به گزارش گروه بینالمللی مانا، براساس شاخص جهانی کانتینر (WCI) از مؤسسه تحقیقات دریایی Drewry، بحران دریای سرخ تأثیر بسزایی بر مدت زمان تحویل کالا و هزینههای حملونقل داشته است.
طبق این گزارش، شاخص WCI در هفت ماه اول امسال ۲۶۸ درصد افزایش داشته و در ماه جولای به ۶۰۰۰ دلار به ازای هر کانتینر ۴۰ فوتی رسید. اگرچه این رقم در پایان جولای کاهش یافت، چراکه حملکنندگان برنامههای تحویل را در اطراف دماغه امید نیک بهتر تنظیم کردند. در هفته گذشته، این شاخص به ۳۴۸۹ دلار برای هر کانتینر ۴۰ فوتی رسید که ۱۱۶ درصد نسبت به دسامبر سال گذشته و ۱۴۶ درصد بالاتر از میانگین دوره قبل از همهگیری کووید بود.
همچنین ترافیک کانتینری با کاهش ۷۳ درصدی طی ۹ ماه نسبت به سال گذشته، بیشترین تأثیر را بر ناوگان کانتینری جهان داشته است. تردد کشتیها برای گاز طبیعی مایع ۸۷ درصد، فله خشک ۵۴ درصد و محموله خشک مخلوط ۳۷ درصد کاهش یافت. عبور کشتیهای حامل گاز مایع (LPG) ۷۴ درصد و محمولههای فله مرطوب ۴۱ درصد نیز کاهش یافته است. در ماههای فوریه و مارس، بهدلیل تشدید حملات، هیچ کشتی LNG از دریای سرخ عبور نکرد.
در اطراف دماغه امید نیک، ترافیک کشتیها بهطور متوسط طی ۹ ماه ۷۶ درصد و ترانزیت کشتیهای کانتینری ۴۲۰ درصد افزایش یافته است. ترافیک کشتیهای فله خشک مختلط ۱۵۷ درصد افزایش یافته و در حالی که ترافیک کشتیهای فله خشک ۳۸ درصد و ترافیک کشتیهای LNG ۴۰۰ درصد افزایش یافته است. ترافیک کشتیهای LPG ۱۳۸ درصد و کشتیهای رو- رو ۳۵۰ درصد، کشتیهای فله مرطوب ۷۷.۵ درصد افزایش نشان داده است.
در پایان این گزارش آمده است که با وجود افزایش ۱۰ تا ۱۲ روزه زمان سفر بهدلیل بحران در دریای سرخ، ترافیک کشتیها بهسرعت در اطراف جنوبیترین نقطه آفریقا افزایش یافته است.