۲۰ آذر ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۱

آغاز اجرای اصلاحیه STCW از ژانویه ۲۰۲۶

در حالی که صنعت دریانوردی برای اجرای اصلاحات مربوط به آموزش آزار و اذیت دریانوردان تحت کنوانسیون استاندارد‌های آموزش، صدور گواهینامه و نگهبانی (STCW) از سال ۲۰۲۶ آماده می‌شود، کارشناسان بهداشت و رفاه دریانوردان هشدار می‌دهند که مالکان کشتی باید این تغییرات را جدی گرفته و آن را صرفاً یک اقدام تشریفاتی تلقی نکنند.
کد خبر: ۱۰۵۳۸۹

آغاز اجرای اصلاحیه STCW از ژانویه ۲۰۲۶

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از پورت‌نیوز؛ قرار است دریانوردان از ژانویه ۲۰۲۶ آموزش‌های اجباری درباره اثرات آزار و اذیت و نحوه برخورد صحیح با آن در کشتی‌ها را فراگیرند. بر اساس این اصلاحات، افراد آزار و اذیت را به شیوه‌های متفاوتی تجربه کرده و به آن واکنش نشان می‌دهند. این اقدام اگرچه به عنوان گامی مهم برای ارتقای رفاه خدمه مورد استقبال قرار گرفته است، اما متخصصان صنعت تأکید می‌کنند که تأثیرگذاری این آموزش‌ها به میزان مشارکت و اجرای واقعی آن در عمل بستگی دارد.
در این راستا، گروه جهانی OneCare که در حوزه بهبود سلامت، آموزش و رفاه دریانوردان فعالیت می‌کند، هشدار داده است که اثربخشی آموزش‌های جدید به این وابسته است که آیا مالکان کشتی اصول آن را در عملیات روزمره خود وارد می‌کنند یا خیر. این گروه تأکید می‌کند که بدون تعهد واقعی مدیریت، این اصلاحات نیز در خطر تبدیل شدن به یک تمرین صرفاً اداری و رفع‌تکلیفی قرار دارد.
مارینوس کوکینیس، مدیرعامل OneCare، می‌گوید: «بخش دریایی مدت‌هاست که با موضوع رفاه همانند یک امر اختیاری برخورد کرده و آن را ضروری نمی‌داند.»
دکتر ینس تولسنر، مدیرعامل Marine Medical Solutions، نیز با تأکید بر رابطه مستقیم میان سلامت روان و سلامت جسمی در دریا یادآور می‌شود:«قلدری و آزار و اذیت بسیار فراتر از آسیب عاطفی است. هر نوع استرس منفی می‌تواند آثار جسمی از جمله اختلالات روان‌تنی، تضعیف پاسخ ایمنی و پیامدهای ناشی از افزایش طولانی‌مدت سطح هورمون‌های استرس ایجاد کند.»
چارلز واتکینز، مدیر عملیات بالینی در بخش پشتیبانی سلامت روان، نیز معتقد است که این رویکرد آموزشی به خدمه کمک می‌کند تا تأثیر واقعی قلدری و آزار و اذیت را درک کنند و راهکارهای ایمن‌تر و مؤثرتری برای مقابله با آن بیابند. او تأکید می‌کند: «این اقدامات باید بخشی از تمرینات روزانه ایمنی باشد؛ اما بدون شک یک کارگاه یک‌روزه نمی‌تواند نتیجه‌بخش باشد.»
گیسا پاردس، مدیرعامل WellAtSea، نیز با اشاره به اهمیت ارتباطات بین‌فردی میان خدمه به عنوان عاملی کلیدی در پیشگیری از قلدری و آزار و اذیت می‌گوید:«وقتی افراد اطراف خود را بهتر می‌شناسیم، نسبت به آنها احساس همدلی پیدا می‌کنیم. ما اغلب از چیزهایی که نمی‌دانیم می‌ترسیم و زورگویی می‌تواند واکنشی به همین ترس باشد. متأسفانه فرهنگی را عادی کرده‌ایم که رفاه خدمه بیشتر در کنفرانس‌ها مورد بحث قرار می‌گیرد اما به ندرت وارد عملیات روزمره می‌شود.»
در پایان این گزارش آمده است که از دید کارشناسان، موفقیت اصلاحات IMO به این بستگی دارد که مالکان و اپراتورها با آن به عنوان کاتالیزوری برای تغییر فرهنگی برخورد کنند یا صرفاً یک الزام نظارتی؟

ارسال نظرات
آخرین اخبار