۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۳

افزایش ۲۷۷ درصدی نفتکش‌های حامل نفت روسیه در ۸ ماه ۲۰۲۴

تعداد نفتکش‌های حامل نفت روسیه توسط نفتکش‌هایی که از آن به عنوان ناوگان سایه نام می‌برند، از ژانویه تا آگوست ۲۰۲۴ بیش از ۲۷۷ درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۰۰۶۴۱

افزایش ۲۷۷ درصدی نفتکش‌های حامل نفت روسیه در ۸ ماه ۲۰۲۴

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، خبرگزاری بلومبرگ دریایی با استناد به داده‌های منتشر شده از سوی مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک (CREA) نوشت که از ژانویه تا آگوست ۲۰۲۴ میلادی، فعالیت نفتکش‌های سایه روسیه در تنگه دانمارک، کانال سوئز، دریای شمال و سایر مناطق جهان نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ میلادی حدود ۲۷۷ درصد افزایش داشته است.

این نفتکش‌ها در این مدت ۶۴ درصد از ۴۶ میلیون تُن نفت روسیه را حمل کرده‌اند. همچنین، کانال سوئز با افزایش خیره‌کننده ۶۴۹ درصدی ترافیک نفتکش‌های سایه روسیه مواجه شده است که ۶۹ درصد از ۵۲ میلیون تُن نفت خام روسیه توسط این نفتکش‌ها از کانال سوئز ترانزیت شده است.

از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین، فعالیت نفتکش‌های قدیمی سایه منجر به ۵۰ حادثه در مناطق مختلف دریایی شده است. تأثیر این ناوگان نه تنها در اروپا بلکه جهانی است و نفت خام روسیه به اروپا و بازار‌های آسیایی تحت شرایط خاص از طریق مسیر‌های مخفی و خطرناک حمل می‌شود.

بر‌اساس این گزارش، افزایش ناوگان سایه خطرات و مشکلات زیادی به همراه دارد، به ویژه با توجه به میانگین هزینه‌های پاکسازی آلودگی‌های نفتی که در اروپا ۸۵۹۵ دلار در هر تُن و در آسیای جنوب شرقی ۱۶۰۰۶ دلار در هر تُن برآورد می‌شود. نشت یک نفتکش معمولی از ناوگان سایه ممکن است هزینه‌های پاکسازی را از ۸۵۹ میلیون دلار در اروپا تا ۱.۶ میلیارد دلار در آسیای جنوب شرقی برساند.

بلومبرگ در ادامه گزارش خود تأکید می‌کند که اگر نشت نفت رخ دهد، این کشور‌های ساحلی هستند که متحمل ضرر اقتصادی می‌شوند و مشکلات زیادی در حیطه محیط زیست دریایی ایجاد می‌شود.

«پتراس کاتیناس»، کارشناس و تحلیلگر انرژی در CREA، بر فوریت رسیدگی به این خطرات دریایی و زیست‌محیطی تأکید کرد و می‌گوید استفاده از ناوگان سایه برای دور زدن تحریم‌ها به شدت افزایش یافته است. بدین‌ترتیب، در حال حاضر هیچ منعی برای تردد نفتکش‌های تحریم‌شده روسیه وجود ندارد.

 

افزایش ۲۷۷ درصدی نفتکش‌های حامل نفت روسیه در ۸ ماه ۲۰۲۴

ارسال نظرات
آخرین اخبار