۱۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۵

خداحافظی حمل‌ونقل کانتینری جهان با حباب نرخ ها

در شرایطی که پس از حل بحران دریای سرخ شرکت‌های کشتیرانی با ترس از رکود اقتصادی و از دست دادن اعتماد مصرف‌کنندگان، بخشی از ظرفیت خدمات را محدود می‌کنند، افزایش ظرفیت‌ها بدون وقفه با تحویل کشتی‌های جدید ادامه دارد و باکاهش تقاضا، نرخ‌ها‌ی حمل کانتینر در خطوط اصلی تجاری به روند نزولی خود ادامه می‌دهند. به گفتۀ تحلیلگران و دست اندر‌کاران با پایین آمدن نرخ حمل کانتینر در هفته‌های گذشته به نظر می‌رسد حباب نرخ‌ها در حمل‌ونقل کانتینری تَرَک برداشته است. در صورت تداوم این وضعیت، حمل‌ونقل کانتینری باید با حباب نرخ‌ها خداحافظی کند.
کد خبر: ۱۰۲۴۹۱

خداحافظی حمل‌ونقل کانتینری جهان با حباب نرخ ها

 

اختصاصی مانا - شاخص جهانی کانتینر طی هفته منتهی به هفتم مارس ۳ درصد کاهش یافت. بر اساس  گزارش‌های منتشره انتظار می‌رود کاهش نرخ‌ها با افزایش ظرفیت ادامه یابد. حتی یک جهش کوچک در تجارت هفته گذشته  آسیا به اروپا با افزایش ۲ درصدی نرخ، مشاهده شد، اما در دیگر موارد شاخص‌ها نزولی بودند.

در همین حال، شاخص حمل‌و‌نقل کانتینری شانگهای ۵ درصد دیگر نسبت به هفته قبل از آن کاهش  یافت و در ۷ مارس به عدد  ۱۴۳۶ واحد رسید.

مؤسسه مشاور Linerlytica در این ارتباط گزارش داد شرکت‌های حمل‌ونقل در نهایت در تلاش برای جلوگیری از افزایش ظرفیت و تلاش برای معکوس کردن کاهش اخیر نرخ حمل‌ونقل کانتینر هستند. با خروج  خط کشتیرانی MSC از سرویس اقیانوس آرام و استقرار بزرگترین کشتی‌های ۲۴۰۰۰ teu خود در مسیر آسیا-شمال اروپا به سمت مدیترانه و غرب آفریقا نیز نتوانست باعث بالارفتن شاخص‌ها شود.

از سوی دیگر ائتلاف OCEAN برنامه‌های راه‌اندازی خطوط  جدید آسیا- اروپای شمالی را در ماه مارس به تعویق انداخته و انتظار می‌رود که خطوط کشتیرانی برتر نیز از راه‌اندازی دو مسیر در اقیانوس آرام که قرار بود در ماه می‌ آغاز شود، منصرف شده است.

داده‌های مؤسسه MDS Transmodal حاکی است بیشترین کاهش در اقیانوس آرام با ۵ درصد در ماه مارس نسبت به فوریه صورت گرفته است.

اگرچه این رقم کاهش قابل توجهی در ظرفیت  تجارت دریایی نیست، اما مجموع جابه‌جایی ۱.۶۸۶ میلیون teu کانتینر نشان می‌دهد در هفته اول مارس امسال ۸۱۰۰۰ Teu کانتینر کمتر از ماه گذشته حمل شده است.

در معاملات آسیا به اروپا در هفته گذشته کاهش حمل ۳۴۰۰۰ teu یا ۲ درصد نسبت به هفته اول  فوریه مشاهده شد. از دید تحلیلگران این کاهش ظرفیت می‌تواند آغاز یک کاهش عمده باشد.

دارون ویدی، مشاور Dynaliner در این زمینه می‌گوید اگر واقعاً کاهش ظرفیت درست باشد جای تعجب نیست.  ترافیک دریایی و افزایش مسیر‌های زنجیرۀ تأمین به علت حل بحران دریای سرخ و اشباع مسیر دماغه امید نیک می‌تواند مقدار زیادی از این تفاوت را جذب کند.

طبق گفتۀ سخنگوی یک شرکت کارگزاری کشتی از پایان سال ۲۰۲۰ میلادی تا پایان سال ۲۰۲۴، ظرفیت حمل‌و‌نقل کانتینری جهانی بیش از یک سوم افزایش یافته در حالی‌که حجم محموله جهانی کمتر از ۱۰ درصد رشد کرده است.

در این راستا وقتی به اضافه شدن ظرفیت‌ها، اعمال تعرفه‌های تجاری در سراسر جهان را بررسی  می‌کنیم، طبیعتاً این حرکات حجم محموله‌ها را کاهش می‌دهد، چنین سناریویی غیرقابل تصور نیست.

یکی از شرکت‌های حمل‌ونقلی که ممکن است از کاهش نر‌خ حمل‌ونقل کانتینر جلوگیری کند، خط کشتیرانی MSC مستقر در سوئیس است که هفته پیش برای خرید ۸۰ درصد سهام  پایانه‌های بین‌المللی CK Hutchison به توافق رسید، خریدی که آن را به بزرگترین اپراتور بندر خصوصی در جهان و همچنین بزرگترین خط کانتینری تبدیل می‌کند.

مشارکت MSC، در خرید سبد بین‌المللی CK Hutchison ممکن است قابلیت اطمینان خدمات را بهبود بخشد و کنترل بیشتری را به شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی ارائه دهد.

در پایان باید اشاره کرد مشخص نیست که افزایش نرخ‌های خطوط کشتیرانی برتر در پنج سال گذشته ممکن است آنها را از باد سردی که در حال حاضر در سرتاسر اقتصاد جهانی می‌وزد محافظت کند. اما بدون شک کاهش خدمات پایدار و عمیق، از نوعی که پس از بحران ارزی سال ۲۰۰۸ میلادی مشاهده شد، هنوز در کار نیست اما بیانگر شکوفه‌های یک طلوع بهاری جدید هم نیستند. بدین ترتیب باید منتظر ماند و مشاهده کرد که شرایط در روز‌های آتی برای حمل‌ونقل کانتینر که نمی‌تواند در مقابل  افزایش ظرفیت با تحویل کشتی‌های جدید مقاومت کند، چگونه رقم خواهد خورد.

منبع: DREWRY

مترجم: بهاره قهرمانی

ارسال نظرات
آخرین اخبار