۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰

تحریم‌ها فرصتی برای کسب در‌آمد بیشتر نفتی روسیه

تحریم‌های غرب که از دسامبر ۲۰۲۲ بر صادرات نفت روسیه در پی حمله به اوکراین اعمال شده نه تنها هیچ تهدیدی برای این کشور ایجاد نکرده بلکه به فرصتی برای دستیابی به سود بیشتر نفتی کمک کرده است.
کد خبر: ۹۷۳۶۸

تحریم‌ها فرصتی برای کسب در‌آمد بیشتر نفتی روسیه

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ «Carol Nakhle» تحلیلگر ارشد دریایی در سایت maritime-executive طی مقاله‌ای به بررسی در‌آمد نفتی روسیه از صادرات نفت در دوران تحریم پرداخته و نوشته است: سود حاصل از نفت روسیه تا ژوئن ۲۰۲۳ میلادی بیش از ۱۰.۸ میلیارد دلار بود؛ اما چیزی نگذشت که در آگوست ۲۰۲۳ میلادی این رقم به ۱۷ میلیارد دلار افزایش یافت. بدین ترتیب موقعیت روسیه در بازار جهانی نفت علی‌رغم تحریم‌ها به جای تهدید به فرصت جدیدی تبدیل شد تا صادرات نفتی این کشور را برای مدت طولانی تحت تأثیر قرار دهد. براساس بررسی‌های صورت گرفته در‌آمد‌های نفتی روسیه روز به روز بالا می‌رود.

در این میان چین و هند به عنوان خریداران نفت وارد میدان شده و اجازه ندادند تا تحریم‌های اتحادیه اروپا بر صادرات نفت این کشور تأثیر منفی بگذارد، در واقع اگرچه قیمت نفت روسیه را اتحادیه اروپا ۶۰ دلار تعیین کرد، اما در حال حاضر خیلی بیشتر از این رقم نفت صادراتی روسیه به فروش می‌رسد.  

در ادامه این مقاله آمده است در حال حاضر نفت روسیه در مقایسه با قیمت جهانی با تخفیف قابل توجهی معامله می‌شود که همین کار بر تعداد مشتریان این کشور افزوده است، اما سقف ۶۰ دلار برای هر بشکه نفت به هیچ عنوان رعایت نمی‌شود. میانگین صادرات نفت روسیه به ۵.۲۷ میلیون بشکه در روز در ماه سپتامبر رسید که رقم کمی نیست.

بدین ترتیب علل و عوامل متعددی به روسیه کمک کرد تا در‌آمد‌های کاهش یافته را دوباره جبران کند و در حال حاضر وضعیت به گونه‌ای به نفع روسیه است که حتی اگر با کاهش صادرات نفت مواجه شود درآمد‌ها چندان تغییری نخواهد کرد.

در حال حاضر نفت ارزان روسیه برای بسیاری از خریداران سراسر جهان به ویژه آسیایی‌ها جذاب است و روسیه به راحتی توانسته کشور‌های آسیایی را جایگزین کشور‌های اروپایی کند.  

از سوی دیگر روسیه وابستگی خود را به بیمه‌های غربی نیز کاهش داده و بسیاری از نفتکش‌های حامل نفت روسیه بدون بیمه در عرصه آب‌های بین‌المللی تردد می‌کنند.

با توجه به بخت بلندی که روسیه در این زمینه دارد فرار سرمایه و کاهش سرمایه گذاری در اوکراین سناریو‌های صادراتی را به نفع روسیه تغییر داده است و تولیدات نفت روسیه در  مناطق مختلف بیشتر شده است به گونه‌ای که در قطب شمال نسبت به استخراج انرژی اقدام می‌کند و به راحتی از مسیر دریای شمال می‌تواند آن را صادر کند.

در پایان این مقاله نویسنده تأکید می‌کند با افزایش میزان صادرات نفت، بالا رفتن درآمد و سود حاصل از صادرات روسیه توانسته است تهدید‌ها را به فرصتی تبدیل کند که غرب و هم‌پیمانانش هر‌گز گمان نمی‌کردند روسیه بتواند نه تنها بر صادرات نفت خویش بیفزاید بلکه در همه زمینه‌ها کالا‌های تولیدی را بدون هر‌گونه موانع به اقصی نقاط دنیا صادر کند و آمریکا و اتحادیه اروپا به نسخه‌های تجویز شده برای جلوگیری از صدور کالا توسط روسیه دلخوش باشند.  

ارسال نظرات
آخرین اخبار