۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳

هند شریک بی سر و صدای نفتی روسیه

دهلی نو به عنوان یکی از شرکای نفتی مسکو پس از آغاز جنگ روسیه با اوکراین از جمله کشور‌هایی است که تعادل تجارت در‌یایی را به نفع خود رقم زد.
کد خبر: ۹۷۳۳۸

هند شریک بی سر و صدای نفتی روسیه

اختصاصی مانا - هند که رتبه دوم تجارت دریایی نفتی با روسیه را دارد علاوه بر آن بازار عمده‌ای را برای صادرات و واردات با مسکو گشوده و در پی گسترش گزینه‌های تجاری با روسیه به سر می‌برد. در واقع می‌توان گفت که هند یک شریک بی سر و صدای نفتی برای روسیه به شمار می‌رود.

هند که  رتبه دوم تجارت دریایی نفتی  با   روسیه را  دارد  علاوه برآن بازار عمده‌ای را برای صادرات و واردات با مسکو گشوده   و در پی گسترش گزینه‌های تجاری با روسیه به سر می‌برد. در واقع می‌توان گفت که هند یک شریک بی سرو صدای نفتی برای روسیه به شمار می‌رود

 با بررسی شاخص‌های آماری موجود باید اذعان داشت عاقلانه‌ترین تصمیم‌ها را در ارتباط با جنگ روسیه و اوکراین دو کشور چین و هند گرفته‌اند که با اعلام بی‌طرفی بدون دغدغه و بی‌توجه به رویداد‌های صورت گرفته نفت مورد نیاز خود را  با تخفیف در کمال آرامش دریافت می‌کنند.

هم‌اکنون روسیه ۴۰ درصد از واردات هند را تأمین می‌کند. واردات هند از روسیه موقعیت مسکو را به عنوان بزرگترین تأمین کننده نفت تثبیت کرد. هند بعد از چین بزرگترین خریدار نفت دریایی روسیه به شمار می‌رود.  

 این کشور از آوریل تا سپتامبر ۲۰۲۳ میلادی به طور متوسط روزانه ۱.۷۶ میلیون بشکه نفت از روسیه وارد کرده که  نسبت به  مدت مشابه سال قبل ابعاد بیشتری دارد.

بدین ترتیب واردت نفت هند از روسیه در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۷۱.۷ درصد افزایش یافته است.  

 در این راستا هند صرفاً به واردات نفت روسیه اکتفا نمی‌کند بلکه پا را فراتر گذاشته و در تدارک ایجاد کریدوری برای گسترش تجارت بیشتر است. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین  موضوعات مورد بحث بین هند  و روسیه ایجاد کریدور دریایی شرقی EMC است که یک مسیر جایگزین برای متصل کردن بندر چنای در سواحل جنوب شرقی هند به شرق دور روسیه می‌باشد.

کاهش زمان ترانزیت کالا بین دو کشور

با این کار تخمین زده می‌شود که زمان  ترانزیت کالا بین هند و روسیه تا ۱۶ روز کاهش یابد؛ ارتباط دریایی بین بندر چنای از یک سو و ولادی وستوک از سوی دیگر برای نخستین بار با سفر نخست وزیر هند به مسکو مورد بررسی قرار گرفت و نخست وزیر هند پس از بازگشت از روسیه اعلام کرد روابط تاریخی بین هند و روسیه از سال ۲۰۱۹ میلادی تاکنون به اوج خود رسیده که این کار در حال حاضر نیز همچنان به ویژه پس از جنگ روسیه و اوکراین ادامه دارد.

به دلیل مشکلاتی که هم‌اکنون بین هند و روسیه وجود دارد خطوط ترانزیتی مناسبی بین دو کشور به شکل دلخواه به چشم نمی‌خورد و همین کار باعث شده تجارت بین دو کشور به طور میانگین سالانه به ۱۳ میلیارد دلار برسد که از نظر هر دو کشور رقم قابل توجهی نیست.

پس از بحران جنگ روسیه و اوکراین هند به دنبال آن است که سهم بیشتری از بازار صادرات روسیه به ویژه فرآورده نفتی به دست آورد.  روسیه نیز که تجربه دور زدن تحریم‌ها در یکسال اخیر را داشته، تمایل دارد تا  محصولات بیشتری از جمله قطعات خودرو، هواپیما و قطار را از هند خریداری کند.

ترغیب هند توسط روسیه برای استفاده از مسیر دریای شمال

علاوه بر آنچه اشاره شد مذاکرات مسکو و دهلی نو بر سر افزایش تجارت از مسیر دریای شمال NSR نیز از موضوعات بسیار مهمی است که در حال حاضر توسط کارشناسان دو کشور در دست بررسی و مطالعه قرار دارد؛ زیرا این منطقه به عنوان کوتاهترین مسیر برای ترانزیت کالا بین اروپا، آسیا، اقیانوسیه در نظر گرفته می‌شود.

فراموش نکنیم تجارت روسیه و هند از مسیر قطب شمال در حال حاضر ارقام قابل توجهی را نشان می‌دهد، اما کافی به نظر نمی‌رسد؛ به طوری‌که در طی هفت ماهه سال ۲۰۲۳ میلادی در این مسیر هشت میلیون تُن محموله بین دو کشور جابه‌جا شده که ۳۵ درصد آن متعلق به هند است.  

به گفتۀ آندری دوستینکو معاون مدیر بندر تجاری مورمانسک این محموله‌ها بیشتر شامل زغال سنگ می‌باشد که به سمت مناطق  شرقی هند ارسال شده است.  

علاوه بر این براساس توافقی که بین مسکو و دهلی‌نو به عمل آمده قرار است دریانوردان هندی در مؤسسه آموزشی موجود در قطب شمال اموزش  ببینند؛ زیرا این مرکز مجهز به شبیه سازی جدید آموزشی است و دریانوردان را برای ناوبری بیشتر در آب‌های قطبی آماده می‌کند.

در پایان باید گفت که روابط تجاری عمیق بین هند و روسیه با توجه به تخفیف‌هایی که کرملین در صادرات انرژی برای هند قائل است روز به روز بیشتر در آینده تشدید خواهد شد.  

نویسنده: جان سی کی دالی
منبع: سایت indianexpress

ارسال نظرات
آخرین اخبار