۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۲
رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و جهانگردی ایران

عدم توفیق دولت در رشد صنعت گردشگری دریایی/ عملکرد ضعیف مناطق آزاد در جذب گردشگران

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و جهانگردی ایران با بیان اینکه گردشگری دریایی در ایران هنوز جایگاهی ندارد، گفت: با وجود تاکید وزیر میراث فرهنگی مبنی بر رشد این صنعت از ابتدای شروع به کار، سرانجام در پایان دولت سیزدهم شاهد عدم توفیق این دولت در رشد صنعت گردشگری دریایی کشور بودیم.
کد خبر: ۹۹۶۲۲

عدم توفیق دولت سیزدهم در رشد صنعت گردشگری دریایی/ عملکرد ضعیف مناطق آزاد در جذب گردشگران

 

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و جهانگردی ایران با بیان اینکه گردشگری دریایی در ایران هنوز جایگاهی ندارد، گفت: با وجود تأکید وزیر میراث فرهنگی مبنی بر رشد این صنعت از ابتدای شروع به کار، سرانجام در پایان دولت سیزدهم شاهد عدم توفیق این دولت در رشد صنعت گردشگری دریایی کشور بودیم.

به گزارش خبرنگار مانا، حرمت الله رفیعی در نشست خبری که در محل انجمن دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و جهانگردی ایران برگزار شد در پاسخ به پرسش خبرنگار مانا در خصوص عملکرد دولت سیزدهم در صنعت گردشگری دریایی گفت: اولین روزی که وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بخش خصوصی جلسه برگزار کرد به موضوع توسعه گردشگری دریایی اشاره و تأکید داشتند توسعه این صنعت در دستور کار دولت سیزدهم است و قرار است در این راستا اولین سفر به بندر‌عباس صورت گیرد که سرانجام در پایان دولت سیزدهم شاهد عدم توفیق دولت در رشد صنعت گردشگری دریایی کشور بودیم.

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و جهانگردی ایران با بیان اینکه گردشگری دریایی در ایران هنوز جایگاهی ندارد، اظهار داشت: توسعه این صنعت نیازمند ایجاد بستر و زیرساخت مناسب برای رشد این صنعت است که ابتدایی‌ترین این زیرساخت‌ها که اسکله مسافربری است تقریباً در هیچ پایانه‌ای در شمال و جنوب کشور وجود ندارد.

وی ادامه داد: در زمان برگزاری جام جهانی قطر قرار بود اتفاقات بزرگی را در جنوب کشور در زمینه ایجاد زیرساخت‌های صنعت گردشگری دریایی شاهد باشیم که در نهایت هیچ اتفاقی رخ نداد و هیچ زیرساختی اعم از اسکله یا شناور در جنوب فراهم نشد.

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و جهانگردی ایران در ادامه گفته‌های خود به رشد بی رویه قیمت بلیت هواپیما اشاره کرد و گفت: این امر باعث شده که شاهد کاهش سفر‌ها و وارد شدن فشار اقتصادی به مردم باشیم.

وی با اشاره به اینکه همواره در تمام دنیا صنعت ایرلاین‌ها پردرآمدترین صنعت محسوب می‌شوند اظهار داشت: امیدواریم در دولت چهاردهم با تدابیر لازم شاهد رفع گرانی بی‌رویه قیمت بلیت هواپیما و بازگشت رونق صنعت گردشگری باشیم.

رفیعی به کاندیدا‌های وزارت میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد بخش خصوصی فعال در صنعت گردشگری با دولت با مشکل مواجه است، چرا‌که هیچگاه دولت از بخش خصوصی حمایت نکرده است؛ نه تنها دست بخش خصوصی را نگرفته بلکه گاهاً پای آن را نیز گرفته و به زمین زده است.

وی با تاکید بر اینکه وزیر میراث فرهنگی انتخابی در دولت چهاردهم نیز مانند گذشته کاری از پیش نخواهد برد، اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت گردشگری خارجی بسیار بد است، از مجموع ۸ میلیون گردشگر خارجی ورودی به کشور در سال گذشته بیش از ۴ میلیون نفر از کشور عراق وارد شده بودند و این در حالی است که قرار بود تا افق ۱۴۰۴ ورود گردشگران خارجی به کشور ۲۰ میلیون نفر برسد.

این فعال بخش خصوصی در صنعت گردشگری کشور، ادامه داد: وضعیت گردشگری داخلی از گردشگری خارجی بدتر است؛ دولت نتوانسته است امکانات و تسهیلات مناسب برای سفر‌های داخلی مردم ایجاد کند.

وی در ادامه گفته‌های خود به ضعف مناطق آزاد کشور در جذب گردشگران اشاره کرد و اظهار داشت: هم اکنون شرایط به گونه‌ای است که در سال بیش از ۲ میلیون نفر ایرانی برای خرید به ترکیه و به ویژه شهر وان سفر می‌کنند در حالی که مناطق آزاد اگر به وظایف خود به درستی عمل می‌کردند شاهد این امر نبودیم.

رفیعی همچنین به نبود نیروی کار مجرب در بخش خصوصی فعال در صنعت توریسم کشور اشاره کرد و گفت: بعد از کرونا ۶۰ درصد بخش خصوصی فعال در صنعت گردشگری از این صنعت کناره گیری کردند و مهاجرت هم به این امر دامن بیشتری زد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار