به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از سایت Hellenic Shipping News؛ استیو گوردون، رئیس جهانی بخش تحقیقات کلارکسون، در مورد ردیابی فنّاوریهای سوختهای جایگزین توسط این مؤسسه میگوید: با توجه به اینکه مجموع سفارشات کشتیهای جدید در سال ۲۰۲۴ میلادی رکورد بیسابقهای از خود برجای گذاشت، انتخاب سوختهای جایگزین نیز نقش برجستهای ایفا میکند. این مسئله نشاندهنده آن است که یکی از سوختهای جایگزین اصلی، LNG است که اکثریت کشتیهای ثبتشده را تشکیل میدهد. همچنین، ۵۰ درصد از کل تناژ سفارششده در سال ۲۰۲۴ میلادی با سوختهای متانول، LPG، آمونیاک، هیدروژن و انرژی الکتریکی و… استفاده خواهند کرد.
وی افزود که ۸۲۰ فروند کشتی با سوختهای جایگزین، البته بدون احتساب حاملهای LNG، شناسایی شدهاند که این سطح سرمایهگذاری بیسابقه است.
امروزه تمایل مالکان به فنّاوری دوگانهسوز LNG بیش از گذشته شده است، بهطوریکه ۷۰ درصد از تناژ سوخت جایگزین سفارش دادهشده، به استثنای حاملهای LNG، را تشکیل میدهد. با این حال، سفارش کشتیهایی با سوخت متانول از ۳۰ درصد در سالهای گذشته به ۱۴ درصد کاهش یافته است.
به گفته وی، یافتهها در این گزارش نشان میدهد که در سال ۲۰۲۴ میلادی سفارشهایی برای کشتیها با سوخت LNG (۳۹۰ سفارش)، متانول (۱۱۸ سفارش)، آمونیاک (۱۳۰ سفارش)، LPG (۷۲ سفارش) و هیدروژن (۱۲ سفارش) شناسایی شده است.
در ادامه گزارش کلارکسون آمده است که حدود ۵۰ درصد تناژ سفارشات در دست ساخت که طی سالهای گذشته و سال ۲۰۲۴ میلادی سفارش داده شده، با سوخت جایگزین است. بدین ترتیب، برای سالهای آینده پیشبینی میشود که بیش از یک پنجم کل ظرفیت ناوگان تا سال ۲۰۳۰ میلادی با سوختهای جایگزین خواهد بود.
براساس این گزارش، سرمایهگذاری در زیرساختهای بندری به منظور دسترسی کشتیها به سوختهای سبز روند کندی دارد. بهطوریکه ردیاب فنّاوری سبز بیانگر آن است که ۲۷۶ بندر مجهز به ذخیرهسازی LNG و ۲۷۵ بندر با امکان اتصال برق ساحلی نشان داده شده است، اما تنها ۳۵ بندر با ذخیرهسازی متانول در دسترس میباشد که برخی از آنها در حال آمادهسازی هستند.
مقاومسازی فنّاوریهای صرفهجویی انرژی (EST) بخش مهمی از مسیر کربنزدایی کشتیرانی است. فنّاوریهای صرفهجویی انرژی (EST) روی بیش از ۱۰۳۶۰ کشتی نصب شدهاند که بیش از ۳۷ درصد تناژ ناوگان را تشکیل میدهد. ناگفته نماند که ۱۴۰ فروند کشتی نیز با کمک پیشرانهای بادی حرکت میکنند.
علیرغم تمامی تلاشهای صورتگرفته، ارزیابی بخش تحقیقات مؤسسه کلارکسون حاکی از آن است که انتشار جهانی گازهای گلخانهای توسط صنعت کشتیرانی در سال ۲۰۲۴ میلادی حدود ۴ درصد افزایش یافته و به بیش از یک میلیارد تُن کربن رسیده است که نسبت به سطح قبل از دوران کووید افزایش نشان میدهد.