر وضعیت ادامه یابد، "قوانین" تجارت جهانی بازنویسی خواهد شد. در این جا این سؤال مطرح می‌شود آیا مسیر‌های تجاری امروزی همچنان مسیر‌های تجاری اصلی در آینده خواهند بود؟

در پایان پیش‌بینی می‌کنیم تجارت جهانی در زمان واقعی بازنویسی می‌شود. آسیای جنوب شرقی به سرعت در حال تبدیل شدن به هاب‌های لجستیکی بزرگ است و بنادر در حال گسترش برای رسیدگی به جریان‌های تجاری جدید است. هرچه این تعرفه‌ها برای مدت طولانی‌تری برقرار باشند، این تغییرات زنجیرۀ تأمین دائمی‌تر خواهند شد.

کسب و کار‌ها همچنین به سرعت در حال یافتن بازار‌ها و مشتریان جدید برای محصولات خود هستند و از آمریکا دور می‌شوند. حال باید دید اگر این روند ادامه پیدا کند، آیا این تغییرات  ادامه دار خواهد بود یا آمریکا و چین از مواضع تلافی جویانه عقب نشینی می‌کنند.

نویسنده: مایکل استار

منبع: سایت کانتینر نیوز

مترجم: بهاره قهرمانی

ارسال نظرات
آخرین اخبار