۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰

کاهش نرخ حمل کانتینر در مسیر‌های آسیا به اروپا و آمریکا

نرخ حمل کانتینر‌های ۴۰ فوت در مسیر آسیا به اروپای شمالی و آمریکا از ابتدای ماه سپتامبر تا کنون نیمی از ارزش خود را از دست داده و به کمتر از ۱۰۰۰ دلار رسیده است که تحلیلگران از آن به عنوان سقوط آزاد یاد می‌کنند.
کد خبر: ۹۷۰۸۹

کاهش نرخ حمل کانتینر در مسیر‌های آسیا به اروپا و آمریکا

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، سایت لوید استار با بررسی شاخص‌های منتشر شده از سوی Freightos Baltic Exchange (FBX) نوشت: هفته گذشته در مسیر آسیا به اروپای شمالی نرخ حمل هر کانتینر ۴۰ فوتی به ۹۹۷ دلار رسیده است که کمترین میزان نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۸ میلادی می‌باشد.

بر‌اساس این گزارش «لارنس جنسن» تحلیلگر Vespucci Maritime’s در زمینه کاهش نرخ‌ها از آسیا به اروپا و آمریکا می‌گوید: متأسفانه شاهد فرسایش چشمگیر نرخ‌های منطقه‌ای حمل کانتینر در این مسیر‌ها هستیم که باید از آن به نام سقوط آزاد یاد کرد و این رویداد را می‌توان به جنگ‌های قیمتی سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی تشبیه کرد.  

وی معتقد است: در اروپای شمالی از اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی تا‌کنون نرخ‌ها تا این حد پایین نیامده بودند و در دو هفتۀ اخیر نر‌خ‌ها بیش از پیش نزول کرده‌اند.

این تحلیلگر ادامه می‌دهد: با توجه به بررسی نتایج اُفت قیمت در مسیر آسیا تا اروپا و آمریکا شرایط  در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۳ میلادی وحشتناک خواهد بود.

وی به نگرانی اپراتور‌ها‌ی کشتی اشاره کرده و گفت: ابراز نگرانی واقعی آن است که علی‌رغم فضای خالی کشتی نمی‌توان پیش‌بینی کرد که این کشتی‌ها چگونه پُر خواهند شد.

این در حالی است که در آستانه تعطیلات کریسمس قرار داریم، اما شاهد هیچ‌گونه اتفاقی نیستیم، زیرا در دو هفته گذشته شاهد کاهش بارگیری کشتی‌ها برای حرکت از آسیا به اروپا بودیم، زیرا کالا به اندازۀ کافی برای حمل وجود نداشت.

در ادامه گزارش آمده است: با توجه به کاهش نرخ‌ها در مسیر آسیا به اروپا، شرکت‌های Hapag-Lloyd، ONE، یانگ‌مینگ و HMM هفتۀ گذشته اعلام کردند با توجه به وضعیت بازار فعلی مسیر‌های آسیا به آمریکا این مسیر تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق در‌می‌آید.  زیرا گزارش‌های منتشر شده از کاهش نرخ‌ها در مسیر آسیا به آمریکا خبر می‌دهد، که نرخ حمل به ازای هر کانتینر ۴۰ فوتی به ۱۹۹۸ دلار رسیده است.

بر‌اساس این گزارش «جان مک کاون» یک تحلیلگر حمل‌ونقل در‌یایی با بررسی و تحلیل حجم واردات آمریکا در ماه آگوست گفت: آمریکا در ۱۰ بندر کانتینری سواحل غربی خود با کاهش ۶.۶ درصدی ظرفیت کانتینر‌های وارداتی مواجه بود؛ در این راستا بنادر شرقی این کشور تا ۱۸ درصد در واردات کاهش نشان دادند.

این در حالی است که در ماه آگوست ۲۰۲۲ میلادی شاهد رونق در حمل‌و‌نقل کانتینری در بنادر آمریکا بودیم.

به گفته وی نرخ‌های منطقه‌ی سال ۲۰۲۲ میلادی که حدود ۸۰۰۰ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوتی بود هم‌اکنون به سطح ۲۰۰۰ دلار بازگشته است.  

در پایان این گزارش از سوی این تحلیلگر آمده است: در صورت ادامه روند کاهشی حمل کانتینر در این مسیر نمی‌توان پیش‌بینی درستی برای سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ میلادی ارائه داد.  

ارسال نظرات
آخرین اخبار