۰۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۵

جاده ابریشم دریایی بین چین و اروپا کلید خورد

در اواسط ژانویه سال جاری، کشتی کانتینری غول‌پیکر اروپا در بندر چینگدائو، استان شاندونگ چین شرقی پهلو گرفت. این امر نشان‌دهندۀ راه‌اندازی رسمی اولین خط کشتیرانی در چارچوب ابتکار کمربند و جاده (BRI) برای این بندر بود که شاندونگ را با کشورهای مدیترانه‌ای متصل می‌کند. در بیانیه این بندر نیز آمده است؛ انتظار می‌رود این مسیر خاص کشتیرانی معروف به «جاده ابریشم دریایی»، ارتباط تجاری بین شرق آسیا و منطقه مدیترانه را تسهیل و تقویت کند.
کد خبر: ۱۰۲۳۸۶

جاده ابریشم دریایی بین چین و اروپا کلید خورد

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، بندر چینگدائو در اوایل سال ۲۰۲۵ میلادی مسیر جدیدی را برای ارتباط با آسیای جنوب شرقی در چارچوب تلاش‌ها در راستای گسترش شبکه بین‌المللی لجستیک BRI و تقویت نقش خود به عنوان یک مرکز حمل و نقل برتر در شمال شرق آسیا گشود. در سال ۲۰۲۴ میلادی، این بندر در مجموع ۱۸ مسیر کشتیرانی BRI را راه اندازی کرد و همواره به عنوان یک پل ارتباطی در تسهیل تجارت چین با اقتصاد‌های اتحادیه کشور‌های جنوب شرقی آسیا (آسه آن) عمل کرده است.

سخنگوی بندر اظهار داشت که با توسعه و گسترش  BRI، این بندر شاهد تنوع محموله‌های وارداتی و صادراتی از جمله خرچنگ‌های تازه از خاور دور روسیه، سنگ معدن درجه یک آمریکای لاتین و آب میوه از آمریکای شمالی بوده است.

به گفته کارشناسان صنعت، اوایل فوریه ارقام  به وضوح گویای رونق کشتیرانی دریایی تحت ابتکار کمربند و جاده است که در سال ۲۰۲۵ میلادی وارد دوازدهمین سال خود می‌شود. آنها خاطرنشان کردند که ساخت یک «کریدور طلایی» دریایی تحت BRI از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا این کریدور باعث رشد تجارت و تسهیل در مبادلات محموله بین کشور‌ها و قاره‌ها مختلف می‌شود و به تقویت زنجیره تامین متعادل و انعطاف‌پذیر در جهان کمک می‌کند.

تسهیل تجارت چین و تایلند

در ژانویه، بندر شیامن یک مسیر تجاری جدید BRI را برای اتصال به بندر «لائم چابانگ» در تایلند راه اندازی کرد. مسیر تازه افتتاح شده در آسیای جنوب شرقی، دارای ناوگانی متشکل از سه کشتی است که براساس یک برنامه هفتگی فعالیت می‌کنند، البته با توقف‌های برنامه‌ریزی شده در بندر نینگبو و بندر گوانگژو، زمان سفر کشتی‌ها حدود هفت روز کامل می‌شود.

بر اساس اعلام بندر شیامن، افتتاح مسیر کشتیرانی جدید «یک کانال لجستیکی دقیق‌تر و کارآمدتر» را بین چین و تایلند در راستای تسهیل تجارت پوشاک، کفش، مبلمان، کود، قطعات خودرو و موارد دیگر فراهم می‌کند. در بیانیه این بندر است: «مسیر جدید کشتیرانی، بدون تردید به تقویت روابط تجاری و اقتصادی بین استان‌های ساحلی جنوب شرقی چین و تایلند کمک خواهد کرد.»

آمار‌های رسمی گمرک چین نشان داد که تجارت چین با همه کشور‌های شریک BRI در سال گذشته ۶.۴ درصد افزایش یافت و به ۲۲.۰۷ تریلیون یوان (۳.۰۴ تریلیون دلار) رسید که از ۵۰ درصد کل تجارت خارجی چین فراتر رفته است. در این میان، تجارت چین با آسه آن در سال گذشته ۹ درصد افزایش یافت تا به عنوان بزرگترین شرکای تجاری یکدیگر برای پنجمین سال متوالی تبدیل شوند.

بندر چینگدائو اعلام کرد که در سال‌های اخیر به گسترش شبکه کشتیرانی با کشور‌های شریک  BRI، با تاکید ویژه بر تسهیل تجارت با آسیای جنوب شرقی ادامه داده است.

همچنین، بنادر چین از طریق ایجاد برنامه «راه ابریشم دریایی»، می‌توانند بهتر با خدمات قطار باری چین-اروپا ادغام شوند، دامنه آن را گسترش دهند و در نهایت کریدور لجستیک بین‌المللی جامع ایجاد کنند. در مورد بندر چینگدائو، محموله‌های ژاپن و کره جنوبی پیش از انتقال به آسیای مرکزی و روسیه از طریق قطار باری چین-اروپا به این بندر می‌رسد.

گسترش تجارت ترانس پاسیفیک

به دلیل افزایش ناامنی‌های تجارت جهانی و تشدید تنش‌های تعرفه‌ای، کشور‌های جنوب جهان به دنبال تنوع بخشیدن به شرکای تجاری خود بوده و بسیاری از آنها ملزم به تقویت روابط تجاری با چین هستند. یک شبکه لجستیک دریایی باثبات و کارآمد در چارچوب ابتکار کمربند و جاده (BRI) برای کاهش این عدم قطعیت‌ها و ایجاد شتاب بیشتر به روند مبادلات بسیار مهم است.»

در ۱۳ فوریه، یک کشتی کانتینری تخلیه ۱۱۰ هزار تن سنگ معدن بوکسیت و منگنز را در بندر جیانگ ین، استان فوجیان تکمیل کرد. بر اساس گزارشی ماه فوریه شانگهای آبزرور، این نخستین کشتی حمل‌و‌نقل بوکسیت از «گویان» در آمریکای جنوبی بود که در بندر پهلو گرفت و نشان دهنده ایجاد یک کریدور تجاری دریایی جدید BRI  بین جیانگ‌یین و گویان بود. این کشور یکی از اولین کشور‌های کارائیب انگلیسی زبان است که در سال ۲۰۱۸ به BRI ملحق شد.

مسئولان صنعت اعلام کردند که مسیر جدید منابع واردات بوکسیت چین را که قبلاً در گینه و استرالیا متمرکز شده بودند، متنوع می‌کند.

ناظران صنعت پیش‌بینی می‌کنند که در سال جاری ارتباطات دریایی مستقیم بین چین و آمریکای لاتین گسترش یابد، که این امر می‌تواند به رشد تجارت بین دو اقتصاد دامن بزند، ساختار اقتصادی منطقه آمریکای لاتین را بهبود بخشد و به رفاه منطقه منجر شود.

BRI بستر مهمی را برای تحریک رشد اقتصادی جهانی فراهم کرده که کشور‌های در حال توسعه را قادر می‌سازد تا به طور یکپارچه در زنجیره ارزش جهانی ادغام شوند. این امر در نهایت به ایجاد رفاه جهانی کمک خواهد کرد.

در ژانویه ۲۰۲۸ میلادی، چین «کاسکو شیپینگ» یک مسیر تجاری مستقیم اقیانوسی را از نینگبو، استان ژجیانگ شرق چین به بندر چانکی در پرو، پروژه شاخص  BRI، راه‌اندازی کرد. خبرگزاری شین هوا گزارش داد، در دسامبر ۲۰۲۴ میلادی، کشتی «شین شانگهای» که توسط کشتیرانی کاسکو چین اداره می‌شود، پس از یک سفر ۲۳ روزه از بندر چانکای به بندر یانگشان شانگهای رسید که نخستین سفر رسمی بین دو بندر بوده است.

بهره برداری از بندر چانکی، تجارت ترانس پاسیفیک را گسترش و مبادلات میوه، مواد معدنی و ماشین آلات بین آسیا و آمریکای لاتین را تقویت کرده است. رسانه‌های چین با استناد به داده‌های گمرک پرو گزارش داد تا به امروز، بیش از ۲۹۲ میلیون دلار کالا در بندر چانکای پردازش شده است.

منبع: گلوبال تایمز

ارسال نظرات
آخرین اخبار