۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵

۱۴ درصد خطوط کشتیرانی بزرگ از کانال سوئز عبور می‌کنند

تعداد کشتی‌های ترانزیت شده از کانال سوئز در ۶ ماه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ از ۲۵۹۱۱ فروند به ۲۰۱۴۸ فروند رسیده است. براین اساس فقط ۱۴ درصد از کشتی‌های عبوری از منطقه بحرانی دریای سرخ با قبول ریسک کانال سوئز را برای ترانزیت انتخاب می‌کنند که یکی از شرکت‌های بزرگ خط کشتیرانی فرانسه است.
کد خبر: ۹۹۶۴۴

۱۴ درصد خطوط کشتیرانی بزرگ از کانال سوئز عبور می‌کنند

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از رویترز؛ یکی از تحلیلگران شرکت تحلیلی بازار کانتینر (LINERLYTICA) در گزارشی اعلام کرد تشدید بحران دریای سرخ تأثیر چندان زیادی بر بازار کشتی‌های کانتینری نخواهد داشت، زیرا به اندازه کافی تاکنون تأثیر منفی خود را داشته است.

به گفتۀ وی در حال حاضر تنها ۱۴ درصد از کشتی‌هایی که در مسیر آسیا - اروپا تردد دارند از کانال سوئز عبور می‌کنند که از نظر ظرفیت  این تعداد کشتی تنها ۴ درصد از ظرفیت ۷.۴۸ میلیون teu کشتی‌های حمل‌و‌نقلی عبوری از منطقه را تشکیل می‌دهد.

در این ارتباط براساس گزارش‌های منتشره از سوی مؤسسات تحقیقاتی انحراف از دریای سرخ ماهانه یک میلیون تُن سوخت اضافی به صنعت حمل‌ونقل دریایی تحمیل می‌کند.

در ادامه تحلیل LINERLYTICA  آمده است: ر‌وزانه ۷۲  کشتی از ۵۱۳ کشتی که در حال حاضر در مسیر تجاری آسیا - اروپا فعال هستند از کانال سوئز استفاده می‌کنند و آن‌ها اپراتور‌های کوچک مستقر در چین، روسیه، سنگاپور، ترکیه و امارات هستند. البته خط کشتیرانی فرانسه همچنان ترجیح می‌دهد از کانال سوئز استفاده کند.

«اسامه ربیعی»  مدیر اداره کانال سوئز  SCA نیز گفت: تعداد کشتی‌هایی که از این کانال عبور می‌کنند در سال ۲۰۲۴ میلادی به ۲۰۱۴۸ کشتی  رسیده است که نسبت به ۲۵۹۱۱ کشتی سال قبل کاهش قابل توجهی داشته است.  

بعد از بحران دریای سرخ اکثر شرکت‌های کشتیرانی مسیر خود را به سمت دماغه امید نیک تغییر دادند و شرکت CMA CGM از جمله شرکت‌های استثنائی است که با ۱۱ کشتی خود به ازای خدمات پزشکی با سرویس Phoenician Express (BEX۲) از مسیر کانال سوئز عبور می‌دهد.  

سرویس Phoenician Express (BEX۲) با بنادر چین، کره جنوبی، سنگاپور، مالزی تا بنادر آدریاتیک در ایتالیا، اسلوونی و کرواسی و همچنین لبنان، مصر و امارات  همکار‌ی می‌کند.  

در ادامه گزارش آمده است: نه تنها تعداد کشتی‌های کانتینری عبوری از کانال سوئز بلکه تعداد کشتی‌های حمل فله و حمل گاز نیز کاهش داشته است.  

در ادامه گزارش رویترز آمده کانال سوئز منبع کلیدی ارز خارجی برای مصر است و مقامات در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند تا از طریق توسعه این کانال  درآمد‌های این کشور را افزایش دهند.

«اسامه ربیعی» به گزارش اداره کانال سوئز اشاره می‌کند که هفته گذشته پیرامون کاهش درآمد کانال در پی بحران دریای سرخ منتشر شد. بر این اساس در‌آمد این کانال از محل ترانزیت کشتی در سال ۲۰۲۴ منتهی به اوریل ۲۰۲۴ میلادی به ۲.۲ میلیارد دلار رسید که این رقم در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ میلادی حدود ۹.۴ میلیارد دلار بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار