۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۹

قطر غیر از نفت و گاز به رشد سریع صنعت دریایی چشم دوخته است

قطر تصمیم دارد با برنامه‌ریزی برای چشم انداز سال ۲۰۳۰ علاوه بر رشد و توسعه بخش نفت و گاز خود را برای ارتقا و گسترش بخش دریایی و لجستیکی نیز آماده کند.
کد خبر: ۹۹۵۴۸

قطر غیر از نفت و گاز به رشد سریع صنعت دریایی چشم دوخته است



به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از سایت tradewinds؛   قطر می‌خواهد روند رو به رشد خود را به عنوان یک مرکز دریایی در کانون  توجه جهانیان قرار دهد و علاوه بر سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز  فعالیت‌های حمل‌و‌نقل و لجستیک خود را به طور سریع گسترش دهد، در این ارتباط قرار است برنامه‌های خود را در تاریخ ۲۵ فوریه ۲۰۲۵ میلادی رسماً با  برگزاری یک سمپوزیوم بین‌المللی اعلام کند.

این رویداد با مشارکت مدیریت بنادر قطر (موانی قطر) برگزار خواهد شد. به گفتۀ یکی از مسئولان موانی در حالی‌که قطر در تلاش است تا رهبری جهانی خود را در بخش نفت و گاز تقویت کند قصد دارد به رشد اقتصاد کم‌کربن و غیر‌نفتی خود نیز ادامه  دهد، در این ارتباط برنامه‌ریزی‌هایی برای رشد  تولید، رونق گردشگری، تقویت صنعت کشتیرانی و لجستیک، آموزش و بهداشت، کشاورزی، خدمات مالی، فنّاوری اطلاعات و خدمات دیجیتالی دارد که حول محور صنعت دریایی می‌چرخد.  

این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ میلادی به رشد اقتصاد غیر‌نفتی کم کربن ۴ درصدی با تکیه بر آنچه در بالا اشاره شد، برسد.

بدین ترتیب بخش دریایی و لجستیک قطر از رشد اقتصادی این کشور جدا ناپذیر است و آخرین آمار منتشره از سوی موانی قطر بخش دریایی را در اولویت اصلی چشم‌انداز آینده قطر می‌بیند.

بر‌اساس گزارش منتشر شده در ۶ ماه اول سال جاری میلادی بنادر موانی قطر ۷۰۶ هزار و ۹۸۳ کانتینر ۲۰ فوتی جابه‌جا کردند که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ میلادی رشد ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد؛ همچنین جابه‌جایی دام و محصولات کشاورزی ۲۲ درصد، محموله‌های کشتی رو- رو ۳۹ درصد، افزایش یافته است، بدین ترتیب قطر برای واردات و صادرات کالا‌ها از طریق دریا خیز برداشته است.

در ادامه این گزارش آمده است بنادر قطر در ژوئن ۲۰۲۴ میلادی نسبت به ژوئن سال ۲۰۲۳ میلادی بیش از ۲۴۳ کشتی را در سه بندر خود پذیرا بود که افزایش ۲۳ درصدی را نشان می‌دهد، همچنین محموله‌هایی که در بنادر قطر تخلیه شده ۱۶۳ درصد افزایش داشته است که نشان دهنده تلاش قوی و پویای قطر برای رشد در بخش دریایی است.

از سوی دیگر در کل ۶ ماهه ۲۰۲۴ میلادی، حدود ۱۳۲۳ کشتی در سه بندر قطر پهلو گرفتند که ۹۳۱۴۶ تُن محموله عمومی فله، ۵۵۹۴۴ دستگاه خودرو و ۱۷۱۱۵۸ تُن مصالح ساختمانی وارد کردند.

بدین ترتیب شرکت‌های بین‌المللی که در قطر حضور دارند نسبت به واردات کالا از طریق کشتی با استفاده از فرصتی که قطر به آن‌ها داده اقدام می‌کنند.  

بدین ترتیب اهدافی که قطر در برنامه‌ریزی برای سال ۲۰۳۰ میلادی د‌ارد حمل‌و‌نقل پایدار و سبز، سوخت سبز، کنترل انتشار گاز‌های گلخانه‌ای، تحول دیجیتال سازی در حمل‌و‌نقل دریایی، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، بلاک چین در عملیات دریایی، مدیریت زنجیرۀ تأمین و تسهیل تجارت است؛ در این میان هوش مصنوعی در حمل‌و‌نقل، تعمیر و نگهداری بنادر هوشمند، پیش‌بینی آب و هوا، بهینه سازی مسیر کشتیرانی بیش از پیش مورد توجه قرار دارد.  

«کریس مورلی» از تحلیلگران ارشد دریایی در این زمینه گفت: قطر با بیش از ۵۰ سال فعالیت در صنعت  نفت و گاز و حمل‌ونقل دریایی موقعیت خوبی برای چشم‌انداز آینده خود دارد، این کشور با الگوگیری از عربستان سعودی، بریتانیا، سنگاپور و آمریکا قصد دارد چشم‌انداز ملی خود را در زمینه صنعت دریایی تا سال ۲۰۳۰ میلادی تدوین و از کشور‌های نام برده الگو بگیرد.  

ارسال نظرات
آخرین اخبار