۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶

حمل‌و‌نقل کانتینری آمریکا تحت فشار امید‌های مبهم

این گزارش بیانگر وضعیت حمل‌و‌نقل کانتینری در فصل اوج و نقش تغییرات نرخ‌ها در این صنعت و وضعیت موجودی انبار‌ها و روند فروش در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ میلادی در آمریکا است. این مطلب ابتدا به تغییرات در ظرفیت حمل‌و‌نقل دریایی در اقیانوس آرام در سال ۲۰۲۳ میلادی اشاره و بیان می‌کند که افزایش تعطیلی واردات و کاهش ظرفیت حمل‌و‌نقل باعث کاهش موجودی کالا‌ها در آمریکا می‌شود. سپس، تغییرات نرخ‌ها در این صنعت مورد بررسی و افزایش ناگهانی نرخ‌ها در آوریل و کاهش آن در هفته‌های بعدی مورد توجه قرار می‌گیرد. همچنین، به اعمال نرخ‌های عمومی (GRIs) توسط خطوط کانتینری نیز اشاره می‌شود.
کد خبر: ۹۶۲۹۱

حمل‌و‌نقل کانتینری آمریکا تحت فشار امید‌های مبهم


مانا:
مطلب پیش رو به تحلیل شاخص‌های مختلف نرخ‌ها می‌پردازد. افزایش نرخ کرایه حمل بار در خط ساحلی غربی چین و شاخص جهانی کانتینر برای مسیر شانگهای-لس‌آنجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین، به مقایسه نرخ‌ها در طول زمان اشاره می‌شود.  در ادامه، تأثیر کاهش موجودی کالا‌ها و هماهنگی بهتر بین واردات و مصرف، بررسی و سپس درباره تمرکز اصلی یادداشت‌های مشتریان تحلیلگر  بر نتایج سه ماهه فروشگاه‌های خرده‌فروشی بزرگ آمریکا بحث می‌شود.

همچنین، این گزارش به ارزیابی شرکت تحقیقاتی اطلاعات بازار Xeneta تأکید می‌کند که نشان می‌دهد نرخ قرارداد‌های بلندمدت در مسیر آسیا - ساحل غربی به طور میانگین برابر با ۱۸۹۳ دلار در هر واحد FEU است. علاوه بر این، گزارش مذکور به تحلیل شاخص‌های هزینه روزانه اجاره و کرایه حمل بار کشتی بالتیک (FBX) برای خط ساحلی غربی چین در هفته‌های اخیر نیز می‌پردازد.

در واقع هدف این گزارش، نشان دادن تأثیر این افزایش قیمت بر زنجیره تأمین و چالش‌هایی که برای صنعت حمل‌و‌نقل بین‌المللی از جمله واردات کالا در ایالات متحده آمریکا ایجاد می‌کند، است. افزایش هزینه حمل‌و‌نقل دریایی می‌تواند تأثیر مستقیمی بر هزینه‌های تولید، قیمت محصولات و سودآوری شرکت‌ها داشته باشد و در بعضی موارد حتی به کاهش تولید و اشتغال منجر شود. همچنین، این افزایش می‌تواند باعث بالا رفتن قیمت مصرفی کالا‌ها برای مصرف‌کننده شود که تأثیری منفی بر بازار و فروش خواهد داشت.

افزایش فشار بر تقاضای مصرف‌کننده در فصل اوج

یکی از سناریو‌های قبلی فصل اوج حمل‌و‌نقل کانتینری در سال ۲۰۲۳ به این شکل پیش رفت که در این سناریو زمانی که واردکنندگان به خود مغرور می‌شوند، بیشتر تمایل دارند تا تجارت خود را در بازار نقدی حفظ کنند.

خطوط کشتیرانی و حمل‌و‌نقل دریایی، ظرفیت حمل‌و‌نقل در اقیانوس آرام را به صورت قابل توجهی کاهش می‌دهند. همزمان با افزایش تعطیلی واردات، مازاد موجودی اموال و کالا‌های آمریکا از بین خواهد رفت. هنگام مبادلات، نرخ‌های نقدی روز به طور لحظه‌ای با افزایش پرش و تغییر ناگهانی قیمت مواجه می‌شوند - مانند آنچه در فصل اوج و پررونق سال ۲۰۲۰ میلادی پس از قرنطینه‌های کووید رخ داد -  و در نتیجه واردکنندگان بدون پوشش قرارداد کافی، گرفتار شده و به مشکل خواهند خورد.

تخلیه موجودی، بیش از حد انتظار ادامه داشته است. افزایش فشار بر تقاضای مصرف‌کننده در حالی است که ظرفیت حمل‌و‌نقل در اقیانوس آرام، آنچنان کاهش نیافته است که پیش‌بینی می‌شد. نرخ‌های لحظه‌ای در میانه آوریل به طور ناگهانی افزایش یافت، اما از آن زمان به بعد کاهش یافته و در حالت بسیار ضعیف باقی مانده است. در حال حاضر بحث بیشتر درباره یک فصل اوج متعادل، در بهترین حالت است که تقریباً با سطوح قبل از شیوع کووید-۱۹ همخوانی دارد.

نرخ‌های لحظه‌ای هنوز بسیار ضعیف هستند

در اواسط آوریل، خطوط کانتینری افزایش نرخ عمومی (GRI) را اعمال کردند که حداقل تا اندازه‌ای موفقیت‌آمیز بود و در نهایت نرخ‌ها را از کف خارج کرد. با این حال، گزارش شده است که آن‌ها افزایش نرخ‌های عمومی (GRIs) برنامه ریزی شده را در اوایل و اواسط ماه می‌به تعویق انداختند و اکنون در حال بررسی افزایش نرخ‌های عمومی (GRIs)  برنامه ریزی شده در ژوئن هستند.

شاخص‌های نرخ لحظه‌ای نشان می‌دهند که سود‌های اواسط آوریل تا حدی گیر کرده‌اند، اما نرخ‌ها اخیراً به عقب برگشته‌اند.

«عمر نوکتا»، تحلیلگر حمل‌و‌نقل دریایی، مدیر‌عامل و سرپرست تحقیقات کشتیرانی شرکت خدمات مالی و سرمایه‌گذاری آمریکایی Jefferies در یادداشتی پژوهشی گفت: «افزایش نرخی که اخیراً در آوریل مشاهده شده بود، به تدریج کاهش یافته است.»

در هفته‌های اخیر، شاخص هزینه روزانه اجاره و کرایه حمل بار کشتی بالتیک (FBX) برای خط ساحلی غربی چین، به ازای هر واحد معادل چهل فوت، به مبلغ ۱۴۹۷ دلار رسید. این شاخص به ازای هر چهل فوت معادل ۴۸ درصد نسبت به قبل از GRI اواسط آوریل افزایش یافته، اما نسبت به ۲۵ آوریل ۱۴ درصد کاهش داشته است. نتیجه بیانگر آن است که هزینه کرایۀ حمل بابت هر کانتینر چهل فوت، نسبت به قبل از اعمال افزایش نرخ عمومی (GRI) در اواسط آوریل، به میزان ۴۸ درصد افزایش یافته است، اما نسبت به تاریخ ۲۵ آوریل، کاهشی حدود ۱۴ درصد را نشان داده است.

با توجه به بررسی و ارزیابی مؤسسه Drewry، شاخص جهانی کانتینر World Container Index (WCI) برای خط تجاری مسیر شانگهای - لس‌آنجلس در هفته‌های اخیر به مبلغ ۱۸۲۳ دلار برای هر واحد FEU (واحد اندازه‌گیری بار یا ظرفیت کشتی در واحد کانتینر‌های چهل فوتی) بود که نسبت به هفته ۱۳ آوریل، ۹ درصد افزایش داشته است. اما در مقایسه با هفته ۲۰ آوریل، این شاخص ۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

شاخص خط ساحلی غربی چین (FBX China-East Coast) در همین تاریخ ۲.۳۰۲ دلار به ازای هر FEU بود که نسبت به اواسط آوریل ۱۰ درصد افزایش، اما نسبت به ۲۴ آوریل ۱۰ درصد کاهش داشت. با تاریخ مشابه، شاخص خط ساحلی غربی چین (FBX China-East Coast) در همان زمان به مقدار ۲.۳۰۲ دلار برای هر واحد FEU بود. این نشان می‌دهد که نسبت به اواسط آوریل، ۱۰ درصد افزایش داشته است، اما در مقایسه با تاریخ ۲۴ آوریل، ۱۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

نرخ WCI (شاخص جهانی کانتینر) خط تجاری شانگهای – نیویورک ۲۸۲۵ دلار به ازای هر FEU بود که نسبت به هفته ۱۳ آوریل ۱۱ درصد افزایش داشت، اما نسبت به هفته ۲۰ آوریل ۱ درصد کاهش داشت. از نظر نرخ قرارداد، قیمت قرارداد‌های جدید سالانه حمل‌و‌نقل در اقیانوس آرام که در این ماه اجرایی می‌شود، به شدت کمتر از قرارداد‌های امضا شده در سال قبل است.

بررسی‌های مؤسسه تحقیقاتی اطلاعات بازار Xeneta نشان می‌دهد که نرخ قرارداد‌های بلندمدت در مسیر آسیا - ساحل غربی به طور میانگین برابر با ۱۸۹۳ دلار در هر FEU است. این میزان یک کاهش ۷۰ درصدی نسبت به ارزیابی شرکت Xeneta از میانگین نرخ‌های بلندمدت در این مسیر در اواخر نوامبر را نشان می‌دهد، اگرچه باز هم یک افزایش ۳۰ درصدی نسبت به ارزیابی میانگین نرخ نقدی فعلی دارد.

پیشرفت خرده فروشی در مازاد موجودی

شرکت‌های حمل‌ونقل اقیانوسی مرسک و هاپاگ-لوید پیش‌بینی کرده‌اند که حجم حمل‌و‌نقل دراقیانوس آرام در نیمه دوم به دلیل کاهش موجودی و پایان آن افزایش می‌یابد و از نرخ‌های بالاتر حمایت می‌کنند. آن‌ها خاطرنشان کردند که حجم واردات کمتر از مصرف ایالات متحده است، زیرا از موجودی‌ها برداشت می‌شود.

با کاهش موجودی کالاها، هماهنگی بهتری بین واردات و مصرف ایجاد می‌شود و این منجر به افزایش حجم واردات می‌گردد. مسئله این قضیه این است که مصرف، در نیمه دوم ممکن است نسبت به نیمه اول کاهش یابد و سود‌های متوالی ناشی از بازگشت به ذخیره مجدد موجودی را جبران کند.

تمرکز اصلی یادداشت‌های مشتریان تحلیلگر در این هفته بر نتایج سه ماهه فروشگاه‌های خرده‌فروشی بزرگ، از جمله: شرکت خرده فروشی فروشگاه‌های زنجیره‌ای هوم دیپو (Home Depot، با نماد بورسی HD در بازار نیویورک)، شرکت خرده‌فروشی آمریکایی تارگت (Target، با نماد بورسی TGT در بازار نیویورک) و شرکت خرده فروشی فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت (Walmart، با نماد بورسی WMT در بازار نیویورک) بود.

موجودی انبار‌ها در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ میلادی همچنان ۶۰ درصد افزایش اسمی را نسبت به سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ (قبل از شیوع کووید-۱۹) نشان می‌دهد.

 اما «آمیت مهروترا»، تحلیلگر ارشد حمل‌و‌نقل بانک دویچه بانک (Bank Deutsche) معتقد است که «این روند به میزان بسیار زیادی احتمالاً منعکس کننده تورم است.»

وی در بخش مصرف، اشاره کرد: «زمانی که تورم در بازار تعدیل و تنظیم می‌شود در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هوم دیپو (Home Depot)، تقاضای واحد در حال حاضر به سطح قبل از شیوع همه‌گیری بازگشته است». به گفته مهروترا، موجودی‌های تارگت در مقایسه با سه ماهه اول ۲۰۱۹ میلادی، ۱۶ درصد کاهش یافته و ۳۰ درصد نسبت به سه ماهه اول ۲۰۱۹ افزایش داشته است.

«گرگ ملیچ» تحلیلگر خرده فروشی در اورکر آی اس آی (Evercore ISI)، خاطرنشان کرد که رشد فروش شرکت خرده‌فروشی تارگت (Target) از سه ماهه اول ۲۰۱۹ میلادی از رشد موجودی آن فراتر رفته است، «این نشان می‌دهد که مشکلات [موجودی]بیش از حد Target در پشت سر آنهاست.»

اخیراً جان فورنر، رئیس والمارت در کنفرانسی گفت: «سه ماهه اول سال گذشته، اوج موجودی‌ها بود. ما با تعداد ۱۰۰ هزار کانتینر پشت سرهم که در بنادر تأخیر داشتند، کار کردیم. بنابراین، انتظار برای فصل آینده یا بیشتر باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود. هنگامی که به نیمه دوم سال نزدیک می‌شوید، همه چیز عادی می‌شود.»

رشد نگرانی در مورد مصرف

به گفته مهروترا، «نکته اصلی این است که بر اساس تقاضای امروز، ما فکر می‌کنیم سطوح موجودی به حالت عادی بازگشته است، اما خطر عقب نشینی مصرف کنندگان، بیشتر مبتنی بر تخریب طیف وسیعی از تقاضا است. نتایج و یافته‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای هوم دیپو (Home Depot)، به وضوح تخریب تقاضا را در فضایی که شرکت روی آن متمرکز است - نوسازی خانه - نشان داد.»

وی همچنین بیان کرد که در حال حاضر خرده‌فروشی در سطحی بالاتر از روند قبل از شیوع همه‌گیری قرار دارد و این نشان می‌دهد که با عادی شدن شرایط، فروش باید به میزان بیشتری کاهش یابد.

تحلیلگر ارشد حمل‌و‌نقل بانک دویچه بانک نوشت: «خرده‌فروشی‌های خودرو و بنزین در آمریکا قبل از همه‌گیری، روند بسیار ثابتی داشتند.»

او توضیح داد که این روند نشان می‌دهد در آوریل، خرده‌فروشی (به استثنای فروش خودرو و بنزین) در مقایسه با خط روند تاریخی به صورت اسمی ۱۵ درصد بیشتر بوده و براساس تعدیل تورمی نیز ۵ درصد بیشتر است.

مهروترا افزود: «این بیانگر آنست که برای بازگشت به روند پیش از شیوع بیماری COVID-۱۹ لازم است خرده‌فروشی، ماهانه به نسبت ۵ درصد کاهش یابد و به حالت عادی بازگردد. به عبارت دیگر، فاصله زیادِ بین جایی که امروز هستیم و روند پیش رو، بیشتر با تورم بیان می‌شود که یک سوم آن با کشیدن روی هزینه‌ها توضیح داده می‌شود: ۵ درصد به دلیل کشیدن روی هزینه، ۱۰ درصد به دلیل تورم است.»

«جان چپل» تحلیلگر حمل‌و‌نقل در Evercore ISI، اظهارداشت: «افول سهام، به عنوان نمادِ یک باد مخالف شدید برای کاهش تقاضای حمل‌و‌نقل در طول سال گذشته بوده است و تقریباً تکمیل این فرآیند تنبیهی، اعتبار اندکی را برای تحقیقات فراهم می‌کند».

با این حال، وی هشدار داد که «طرف تقاضا و چیزی که خرده‌فروشان در حال حل و فصل و تأمل در مورد موجودی‌های به اصطلاح «اندازه مناسب» هستند نیز یک هدف متحرک است و احتمالاً بسیار پایین‌تر از آنچه است که بسیاری در فصل اوج آینده- به مانند انتظاری که در آغاز سال داشتند- مورد توجه و پیش‌بینی قرار داده اند».

چاپل افزود: «بنابراین، مطمئناً در مواجهه با موجودی به نظر می‌رسد باید به عقب پیش بروید، اما هنوز ابهامات زیادی باقی مانده است، زیرا خرده فروشان باید سرعت ذخیره مجدد انبار‌ها را در آینده نزدیک در نظر بگیرند.»

چه زمانی کالا‌های کریسمس واردات را تقویت می‌کند؟

تجارت کالا‌های تعطیلات همچنان به عنوان یکی از عوامل مهم در فصل اوج به شمار می‌رود. پیش از این، بسیاری از بار‌های تعطیلات در این زمان در سال ۲۰۲۲ میلادی در صف رزرو قرار داشتند.

«ژن سروک» مدیر اجرایی بندر لس‌آنجلس، در یک کنفرانس مطبوعاتی در اکتبر ۲۰۲۲، اظهار داشت: «سپتامبر به طور سنتی ماه پرحجمی برای محصولات پایان سال است. به اسباب بازی‌ها و بازی‌ها، لباس، کفش و سایر محصولات فکر کنید. این اقلام هدیه تعطیلات در مقایسه با سپتامبر ۲۰۲۱ میلادی به شدت کاهش یافته‌اند، زیرا اصلی‌ترین دلیل آن این است که آن‌ها عمدتاً به صورت زودهنگام وارد شده‌اند.»

وی اظهار داشت: «ماه‌های ژوئن و جولای، فصل اوج ما بود، زیرا واردکنندگان تلاش کردند تا ورود این کالا‌ها را افزایش داده و مطمئن شوند که به موقع به بازار عرضه می‌شوند. در ابتدای فصل اوج سال ۲۰۲۲ میلادی، با ترس از تأخیرِ تحویل کالا به دلیل ازدحام، شاهد نارضایتی و ناآرامی‌های کارگری در بندر ساحل غربی بودیم.»

مدیر اجرایی بندر لس‌آنجلس افزود: «برنامه‌های اپراتور هنوز به طور کامل به حالت عادی بازنگشته است، اما امسال هیچ صف بندری وجود ندارد و در حال حاضر واردکنندگان، زنجیره تأمین خود را به بنادر شرق و سواحل خلیج فارس منتقل کرده‌اند و تمرکز خود را بر این مسیر قرار داده‌اند تا از خطر نیروی کار جلوگیری نمایند.» بنابراین، نیازی به عجله در واردات کالا‌های تعطیلات نیست.

«سروکا» طی یک کنفرانس تلفنی گفت: که فصل اوج امسال دیرتر فرا می‌رسد و می‌تواند کوتاه شود.

سروکا اظهار داشت: «تخمین من از فصل اوج مصرف با توجه به سفارش‌های خریدی که پیش‌تر منتشر شده و نیز طبق مذاکرات و بحث‌هایی که با خرده‌فروشان، تولیدکنندگان و شرکت‌های خودروسازی صورت گرفته است، این است که احتمالاً در ماه‌های سپتامبر و اکتبر، یک فصل اوج نسبتاً کوتاه را خواهیم داشت.»

وی افزود: «برای افرادی که می‌خواهند از تاریخ‌های داخل فروشگاه و مرکز توزیع (D.C) اطمینان حاصل کنند، ممکن است این فصل اوج کمی زودتر از سپتامبر و اکتبر آغاز شود. اما اگر مردم تلاش کنند تا محموله لحظه آخری را دریافت کنند، ممکن است این فصل اوج تا ماه نوامبر ادامه یابد و کمی طول بکشد.»

«آلن مک کورکل» مدیرعامل ترمینال‌های یوسن لس‌آنجلس، در همان کنفرانس مطبوعاتی گفت: «بر اساس بازخورد‌هایی که از پایگاه مشتریان خود دریافت می‌کنیم، به نظر می‌رسد ما کمی بیشتر از یک اوج متعارف و معمول را پیش رو خواهیم داشت. با ورود به ماه‌های تابستان و پاییز، شاهد افزایش حجم تامین و تدارکات مجدد در فصل تعطیلات خواهیم بود.»

منبع: https://www.hellenicshippingnews.com

ارسال نظرات
آخرین اخبار