۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۱

حجم تجارت کانتینری در سه ماه اول ۲۰۲۴ سیر صعودی یافت

حجم تجارت کانتینری در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ میلادی با رشد قوی مواجه شده و شاخص استراتژی بین‌المللی دریایی MSI به بالاترین سطح خود در سه ماه ۲۰۲۴ میلادی یعنی ۱۱۳.۰۵ واحد رسید.
کد خبر: ۹۸۸۷۹

حجم تجارت کانتینری در سه ماه اول ۲۰۲۴ سیر صعودی یافت

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از ترید ویندز؛ حجم ضعیف تجارت کانتینری  که در سال ۲۰۲۳ میلادی کاهش داشت در سه ماهه اول ۲۰۲۴ میلادی تا حدی جبران شد.

در این راستا حجم جابه‌جایی کانتینر در بندر نینگبو-ژوشان  چین در سه ماهه اول سال جاری میلادی بیش از ۱۱ درصد افزایش یافت و واردات آمریکا از شرق آسیا در ماه فوریه ۳۰ درصد و در دوماهه اول ۲۳.۶ درصد رشد کرد.

حجم تجارت کانتینری از آسیا به ونکوور کانادا نیز با افزایش ۲۴.۹ درصدی روبه‌رو شد.

جالبترین موضوعی که در این گزارش نظر تحلیلگران را جلب کرد این است که حجم جابه‌جایی کانتینر در بندر لس آنجلس در ماه فوریه ۶۰ درصد افزایش یافت.

بررسی شاخص Maritime Strategies International (MSI) نشان می‌دهد ارزیابی فعالیت سه ماهه گذشته نشان می‌دهد رشد صنعت کانتینری در سال ۲۰۲۴ میلادی به ۷.۵ درصد برسد.

در ادامه این گزارش آمده است «پیتر ساند» تحلیلگر ارشد اکسنتا در این زمینه گفت: ظرفیت مازادی که با بحران دریای سرخ به وجود آمد ارقام ضعیف اوایل سال ۲۰۲۳ میلادی را جبران کرد.  

وی بر این باور است که پیش‌بینی اکسنتا حاکی است رشد تجارت کانتینری در سال جاری به ۲.۵ تا ۳ درصد اضافه‌تر رشد کند.

وی تأکید کرد: ممکن است تا پایان سال رشد تجارت صنعت کانیتنری به ۷.۵ درصد برسد؛   در همین  حال رشد تجارت آسیا به اروپا در سه ماهه اول جهشی بوده و افزایش نرخ‌ها به جبران ضرر مالی صنعت کانتینری در سال ۲۰۲۳ میلادی منجر شد.

در فوریه امسال حجم تجارت آسیا به اروپا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۱.۵ درصد بالا رفت.  

در این میان حجم معاملات داخل آسیا  از  ۶.۱ درصدی در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ میلادی به ۶.۵ درصد در سه ماهه اول ۲۰۲۴ میلادی رسید.

در بخش صادرات آسیا به آفریقا و آمریکای لاتین، اقیانوسیه، خاور‌میانه و شبه قاره هند اوایل سال جاری حجم تجارت کانتینری نسبت به مدت مشابه ۲۲ تا ۳۰ درصد بالا رفت.  

نرخ‌های حمل کانتینر از دید تحلیلگران اکسنتا در پی بحران دریای سرخ از شرق آسیا به اروپا و اقیانوس آرام در تاریخ ۲۳ آوریل سال جاری ۱۰۸ درصد بالاتر از نرخ‌های اواسط دسامبر ۲۰۲۳ میلادی بود.  

اگرچه در مسیر اروپا نرخ‌ها ۵.۸ درصد در ماه آوریل نسبت به ماه مارس کاهش یافت، اما همچنان ۱۲۰ درصد بالاتر از سطح دسامبر ۲۰۲۳ بود.

«پیتر ساند» در پایان معتقد است با توجه به شرایط صنعت کانتینری، بحران دریای سرخ، مسایل کانال پاناما و سایر حاشیه‌هایی که ممکن است بعد‌ها پدید آید، نمی‌توان برای یک‌سال کامل ۲۰۲۴ میلادی نسخه پیچید و باید به طور مقطعی و فصلی فعالیت‌ها را تحلیل کرد.  

ارسال نظرات
آخرین اخبار