۲۳ آذر ۱۴۰۴ - ۱۶:۲۷

سیر نزولی ترافیک کشتی‌های کانتینری در کانال سوئز

مؤسسه آلفالاینر اعلام کرد: در پی اخبار منتشرشده درباره بازگشت واقعی کشتی‌های کانتینری به کانال سوئز از زمان آتش‌بس امضاشده در اکتبر، داده‌های سامانه اطلاعات کشتی‌ها (AIS) واقعیت دیگری را نشان می‌دهند. در این راستا، علیرغم تیتر‌های اخیر مطبوعات درباره ورود مجدد کشتی‌های کانتینری بزرگ به دریای سرخ، ترافیک ماهانه کلی عبوری از کانال سوئز نسبت به سال گذشته در ماه‌های اکتبر و نوامبر کاهش یافته است. بدین ترتیب، ترانزیت کشتی‌ها از این کانال همچنان کمتر از ۵۰ درصد سطح عبور معمول پیش از بحران دریای سرخ است.
کد خبر: ۱۰۵۴۳۶

سیر نزولی ترافیک کشتی‌های کانتینری در کانال سوئز

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از مؤسسه آلفالاینر؛ طی دو ماه گذشته ۳۰۴ کشتی در هر دو جهت از کانال سوئز عبور کرده‌اند که در مقایسه با ۳۳۱ کشتی عبوری در مدت مشابه سال ۲۰۲۴، نشان‌دهنده کاهش ۸.۲ درصدی نسبت به سال گذشته است.
بر اساس این گزارش، در طول ۹ ماه سال ۲۰۲۵ ترافیک کلی کشتی‌های کانتینری عبوری از کانال سوئز نسبت به سال گذشته ۶.۸ درصد افزایش یافته است. در سطحی دقیق‌تر، کشتی‌هایی مانند کشتی ۱۵٬۵۰۰ TEU با نام CMA CGM OSIRIS نقش محدودی در عبور و مرور داشته‌اند؛ به‌طوری‌که از ماه ژوئن تاکنون ۲۰ تا ۲۲ عبور ماهانه ثبت شده، در حالی که پیش از آن ۱۶ تا ۱۸ عبور ماهانه مشاهده می‌شد.
کشتی‌های کانتینری مگامکس با ظرفیت ۱۸٬۰۰۰ TEU بیش از ۲۰ ماه متوالی است که از ترانزیت در کانال سوئز اجتناب کرده‌اند. همچنین کشتی‌های کوچکتر از ۴٬۰۰۰ TEU تنها در ماه نوامبر کاهش ۲۷.۲ درصدی نسبت به سال گذشته در ترانزیت کانال را ثبت کردند و روند نزولی‌ای را که از اواسط سه‌ماهه دوم آغاز شده بود، ادامه دادند.
تنها افزایش قابل توجه در عبور از کانال سوئز در بخش کشتی‌های ۴٬۰۰۰ تا ۷٬۵۰۰ TEU مشاهده شده است که از ماه می به‌طور پیوسته در حال بازگشت بوده و در ماه سپتامبر جهشی ۱۲۷.۸ درصدی نسبت به سال گذشته را ثبت کرده است. با وجود این بازگشت، ترافیک در این بخش همچنان کمتر از ۵۰ درصد سطح معمول پیش از بحران دریای سرخ باقی مانده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار