روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۲

سالیانکا هاب بندری خزری در روسیه

بندر سالیانکا طی دو سال اخیر به شکل شگرفی رشد کرده و متحول شده است. اکنون این بندر به‌واسطه سرمایه‌گذاری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بنادر اصلی خزری روسیه شناخته می‌شود که به نماد مشارکت اقتصادی دو کشور ایران و روسیه نیز بدل شده است. با این حال این بندر کماکان جای رشد دارد و با لایروبی ولگا از سوی روس‌ها و امکان تخلیه و بارگیری حجم بیشتری از بار و در عین حال باز شدن مسیر تردد به دریای سیاه می‌تواند نقش تازه‌ای را در دریای خزر و اقتصاد روسیه ایفا کند و محلی برای ارزآوری به کشور باشد. در این خصوص گفت‌وگویی با مدیر بازاریابی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این بندر داشتیم که ماحصل آن از نظرتان می‌گذرد.
کد خبر: ۹۷۳۴۶
سالیانکا هاب بندری خزری در روسیه
 
آخرین وضعیت تخلیه و بارگیری در سالیانکا به چه صورت است؟
بندر سالیانکا در حال حاضر بار فراوانی را در حوزه چوب و غلات پذیرا است. با توجه به اینکه فصل صادرات غلات است خوشبختانه کشتی‌های گندم‌بر و کشتی‌های مناسب غلات در حال پهلوگیری در بندر هستند. همچنین برای اولین بار کنجاله سویا و کنجاله آفتاب‌گردان که از جمله کالا‌های اساسی مهم هستند نیز در حال برنامه‌ریزی برای حمل به مقصد ایران است.

بندر سالیانکا در حوزه صادرات کالای ایرانی به روسیه چه اقدامی انجام داده است؟
متولی صادرات کالای ایرانی به روسیه شرکت کشتیرانی دریای خزر است که عمدتاً در حوزه مصالح ساختمانی و سیمان در حال فعالیت است. این بخش نیز نسبت به گذشته رونق چشمگیری یافته است. علاوه بر این در حوزه کانتینر، دریای خزر نسبت به گذشته روند رو به رشد و بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند. بر اساس آمار ارائه شده، از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ میلادی بیشتر کالا‌ها در این بازه زمانی به صورت فله انتقال پیدا می‌کرد، ولی در حال حاضر با توجه به بازاریابی، مذاکرات و رایزنی‌های صورت گرفته، جدا از بخش بار فله، بخشی از بار‌های فله‌ای با استفاده از کانتینر در حال حمل است. به این معنا که بخشی از بار غلات به صورت کانتینری در حال انتقال است. بار خمیر کاغذ که همواره به صورت فله حمل می‌شود در حال حاضر به صورت کانتینری به بنادر شمالی ارسال می‌شود. همین‌طور از سمت ایران با رونق گرفتن هرچه بیشتر کریدور شمال-جنوب، استفاده از کانتینر به مراتب نسبت به گذشته افزایش یافته است.

ظرفیت تخلیه کانتینری بندر سالیانکا چگونه است؟
در حال حاضر ظرفیت بندر سالیانکا در مجموع ۵۰۰ TEU کانتینر است که قرار است با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و خرید زمین در مجاورت بندر، بتوانیم ظرفیت کانتینری و فله بندر را به اندازه هزار TEU افزایش دهیم. از آنجایی‌که از ظرفیت بندر نمی‌توان به عنوان دپو استفاده کرد قرار است زمینی در مجاورات بندر به عنوان دپوی کانتینر و همچنین افزایش ظرفیت انبارش بار‌های فله مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وضعیت تجهیزات تخلیه و بارگیری کانتینر در بندر به چه شکل است؟
به تازگی در بندر سالیانکا یک دستگاه جرثقیل ۳۲ تُنی خریداری و نصب شده است که خوشبختانه با خریداری این جرثقیل یکی از ضعف‌هایی که در سال‌های گذشته در بحث انتقال محمولات سنگین در بندر وجود داشت به‌خصوص در بخش بار‌های کریدوری که به صورت کانتینر در حال حمل هستند پوشش داده شد. همچنین در حوزه راه‌آهن، شش خط آهن موجود در بندر در حال نوسازی و تعمیرات است. ایجاد کریدور سرد برای بار‌های یخچالی و افزایش ظرفیت گمرکی به ۱۷ هزار متر مکعب در بندر سالیانکا نیز از جمله برنامه‌هایی بود که اجرایی شد. افزایش ظرفیت گمرکی در بندر سالیانکا موجب شد که زمان تخلیه بارگیری به نسبت گذشته بسیار سریع‌تر شود.

استقبال تجار روسی منطقه از بندر سالیانکا بعد از مجموعه تحولات صورت گرفته چگونه است؟
سابق بر این برخی از مشتری‌ها به دلایلی از بندر سالیانکا فاصله گرفته بودند، اما طی مذاکراتی که با عموم مشتریان انجام شد و معرفی شرایط تازه بندر و امکاناتی که در آن فراهم شده است هم‌اکنون شاهد استقبال از همکاری با بندر سالیانکا به عنوان بزرگ‌ترین بندر آستاراخان هستیم. برای مشتری‌های بزرگ این امکان فراهم شده است که از بندر و تجهیزات و امکانات آن بازدید کنند و با شکل عملیات بندری در بندر سالیانکا آشنا شوند.

خدمات‌دهی بندر سالیانکا بیشتر به کشتی‌های داخلی است یا کشتی‌های روسی؟
به هر دو. درحال حاضر بندر سالیانکا به تمامی کشتی‌های ایرانی، روسی و البته بخش خصوصی در حال خدمات‌دهی است.

آیا کشتی‌های روسی تنها بین بنادر ایران و روسیه تردد دارند یا در حال ارائه خدمات بین‌المللی هستند و همچنین آیا بندر سالیانکا به دیگر بنادر روسیه خدمات انجام می‌دهد؟
مبدأ و مقصد بیشتر بار‌ها ایران و روسیه است. در خصوص مسیر‌هایی مانند قزاقستان و ترکمنستان نیز در حوزه‌های مختلف از جمله بار‌های شیمیایی برای حمل‌ونقل بین روسیه و این کشور‌ها مطالعاتی در دست انجام است که امیدواریم منجر به برقراری خطوطی بین بنادر چهار کشور شود.

تخلیه و بارگیری ریلی بندر سالیانکا به چه صورت است؟
با توجه به اینکه در حال تعمیرات و نوسازی ریل‌های راه‌آهن بندر هستیم از این خطوط به صورت موازی استفاده می‌شود. به عبارتی به فراخور، یک خط از مدار خارج می‌شود تا تعمیرات روی آن انجام شود و در این مدت خط دیگری جایگزین آن می‌شود. به همین روش تک‌تک خطوط هم‌زمان با تعمیرات زیر بار هم می‌روند. با توجه به اینکه عمده باری که وارد بندر سالیانکا می‌شود توسط واگن‌ها صورت می‌گیرد بحث راه‌آهن بسیار حائز اهمیت است. به همین خاطر درحال برنامه‌ریزی برای توسعه راه آهن و خرید لوکوموتیو هستیم که بتوانیم بخش عمده بار را از نقاط/به نقاط مختلف روسیه دریافت و ارسال کنیم.

آیا برنامه‌ای برای خرید تجهیزات تازه در دستور کار است؟
در حال حاضر بندر سالیانکا عملاً به عنوان هاب بندری در منطقه آستاراخان به صورت خودکفا اداره می‌شود و با خرید جرثقیلی که پیش از این اشاره شد انواع بار از جمله کانتینر‌های با وزن ۳۰ تن نیز به راحتی در بندر تخلیه و بارگیری می‌شوند. در بخش ریلی نیز با افزایش حجم عملیات، امکانات لازم اضافه خواهد شد. در حوزه‌های گندم و غلات و روغن خوراکی نیز بازار خوبی در این منطقه وجود دارد که امیدواریم با توسعه سیلو‌ها و انبار‌های ویژه حجم بیشتری از بار را جذب کنیم. سعی بر این است که در بحث غلات با اضافه کردن و نوسازی تجهیزات و امکانات بتوانیم بخش غلات را تقویت کنیم.

ارتباط بندر سالیانکا با اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه به چه صورت است؟
اتاق‌های بازرگانی به اعتقاد من بهترین راهنمای هر کشور در واردات و صادرات هستند. با توجه به اینکه با قوانین بندری، گمرکی و اقتصادی کشور خود به طور کامل آشنایی دارند و می‌توانند راهنمایی‌های خوبی به تجار و تمام کسانی که در بخش لجستیک فعالیت دارند به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی ارائه دهند و با تشکیل روابط گسترده در راستای افزایش واردات و صادرات کشور خود قدم بردارند. گفتنی است؛ در حال حاضر واردات روسیه به مراتب بیشتر از صادرات این کشور است و تولید ناخالص داخلی روسیه از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ میلادی نوسانات زیادی داشته، اما پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۳ میلادی با نرخ رشد ۰/۸ درصد GDP روسیه همراه باشد؛ بنابراین تصور ما این است که بندر سالیانکا می‌تواند به زودی نقش مهمی بین ایران و روسیه بازی کند به این خاطر که تنها بندر ایرانی-روسی است که می‌تواند حتی به عنوان بندری بین‌المللی به بنادر دیگری مثل قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان و دیگر بنادر دنیا وصل شود. این امر می‌تواند پتانسیل بسیار بالایی برای گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ایجاد کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار