۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶

افزایش ۸۵ درصدی ترافیک کشتی‌ها در بنادر آفریقایی

تعداد کشتی‌هایی که با انحراف از دریای سرخ به سمت بندر آفریقایی اعزام شده‌اند نسبت به نیمه دوم دسامبر ۲۰۲۳ بیش از ۸۵ درصد افزایش یافته است به همین جهت برخی بنادر قادر به تأمین امکانات مورد نیاز کشتی‌ها نیستند.
کد خبر: ۹۸۵۹۹

افزایش ۸۵ درصدی ترافیک کشتی‌ها در بنادر آفریقایی


به گزارش گروه بین‌الملل مانا، سایت ترید ویندز به نقل از مؤسسه کلارکسون نوشت: به گفته کارشناسان و دست اندرکاران لجستیک بنادر آفریقایی می‌توانند از فرصت به دست آمده بر اثر بحران دریای سرخ از ترافیک دریایی به خوبی بهره برداری کنند، اما ناکارآمدی و قدیمی بودن بنادر این شانس را از آن‌ها گرفته است.

در این ارتباط مدیر‌عامل شرکت لجستیکی Fictiv Inc در این زمینه گفت: در حال حاضر بندر آفریقای جنوبی، ماداگاسکار، موریس و نامیبیا شاهد افزایش ترافیک کشتی‌ها هستند و توان پاسخگویی را به شکل دلخواه ندارند، زیرا با کمبود امکانات و زیرساخت مواجه هستند و پیش‌بینی چنین روز‌هایی را نمی‌کردند.

«وینی لیکاتا»، رئیس لجستیک Fictiv با اشاره به اینکه بنادر آفریقایی ناکارآمد هستند یاد آور شد در بهترین شرایط آن‌ها قادر به پاسخگویی نیستند در حالیکه آن‌ها می‌توانستند از این فرصت واقعی که پیش آمده استفاده کنند و در‌آمد خوبی کسب کنند، اما چند بندر به علت ناکارآمدی بسیار شلوغ شده، زیرا سرمایه گذاری لازم در زیر‌ساخت آن‌ها انجام نشده تا قادر به رقابت باشند.  

«رابرت خاچاتریان»، مدیر اجرایی  شرکت باربری Freight Right Global Logistics گفت: آفریقا ۶ درصد از تجارت دریایی جهان را تشکیل می‌دهد، اما در حال حاضر اکثر کالا‌ها از طریق کشتی در بنادر این کشور در واقع دپو شده و درانتظار دریافت خدمات هستند تا به مسیر خود ادامه دهند.  

وی با اشاره به اینکه هزینه حمل‌و‌نقل از آسیا به آمریکا تا ۳۰ درصد افزایش یافته؛ مشکلات زیرساخت‌های بندری آفریقای جنوبی از تجهیزات تا کمبود کارکنان را از جمله مسائل مربوط به کُندی کار در بنادر عنوان کرد.

وی در ادامه گفت: برخی کشتی‌ها به دلیل ناتوانی در سوخت‌گیری از دریافت سوخت  در بنادر آفریقایی خودداری می‌کنند.  در این میان بنادری مانند تواماسینا در ماداگاسکار، پورت لوئیس در موریس و خلیج والویس در نامیبیا تا حدودی قادرند به ارائه خدمات به کشتی بپردازند؛ و‌ی پیشنهاد کرد: کشور‌هایی مانند مراکش و غنا می‌توانند به جای بنادر آفریقایی به کمک کشتی‌ها که از دریای سرخ دور شده‌اند، بشتابند.  

«جیمز هیل»، مدیرعامل MCF Energy Ltd نیز گفت: افزایش ترافیک اطراف دماغه امید‌نیک و بنادر آفریقای جنوبی کشور‌های عضو بریکس را در بلند‌مدت تقویت می‌کند، اما در حال حاضر قادر به تأمین خدمات نیستند.

وی دلیل این کار را نگاه غیر‌استراتژیک به توسعه بنادر آفریقایی عنوان کرد و گفت: احتمال دارد انحراف از دریای سرخ تردد به سمت آفریقای جنوبی باعث شود که کشور‌های آفریقایی به بنادر خود نگاه استراتژیکی در آینده داشته باشند.  

ارسال نظرات
آخرین اخبار