۰۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۳

رکورد بی‌سابقه سفارش تانکر‌های نفتکش بعد از ۱۸ سال

قرارداد‌های سفارش ساخت تانکر‌های نفتکش در مدت ۷ ماه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به ۱۸ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. در این مدت، قرارداد‌ها نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ نیز با افزایش ۱۷ درصدی مواجه شده‌اند.
کد خبر: ۹۹۹۷۰

رکورد بی‌سابقه سفارش تانکر‌های نفتکش بعد از ۱۸ سال

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از بی‌ام‌کو؛ بزرگترین انجمن مالکان کشتی جهان، در هفت ماه اول سال ۲۰۲۴ میلادی، سفارش ساخت ۱۹۴ نفتکش بزرگتر از ۱۰,۰۰۰ تناژ وزن مرده (DWT) با مجموع ظرفیت ۱۳.۳ میلیون DWT به دومین رکورد بالا در تاریخ ساخت تانکرهای نفتی رسیده است.

نیلز راسموسن، تحلیلگر ارشد حمل‌و‌نقل بی‌ام‌کو در این زمینه گفت: ممکن است تقاضا برای مواد پتروشیمی همچنان در حال افزایش باشد، اما بخش تانکرهای تولیدی با چالش‌های ناشی از تلاش‌های کربن‌زدایی، به ویژه الکتریکی کردن خودروها مواجه است.

از آنجایی‌که ۹۰ درصد از سفارشات فعلی برای تحویل بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷ میلادی برنامه‌ریزی شده است، پتانسیل قابل توجهی برای رشد ناوگان وجود دارد که ممکن است از تقاضا پیشی بگیرد. در سال ۲۰۲۷ میلادی، ظرفیت ناوگان نفتکش با اضافه شدن تانکرهای تحویلی به ۲۳ میلیون DWT می‌رسد.

بر‌اساس این گزارش، این رونق در قراردادهای تانکر به دنبال عملکرد قوی در سال ۲۰۲۳میلادی بوده است که سومین سطح قرارداد بالا را به خود اختصاص داده بود. سفارشات مربوط به تانکرهای نفتی به سرعت گسترش یافته است به طوری که در سال ۲۰۲۳ میلادی با ۱۳۵ درصد رشد و از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی تاکنون به ۴۵ درصد رشد، در مجموع به ۳۷.۱ میلیون DWT رسیده است.

در ادامه گزارش بی‌ام‌کو آمده است که کارخانه‌های کشتی‌سازی چینی به عنوان ذی‌نفعان اصلی نفتکش‌های نوساز محصول جدید ظاهر شده‌اند و ۷۲ درصد از دفتر سفارش فعلی را تضمین می‌کنند. همچنین نسبت سفارشات به ناوگان نیز افزایش قابل توجهی داشته است و از ۵.۹ درصد در ابتدای سال ۲۰۲۳ میلادی به ۱۹.۶ درصد فعلی رسیده است. اما باید توجه کرد که کارشناسان صنعت نسبت به عرضه بیش از حد احتمالی در سال‌های آینده هشدار می‌دهند.

در پایان این گزارش آمده است که از آنجایی‌که صنعت نفتکش با رشد سریع روبه‌رو می‌شود، به سهامداران توصیه می‌شود شرایط بازار را به دقت زیر نظر داشته باشند و استراتژی‌های خود را برای حفظ تعادل بین عرضه و تقاضا در بخش تانکر تنظیم کنند.

رکورد بی‌سابقه سفارش تانکر‌های نفتکش بعد از ۱۸ سال

ارسال نظرات
آخرین اخبار