۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶

اختلاف در بین کشورهای عضو ائتلاف در دریای سرخ

بحران در دریای سرخ حمل‌و‌نقل دریایی را مورد تهدید قرار داده و کشور‌های دارای خطوط کشتیرانی را به ائتلاف علیه حملات به کشتی‌ها فراخوانده، اما اختلاف در بین کشور‌ها باعث شده که هیچ کدام از آن‌ها به دستورالعمل یکسانی دست نیابند و پرچمداری آمریکا را در این تیم نپذیرند.
کد خبر: ۹۷۸۹۵

اختلاف در بین کشورهای عضو ائتلاف در دریای سرخ


به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از marinelink؛ اگرچه پنتاگون اعلام کرده بیش از ۲۰ کشور برای مشارکت در ائتلاف جدید به رهبری آمریکا برای حفاظت از کشتی‌ها موافقت کردند، اما این کشور‌ها هنوز نتوانستند به جمع بندی اصولی دست یابند و هرکدام سعی می‌کنند از خطوط کشتیرانی خودشان حمایت کنند و رهبری آمریکا را در این زمینه به راحتی نمی‌پذیرند.

«سر‌لشکر پاتریک رایدر» از مسئولان نظامی پنتاگون با اشاره به امضای موافقت‌نامه بین ۲۰ کشور یاد‌آور شد: از کشور‌های دیگر نیز انتظار داریم در این ائتلاف مشارکت کنند.

وی گفت: با آغاز عملیات تحت عنوان Operation Prosperity Guardian   ابتدا هر ۱۰ کشور موافقت کردند که به گشت‌زنی در آب‌های سرخ نزدیک یمن شرکت کنند، اما برخی کشور‌ها هنوز به شکل دلخواه در این ائتلاف حضور نیافتند.

در ادامه این گزارش آمده است: دریای سرخ یک مسیر تجاری کلیدی است که اروپا و آمریکای شمالی را ازطریق کانال سوئز به آسیا متصل می‌کند.  

اما این مسیر در حال حاضر مختل شده و باعث افزایش هزینه‌های حمل‌و‌نقل کانتینری شده است، زیرا انتخاب مسیر‌های جایگزین طولانی‌تر است.  

در این ارتباط برخی کارشناسان و تحلیلگران معتقدند به نظر نمی‌رسد اقدامات دفاعی که واشنگتن از آن سخن می‌گوید بتواند شبه نظامیان حوثی یمن را از ادامه حملات منصرف کند.  

اختلاف در بین کشورهای عضو ائتلاف در دریای سرخ

 خروج فرانسه از ائتلاف

ازسوی دیگر خبر‌های منتشر شده حاکی است که نیروی دریایی فرانسه از عملیات Operation Prosperity Guardian کنار رفته و تصمیم دارد که مأموریت دفاع از کشتی‌های تجاری خود را برعهده گیرد.

در این ارتباط «کاپیتان جان کنراد» به خبرگزاری بلومبرگ گفت: در صورت ادامه چنین شرایطی ایمن سازی خطوط کشتیرانی در دریای سرخ با یک بحران جدید و نگران کننده روبه‌رو است، زیرا هنوز استرالیا آمادگی خود را اعلام نکرده و برخی کشور‌ها که قبلاً اعلام آمادگی کرده‌اند هنوز نیرو‌های خود را در منطقه مستقر نکرده‌اند.  

«دکتر سال مرکولیانو» از دست‌اندرکاران ائتلاف نیز گفت: در اولین جلسه که با مقامات آمریکایی پیرامون Operation Prosperity Guardian تشکیل دادیم نیروی دریایی فرانسه از ائتلاف به رهبری آمریکا خارج شد و اسکورت کشتی‌های خود مانند CMA CGM Pegasus و CMA CGM George Washington را در دریای سرخ آغاز کرده است. این درحالی است که تعدادی کشتی آمریکایی بدون حفاظت کافی در محدوده شبه نظامیان حوثی سرگردان هستند.   

بدین ترتیب باید گفت که رویکرد آمریکا برای اینکه خود را پرچمدار منطقه بداند با شکست مواجه شده است.  

در ادامه این گزارش آمده است: هنوز مشخص نیست آیا فرانسه به طور کامل از ائتلاف خارج می‌شود یا پس از اولویت‌بندی کشور‌ها و کشتی‌ها دوباره به ائتلاف برمی‌گردد.  

در همین حال یکی از منابع نزدیک به نیروی دریایی فرانسه گفت: مالکان کشتی‌های اروپایی ممکن است در اولویت بعدی اسکورت‌های فرانسه قرار گیرند.

وی گفت: تصمیم فرانسه بر‌ای غلبه بر بحران فزاینده کشتیرانی در دریای سرخ بیانگر این نکته است که فرانسه اولویت ملی را بر نیاز‌های جهانی ترجیح می‌دهد؛ در حالیکه آمریکا بر حفاظت از تمام کشتی‌ها حتی چینی تأکید دارد.  

به هر حال در حال حاضر ائتلاف با یک سردرگمی همراه است و برخی کشور‌ها مانند کانادا و هلند بدون اعزام ناو جنگی فقط چند افسر نظامی را به ائتلاف معرفی کردند که این کار تردید و ریسک بالا را بین صاحبان کشتی‌ها بیشتر کرده است.  

در پایان این گزارش آمده است در حالیکه تمام مالکان کشتی با یک بحران و دغدغه درگیر هستند، اما هنوز ساختار فرماندهی عملیات موسوم به Operation Prosperity Guardian نا‌مشخص است که این کار فقدان شفافیت در مورد نقش رهبری این ائتلاف را نشان می‌دهد.  

اختلاف در بین کشورهای عضو ائتلاف در دریای سرخ

افزایش هزینه‌های تجارت دریایی

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز به نقل از مسئولان خط کشتیرانی مرسک، CMA CGM و هاپاگ لوید اعلام کرد پس از تغییر مسیر کشتی‌ها در پاسخ به حملات دریای سرخ هزینه‌های اضافی بیش از پیش بالا رفته و این باعث اختلال در کار تجارت جهانی شده، زیرا صاحبان کالا به احتمال زیاد از پرداخت هزینه‌های اضافی استقبال نخواهند کرد.  این سه خط بزرگ کشتیرانی جهان که در تغییر مسیر پیش قدم بودند. برخی از مسیر‌های دریایی بین آسیا و اروپا را به حالت تعلیق درآوردند؛ اگرچه این شرکت‌ها برخی کشتی‌ها را به سمت دماغه امید نیک هدایت می‌کنند، اما از اینکه سفر ۱۰ روزه از چین تا شمال اروپا به ۲۷ روز بیانجامد به شدت گله‌مندند.  

یکی از مسئولان مرسک با اعلام اختلال شدید عملیاتی برای افزایش هزینۀ حمل‌و‌نقل گفت: هزینه‌های اضافی از اول ژانویه باید اعمال شود و توسط کشور‌ها پشتیبانی شود.  

یکی از مدیران کارخانه خودرو سازی چین به رویترز گفت: اختلال در حمل خودرو توسط کشتی به سمت اروپا ایجاد شده و برنامه‌ها تغییر کرده است.  

وی گفت: ما سعی می‌کنیم از مسیر‌های جنوب آفریقا برای ارسال خودرو استفاده کنیم که این کار صادرات به اروپا را دچار مشکل می‌کند.  

بر‌اساس یافته‌های رویترز در هفته گذشته ۲۵ کشتی از مسیر دریای سرخ به جنوب آفریقا تغییر مسیر داده‌اند.  

یکی از مدیران مرسک گفت: در حال حاضر با تغییر مسیر‌ها یک کانتینر ۲۰ فوتی که از چین به اروپای شمالی ارسال می‌شود با تغییر مسیر ۷۰۰ دلار هزینه اضافی در‌بر خواهد داشت.  

خط کشتیرانی فرانسه دیروز اعلام کرد ۳۲۵ دلار هزینه اضافی به ازای هر کانتینر ۲۰ فوتی در مسیر اروپای شمالی به آسیا و ۵۰۰ دلار به ازای هر کانتینر ۲۰ فوتی از آسیا به مدیترانه را به مشتریان و صاحبان کالا اعلام کرده‌ایم.  

این خط کشتیرانی اعلام کرد: تا کنون ۲۲ کشتی را از مسیر دریای سرخ به سمت آفریقا هدایت کرده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار