اختصاصی مانا- براساس تجزیه و تحلیل متخصصان مؤسسه آکزو نوبل دادههای جمعآوری شده دریافتی نشان میدهد باید ۳۰ درصد کشتیهایی که فاقد فنّاوری هستند سیستمهای خود را براساس شاخص شدت کربن CII ارتقا دهند.
در ادامه این گزارش آمده است در کمیته حفاظت از محیط زیست دریایی IMO (MEPC) که چندی پیش برگزار شد اعضا اعلام کردند برای دستیابی به شرایط ایدهآل در صنعت کشتیرانی باید برای رسیدن به کاهش کربن حداقل ۴۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ میلادی در مقایسه با سال ۲۰۰۸ میلادی اقدامات خود را انجام دهند تا بتوان به شاخص خالص صفر درصد کربن در سال ۲۰۵۰ میلادی دست یافت؛ و «کریس بیرکرت» مدیر بخش پوششهای دریایی آکزو نوبل در این زمینه گفت: آمارهای اعلام شده از این امتیاز برخوردارند آمارهایی که جامعه دریایی از مدتها پیش منتظر اعلام آنها بود، زیرا این آمارها نشان میدهند که مالکان کشتی باید تصمیم بگیرند که یا باید کشتیهای خود را به فنّاوری کاهش گازهای گلخانهای ارتقا دهند یا آنها را به یاردهای اوراق بفرستند؛ در واقع باید تصمیم بگیرند که کشتیهای قبلی را با کشتیهای جدید جایگزین کنند، در غیر این صورت هرگز به نتایج دلخواه نخواهیم رسید.
وی افزود: اگرچه مطلع هستیم که دستیابی فنّاوری کاهش گازهای گلخانهای و به صفر رساندن ردِ پای کربن نیازمند سرمایهگذاری زیادی است، اما آنان ناچارند تا کشتیها را مطابق با قانون کاهش شدت کربن CII مطابقت دهند در واقع باید سعی کنند کشتیهای قدیمی را با کشتیهای جدید جایگزین کنند و هیچ راهی جز این ندارند.
وی در پایان گفت: برای مالکان کشتی یک جدول زمانی به صورت یک بسته بینالمللی وجود دارد تا خود را با دادههای مربوط به انتشار گازهای گلخانهای مطابقت دهند، این بسته بینالمللی با نام Hullcare AkzoNobel با ابزار Intertrac مالکان و مدیران کشتی را راهنمایی میکند تا سطح انتشار گازهای گلخانهای را برای گزارش دادن به سازمان IMO رصد کنند تا به وضعیت ایدهآل برسند.