به گزارش گروه بینالملل مانا؛ مؤسسه کلارکسون اخیراً در تحلیلی به بررسی کاهش نرخ حمل کانتینر در سال ۲۰۲۲ میلادی و شش ماهه اول ۲۰۲۳ میلادی پرداخت و یادآور شد جنگ روسیه و اوکراین، بحران هزینه زندگی و انرژی در اقتصاد غرب و افزایش موجودیهای خرده فروشی در آمریکا تأثیر منفی بر پایین آمدن نرخ حمل کانتینر در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ میلادی گذاشت.
اقتصاد جهانی پس از درگیری جنگ روسیه و اوکراین تحت تأثیر رویدادهای منفی زیادی قرار گرفت و در پی آن بحران انرژی و بالا رفتن هزینههای زندگی در اقتصاد غربی بر حجم جابهجایی کانتینر تأثیر منفی گذاشت.
پیشبینی میشود این روند با تأثیرپذیری از بالا رفتن حجم تجارت توسط چین، روسیه و هند از حالت فعلی خارج شود و قیمتها حالت صعودی به خود بگیرند.
در ادامه گزارش تاکید شده است براساس آمارهای منتشر شده از سوی گروه کارگزاری کشتی بریتانیا UK shipbroking group حجم صادرات کالا در مسیر آسیا -اروپا که در سال ۲۰۲۱ میلادی با رشد ۱۸ درصدی مواجه بود در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ میلادی به طور متوسط با حجم ۸ درصدی مواجه شده است.
بدین ترتیب در این مدت به تدریج صنعت کشتیرانی کاهش میزان حمل کانتینر در این مسیر را شاهد بود. همچنین از سال ۲۰۲۲ تا کنون حجم صادرات کالا از شرق آسیا به اروپا از ۱۰ درصد به ۷ درصد کاهش یافته است.
در این میان حجم جابهجایی کالا در مسیر ترانس پاسیفیک نیز در چهار ماهه اول سال ۲۰۲۳ میلادی با کاهش ۲۲ درصدی مواجه بود.
بر این اساس حمل کانتینر در مسیر ترانس پاسیفیک از مشکلی به نام موجودیهای بالای خرده فروشی در آمریکا تأثیر میپذیرد، زیرا خرده فروشیهای آمریکایی در سال ۲۰۲۱ میلادی نسبت به ذخیرۀ کالا اقدام کرده که در حال حاضر نیاز به حمل کانتینر را کم میکند.
علیرغم کاهش حمل کانتینر از مسیرهای آسیا به اروپا که از ماه مارس تا آوریل با ۶ درصد کاهش مواجه بود، اما حجم معاملات کانتینری توسط روسیه در ماههای مارس و آوریل بیش از ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت. بدین ترتیب در صورت ادامه تجارت چین و روسیه با همدیگر و با کشورهای همجوار نرخهای کانتینری میتواند به سطح دوران قبل از جنگ اوکراین بازگردد.