به گزارش گروه بینالملل مانا، مؤسسه آلفالاینر در آخرین گزارش هفتگی اعلام کرد در صورت اجرای طرح EU Emissions Trading System (ETS) که در سال ۲۰۲۱ میلادی به مظنور کاهش ۵۵ درصدی انتشار گازهای گلخانهای از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۳۰ میلادی تصویب شده است، عوارض از کشتیهای آلوده کننده محیط زیست دریافت خواهد شد.
این طرح برای کشتیهای مسافری و باری بیش از ۵۰۰۰ GT تصویب شده و از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی حدود ۳۷ تا ۴۰ درصد ناوگان کانتینری را با ۱۰.۵ Mteu ظرفیت شامل خواهد شد.
براساس این گزارش این طرح برای سفرهای کشتیها از کشورهای دیگر به اتحادیه اروپا اعمال خواهد شد که در صورت عدم رعایت آن عوارض یا جریمه برای کشتیها در نظر گرفته میشود.
بدین ترتیب شرکتهای کشتیرانی هزینهای را برای کمک هزینۀ کربن برعهده خواهند گرفت و در واقع میتوان گفت یک هزینۀ اضافی بر حملونقل دریایی افزوده خواهد شد.
هزینهها براساس کشتیها و مسیرها با هم متفاوتند. برای عدم رعایت انتشار کربن جریمههایی که در نظر گرفته شده عبارتند از:
مسیر آسیا -اروپای شمالی ۲۰ تا ۲۸ یورو
آسیا-مدیترانه ۱۱ تا ۲۰ یورو
اروپا -آمریکای شمالی ۳۵ تا ۴۲ یورو
داخل اروپا ۱۶ تا ۲۹ یورو
در این میان برای کشتیهای خط کشتیرانی مرسک تا ۷۰ یورو در نظر گرفته شده بود که به ۴۲ یورو کاهش یافت و کشتیهای سبز هاپاگ لوید و سایر کشتیهای مجهز به سوخت مشمول هزینه اضافه نخواهند شد.
برای اینکه کشتیها شامل جریمه نشوند باید سوخت سازگار با محیط زیست مصرف کنند، ولی کارشناسان معتقدند یک هزینه اضافی برای اپراتورها منظور خواهد شد که همین کار شاید باعث شود آنها به سمت سوخت سبز و کم کربن حرکت کنند.
شرکتهایی که شامل این دستورالعمل میشوند خط کشتیرانی MSC، مرسک، CMA CGM و کاسکو هستند. ضمناً هزینههای جمعآوری شده برای کربن زدایی مصرف میشود.
شایان ذکر است این طرح در ۱۴ ژوئیه سال ۲۰۲۱ میلادی تصویب شد و از اول ژانویه ۲۰۲۴ میلادی برای کشتیهای باری و مسافری بالای ۵۰۰۰ GT و به تدریج تا سال ۲۰۲۷ میلادی برای تمام کشتیها اعمال میشود.