۲۸ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۴

درخواست انجمن‌های حمل‌ونقل از اتحادیه اروپا برای افزایش تولید سوخت سبز

سازمان‌های مردم نهاد و انجمن‌های صنعت کشتیرانی، هوانوردی و جاده‌ای به منظور سرعت بخشیدن به کربن زدایی از اتحادیه اروپا خواستند تا نسبت به افزایش تولید سوخت سبز در سال ۲۰۲۵ اقدام کند زیرا کمبود سوختِ سبز این روند را کُند کرده است.
کد خبر: ۱۰۲۲۶۷

درخواست انجمن‌های حمل‌ونقل از اتحادیه اروپا برای افزایش تولید سوخت سبز

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از hellenicshippingnews؛ انجمن مالکان کشتی اروپا (ECSA)، گروه حمل‌و‌نقل سبز، خطوط هوایی اروپا (A4E)، حمل‌و‌نقل جاده‌ای و محیط زیست با صدور بیانیه مشترکی از کمیسیون اروپا و کشور‌های عضو خواسته‌اند تا تولید سوخت پایدار برای کشتیرانی و سایر بخش‌های حمل‌ونقلی را افزایش دهند.

سوتیریس راپتیس، دبیر‌کل ECSA، در این زمینه گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد که صنعت کشتیرانی اروپا به تنهایی سالانه به ۴۰ میلیارد یورو برای کربن زدایی نیاز دارد.

بر این اساس  قرارداد‌های دستیابی به سوخت پاک ایجاب می‌کند تا شرایطی تعیین شود سوخت‌های پاک برای حمل‌و‌نقل در دسترس باشد. ما به سرمایه گذاری‌های عظیم برای سوخت‌های پاک، اطمینان از طریق الزامات الزام‌آور قوی و ساده‌سازی دسترسی به منابع مالی دولتی و خصوصی نیاز داریم. این امر برای حفظ رقابت بین‌المللی کشتیرانی اروپا و حصول اطمینان از یک خوشه صنعتی نوآورانه و پُر‌رونق حیاتی است.

به گفته وی بدیهی است که اقدامات میان‌مدت کربن زدایی اساساً به داشتن سوخت‌های پایدار کافی بستگی دارد.

این بیانیه قبل از نشست بعدی  تغییرات آب وهوایی MEPC 83 که در آوریل برگزار خواهد شد، منتشر شده است.

در این گزارش آمده است بر اساس استراتژی بازنگری شده که در اجلاس تغییرات آب وهوایی سال ۲۰۲۴ میلادی به تصویب رسید، اقدامات اقتصادی و فنی میان‌مدت برای کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای از کشتیرانی قرار است در نشست آوریل، قبل از تصویب رسمی در اکتبر، به تصویب برسد.

نهاد‌های مربوطه خواستار اقدام فوری برای افزایش تولید و در دسترس بودن سوختِ پاک برای کشتی‌ها، هواپیما‌ها و حمل‌ونقل جاده‌ای در اروپا شده‌اند. آنها می‌خواهند کشتی‌ها و سایر وسایل حمل‌ونقل  را به عنوان اولویت‌های اصلی در قرارداد صنعتی پاک اروپا (CID)، ببیند.

این درخواست پس از انتشار گزارش رئیس سابق بانک مرکزی اروپا و به سفارش کمیسیون اروپا گردآوری شده بود، انجام شد. در این گزارش با تمرکز بر آینده رقابت پذیری اروپا، اعلام شد سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد یورو فقط برای تأمین مالی انتقال انرژی در بخش کشتیرانی و هوانوردی اروپا مورد نیاز است.

تولید سوخت‌های پایدار هوانوردی (SAF) بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ میلادی دو برابر شده و به ۶۰۰ میلیون لیتر در سال رسیده است با این حال، این میزان هنوز کمتر از یک درصد مصرف سوخت جهانی هواپیما را تشکیل می‌دهد.

در بیانیه مشترک آمده است که برنامه سرمایه گذاری حمل‌و‌نقل پایدار (STIP) باید انگیزه تولید سوخت سبز را برای دو بخش حمل‌و‌نقل که کربن زدایی سختی دارند، ایجاد کند. STIP باید تولید اتحادیه اروپا را برای تامین حداقل ۴۰ درصد سوخت مورد نیاز بخش دریایی و هوانوردی را تأمین کند. این سه شریک از استفاده از درآمد‌های سیستم تجارت گاز‌های گلخانه‌ای اروپایی و ملی برای کاهش ریسک پروژه‌ها حمایت می‌کنند و یک پلتفرم همسان‌سازی را برای در دسترس قرار دادن سوخت‌های کشتیرانی و هوانوردی پاک توصیه می‌کنند آنها همچنین خواستار دستورات زیرساختی برای توسعه هاب سوخت تجدیدپذیر در بنادر و فرودگاه‌ها هستند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار