روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲

فروش ۱۸۵ کشتی کانتینری در ۶ ماهه اول ۲۰۲۳

۱۸۵ کشتی کانتینری با تناژ ۶۰۰ هزار teu در ۶ ماهه اول سال ۲۰۲۳ به قیمتی معادل ۷۲۰ میلیون دلار به فروش رفت که این رقم دو برابر آمار ۶ ماهه دوم سال ۲۰۲۲ است.
کد خبر: ۹۶۴۷۸

فروش ۱۸۵ کشتی کانتینری در ۶ ماهه اول ۲۰۲۳

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، مؤسسۀ آلفا‌لاینر در گزارشی به تجزیه و تحلیل میزان خرید و فروش کشتی‌های کانتینری در نیمه اول سال ۲۰۲۳ میلادی پرداخت و نوشت پس از آنکه قیمت‌های حمل‌و‌نقل کانتینری از ا‌بتدای سال حالت نزولی پیدا کرد، اپراتور‌ها و مالکان کشتی دچار وسوسه شدند تا نسبت به فروش برخی از کشتی‌های خود اقدام کنند.

در ادامه این گزارش آمده است قیمت کشتی‌های دست دوم از اول جولای تا کنون در حال تثبیت، اما ناامید کننده است.

در این میان نگرانی برخی مالکان از تحویل کشتی‌هایی است که در آینده صورت خواهد گرفت و بر تعداد ظرفیت‌ها خواهد افزود به گونه‌ای که شرکت MSC تعداد ۲۷ کشتی معادل ۴۴۲ هزار TEU و شرکت  CMA CGM فرانسه هفت کشتی  با تناژ ۵۵ هزار TEU را در دست ساخت دارد.

در این مدت کشتی‌های کوچکتر از ۳۰۰۰ TEU در بازار کشتی‌های کانتینری خرید و فروش  شد که  چین و روسیه نسبت به خریداری این کشتی‌ها اقدام کردند.

این گزارش حاکی است  قیمت‌های خرید و فروش کشتی در حال حاضر ثابت است، اما چشم‌انداز پُر‌امیدی دیده نمی‌شود به گونه‌ای که همچنان فضای نیمه اول سال ۲۰۲۰ میلادی بر این بازار حاکم است.

براساس این گزارش بیشترین قیمتی که برای کشتی‌های فروخته شده در نیمه اول سال ۲۰۲۳ میلادی پرداخت شد یک کشتی با تناژ ۸۸۸۱ TEU به قیمت ۶۱ میلیون دلار بود و کمترین میزان در ماه فوریه با ۱۰۲۲ TEU برای یک کشتی به قیمت ۸ میلیون دلار بوده است.  

بالاترین قیمتی که برای کشتی‌های فروخته شده تعیین شد یک کشتی با ظرفیت ۱۰۰۱۰ TEU به قیمت ۸۱ میلیون دلار فروخته شد.

به طور کلی بالاترین قیمتی که در این مدت شرکت CMA CGM فرانسه برای خرید کشتی‌های کانتینری به ظرفیت ۶۸۸۱ TEU پرداخت کرده، ۱۴۰ میلیون دلار و شرکت MSC مبلغ ۱۳۵ میلیون دلار برای کشتی ۸۸۱۴ TEU بوده است. در مجموع شرکت MSC  کشتی‌هایی را با تناژ ۱۷۰۰۸ TEU را، ۲۹۰  میلیون دلار  فروخته است.

همچنین شرکت CMA CGM  فرانسه نیز کشتی‌هایی با تناژ ۱۱۱۳۵ TEU  را به قیمت ۲۰۰ میلیون دلار  به فروش رسانده است.

در پایان این گزارش آمده است ۱۴ درصد کشتی‌های فروخته ۲۵ سال سن، ۱۹ درصد بین ۲۰ تا ۲۴ سال، ۲۸ درصد ۱۵ تا ۱۹ سال، ۱۵ درصد ۱۰ تا ۱۴ سال و ۱۱ درصد بین ۵ تا ۹ سال سن داشتند.

 

فروش ۱۸۵ کشتی کانتینری در ۶ ماهه اول ۲۰۲۳
فروش ۱۸۵ کشتی کانتینری در ۶ ماهه اول ۲۰۲۳
فروش ۱۸۵ کشتی کانتینری در ۶ ماهه اول ۲۰۲۳

ارسال نظرات
آخرین اخبار