روز جهانی دریانورد بر دریانوردان دریادل مبارک باد

      
۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۸

کاهش ۶۷ درصدی فعالیت بنادر عربستان در سه ماهه اول ۲۰۲۴

بحران دریای سرخ تأثیر گسترده‌ای بر حمل‌و‌نقل دریایی گذاشته که در این میان بنادر جده و ملک عبدالله عربستان سعودی از محل بحران دریای سرخ با کاهش فعالیت نسبت به سال ۲۰۲۳ مواجه شد و تماس‌های بندری در این بنادر طی سال ۲۰۲۴ کاهش ۶۷ درصدی داشته است.
کد خبر: ۹۸۹۸۳

کاهش ۶۷ درصدی فعالیت بنادر عربستان در سه ماهه اول ۲۰۲۴

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، مؤسسه آلفا‌لاینر در گزارش هفتگی خود اعلام کرد: بنادر عربستان سعودی در زمینه تماس‌های بندری نسبت به سال ۲۰۲۳ میلادی کاهش چشمگیری داشتند به گونه‌ای که در سه ماهه اول ۲۰۲۳ میلادی از بین ۱۲ خط کشتیرانی بیشترین تماس بندری از آن MSC بوده که تا ۲۵۰ تماس بندری بوده است، اما در سه ماهه اول ۲۰۲۴ میلادی به حدود ۵۰ تماس بندری منجر شد.

براساس این گزارش در سه هفته اول آوریل از بین ۱۰ شرکت برتر کشتیرانی کانتینری تنها ۲۵ تماس بندری در بندر جده برقرار شده که در مقایسه با ۸۸ تماس بندری در سه ماهه اول ۲۰۲۳ میلادی رقم قابل توجهی است.

در ادامه این گزارش آمده است از دید تحلیلگران آلفا‌لاینر کاهش تماس بندری به تغییر مسیر کشتی به سمت دماغه امید نیک برمی‌گردد که حرکت کشتی‌ها به سمت آفریقای جنوبی است.

موضوع قابل توجهی که نظر تحلیلگران آلفا‌لاینر را جلب کرده آن است که خط کشتیرانی OOCL، اورگرین و یانگ مینگ در سه هفته اول آوریل هیچ تماس تلفنی با بنادر عربستان سعودی نداشتند.  

مؤسسه آلفا‌لاینر کاهش تماس تلفنی را ناشی از اختلال در حمل‌و‌نقل دریای سرخ می‌داند، زیرا بسیاری از خطوط کشتیرانی به خاطر بحران از تردد به سمت عربستان سعودی خودداری کردند.  

به طور کلی ارزیابی تحلیلگران آلفا‌لاینر حاکی است تماس بندری با بنادر جده و ملک عبدالله عربستان سعودی در سه ماهه اول ۲۰۲۴ میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.  

تجزیه و تحلیل مؤسسه آلفا‌لاینر نشان می‌دهد استقرار اپراتور‌های بزرگ در بندر جده و پهلوگیری کشتی بزرگ در این بندر کاهش نشان می‌دهد، به گونه‌ای که بالاترین تناژ کشتی که در بندر جده در سه ماهه اول ۲۰۲۴ میلادی مشاهده شد نسبت به سه ماهه اول ۲۰۲۳ میلادی، ۵۶۰۰ TEU بود که ۳۷ درصد نسبت به تناژ کشتی‌های ۲۰۲۳ میلادی کوچکتر است.  

با توجه به اینکه بحران دریای سرخ باعث کاهش تماس‌های بندری به بنادر عربستان شده، اما تجارت بین عربستان و روسیه نسبت به سال قبل بهتر شده است، چرا که دو کشور فرصت تجاری جدیدی در بازار خود کشف کردند.  

بر این اساس در فوریه ۲۰۲۴ میلادی از طریق روسیه ۱۰ تماس بندری در بندر جده برقرار شده است.  

در پایان آمده است که راه‌اندازی خط کشتیرانی China United Lines و Red Sea Service’ (‘REX’) نتوانسته به شکل مطلوبی به بنادرعربستان سعودی خدمات رسانی کند، تنها در سه ماهه اول ۲۰۲۴ میلادی پنج فروند کشتی بین ۱۸۰۰ تا ۲۷۰۰ TEU از طریق مسیر REX به بنادر عربستان وارد شدند.  

 

کاهش ۶۷ درصدی فعالیت بنادر عربستان در سه ماهه اول ۲۰۲۴

ارسال نظرات
آخرین اخبار