روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹

هرج و مرج در بازار سوخت‌رسانی به کشتی‌ها

انجمن جهانی صنعت بانکرینگ هشدار داد بحران دریای سرخ بر فروش سوخت کشتی‌ها و سوخت رسانی به آن‌ها لطمه شدیدی وارد کرده به گونه‌ای که سوخت بدون کیفیت و بدون نظارت در برخی مراکز عرضه می‌شود. بدین ترتیب هرج و مرجی خاص بر سوخت‌رسانی کشتی‌ها در مناطق بحرانی دریای سرخ و اطراف دماغه نیک حاکم است.
کد خبر: ۹۸۴۷۷

هرج و مرج در بازار سوخت‌رسانی به کشتی‌ها
به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از سایت safety۴sea در گزارش اتجمن بین‌المللی صنعت بانکرینک International Bunker Industry Association (IBIA) آمده است: با توجه به بحران دریای سرخ برخی کشور‌ها انبار‌های ذخیره خود را برای عرضه سوخت گشوده‌اند که برخی از آن‌ها با استاندارد و  کیفیت خوبی عرضه نمی‌شوند.

در این گزارش آمده است: برخی مراکز سوخت‌رسانی قادر به تأمین سوخت کامل کشتی‌ها نیستند و با کمبود عرضه مواجه شده‌اند. تخمین‌های کارشناسان حاکی است بعد از جنگ اسرائیل و فلسطین مصرف سوخت کم سولفور در بسیاری از مسیر‌ها بین ۱۵ تا ۲۰ درصد بالا رفته است، ضمن اینکه همه ذی‌نفعانی  که از سوخت کشتی‌ها بهره برداری می‌کنند حاضر به ارائه آمار‌های دقیق نیستند.

از سوی دیگر موسسه Bureau Veritas اعلام کرد: با توجه به شرایط فعلی کشور‌ها نمی‌توانند از ذخیرۀ سوخت آمونیاک برای کشتی استفاده کنند، به همین جهت در حال حاضر دخیرۀ تأمین سوخت کشتی به محلی از نگرانی تبدیل شده و دریافت کنندگان سوخت نیز از کیفیت پایین سوخت به شدت گله‌مندند.

در ادامه گزارش  آمده است: پناهگاه‌ها و مراکز سوخت بسیار کاهش یافته و کمتر شرکتی حاضر می‌شود ریسک عرضه سوخت در منطقه اطراف دریای سرخ را برعهده گیرد، فقط بارج‌های سوخت‌رسانی در اطراف آفریقای جنوبی تقویت می‌شود و هیچ نظارتی بر نحوه استاندارد سوخت و نرخ‌های آن  وجود ندارد.  

در صورت ادامه این روند ممکن است کشتی‌ها با مشکلات ناشی از استفاده از کیفیت بد سوخت مواجه شوند که چالش جدیدی برای صنعت کشتیرانی خواهد بود.  

در ادامه آمده است: قیمت‌های سوخت نیز به هیچ عنوان تابع مقررات و شرایط قیمت جهانی  نیست و در مناطق حاشیه‌ای آفریقایی سوخت به هر قیمتی که بارج‌های سیار اعلام می‌کنند، خریداری می‌شود.  

مشکلات و چالش‌های بحث سوخت‌رسانی به قدری زیاد است که کمتر شرکتی می‌تواند پاسخگوی مشکلات باشد و کشتی‌ها صرفاً در‌صدد  تأمین سوخت برای طی کردن مسافت طولانی هستند و مجبورند به هر قیمتی تن دهند.

در همین حال پایگاه سوخت‌رسانی بندر کیپ تاون درصدد است تا سوخت مورد نیاز کشتی‌ها را تأمین کند، اما تنها پالایشگاه موجود این بندر تحت عنوان آسترون اگرچه  میزان عرضه را افزایش داده، اما احتمال می‌رود که به مرور دچار کمبود سوخت شود، زیرا پشتیبانی برای تأمین سوخت به شکل دلخواه ندارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار