۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰

تلاش حمل‌ونقل دریایی برای نجات از بحران دریای سرخ

صنعت کشتیرانی به دنبال درگیری اسرائیل با فلسطین و همچنین دخالت شبه نظامیان حوثی‌ یمن دچار بحران شدیدی شده به گونه‌ای که مالکان و اپراتور ها‌ی کشتی تصمیم گرفتند مسیر‌های جایگزین دیگری به جای عبور از دریای سرخ انتخاب کنند و اپراتور‌ها نیز پیشنهاد بالا رفتن هزینه حمل‌ونقل کانتینر را دارند. از سوی دیگر آمریکا از کشور‌های حامی خود خواسته تا یک ائتلاف چند ملیتی را با مشارکت ۱۰ کشور برای محافظت از صنعت کشتیرانی تشکیل دهند.
کد خبر: ۹۷۸۷۴

تلاش حمل‌ونقل دریایی برای نجات از بحران دریای سرخ

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از خبر‌گزاری رویترز؛ تشدید حملات اخیر دزدان دریایی نیز بر شدت بحران در دریای سرخ و خلیج عدن افزوده است از آن جاییکه دریای سرخ یک آبراه حیاتی و یک کریدور تجاری بزرگ است تسهیل کننده تجارت بین‌المللی است؛ اما ظرف هفته‌های اخیر بحران در این منطقه به شدت بالا گرفته است.  

از سوی دیگر خبرگزاری لوید استار گزارش داد کشتی‌هایی که مسیر خود را از دریای سرخ تغییر داده و از کانال سوئز عبور می‌کنند ساعت‌ها دچار تأخیر می‌شوند که همین تأخیر باعث خسارت شدید به شرکت‌های کشتیرانی می‌شود.  

خبرگزاری رویترز هم گزارش داد چند کشتی حامل LNG برای پرهیز از برخورد با شبه نظامیان یمن مسیر خود را تغییر دادند.  

در زمینه تغییر مسیر نیز اپراتور‌ها و مالکان کشتی پیشنهاد کردند هزینه حمل کانتینر با تغییر مسیر‌ها ۵۰۰ دلار به ازای هر TEU کانتینر ۴۰ فوتی در مسیر تجارت آسیا به اروپا افزایش یابد، در غیر اینصورت ضربه بزرگی به صنعت کشتیرانی خواهد خورد؛ این پیشنهاد هنوز مورد تأیید و تصویب صاحبان کالا قرار نگرفته است.  

به گفتۀ مدیر شرکت «ائتلاف وان» صاحبان کالا مجبورند این هزینه را بپردازند، زیرا منطقه دریای سرخ به شدت ناامن و کشتی‌ها مجبورند مسافت‌های طولانی را برای دور زدن از دریای سرخ برگزینند.  

در حال حاضر خطوط کشتیرانی فرانسه، دانمارک، آلمان، عمان، قطر، کره جنوبی و یونان تصمیم گرفته‌اند مسیر‌های دیگری از جمله کانال سوئز برای عبور کشتی‌ها انتخاب کنند.  

خبرگزاری رویترز از قول مسئولان گلدمن ساکس اعلام کردند هرگونه اختلال در حمل‌و‌نقل تأثیر زیادی بر قیمت نفت خام و LNG خواهد گذاشت که باید برای آن چاره اندیشی شود.  

در ادامه گزارش آمده است که حمله حوثی ها‌ی یمن به کشتی‌ها، خشک شدن کانال پاناما، تشدید دزدی‌های دریایی در خلیج عدن توسط دزدان دریایی سومالی و بالا رفتن بیمه کشتی که مدیران بیمه‌های دریایی نسبت به افزایش حق بیمه کشتی‌ها اقدام کرده‌اند بر بحران هرچه بیشتر دریای سرخ افزوده است.  

در پی هرج و مرج موجود در دریای سرخ در بحبوحه جنگ اسرائیل و غزه  دزدان دریایی دوباره به منطقه خلیج عدن بازگشته‌اند، به گونه‌ای که اخیراً یک کشتی تجاری در سواحل سومالی توسط مهاجمان ناشناس ربوده شده که در این ارتباط «گری نورث وود» فرمانده سابق کشتی‌های جنگی بریتانیا گفت که محیط ایمن و سالم خلیج عدن دوباره شاهد ناامنی شده است. در عین حال «محمد عمر» وزیر امور خارجه سومالی به رویترز گفت که با استقرار مؤثر دولت فدرال، سومالی بر دزدی دریایی در منطقه غلبه کرده، اما هنوز دزدی دریایی در منطقه نشان می‌دهد کاری از دست دولت سومالی برنمی‌آید، اما دولت سومالی اعلام کرده کشتی‌ها هنگام عبور از منطقه با احتیاط کامل حرکت کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار