۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸

روسیه آماده صادرات سالانه گاز طبیعی از طریق مسیر دریایی قطب شمال

روسیه در حال آماده شدن برای راه‌اندازی سفر‌های دریایی در مسیر دریای شمال است که از سال ۲۰۲۴ میلادی قطب شمال را به آسیا متصل می­‌کند. این سرمایه­‌گذاری توسط شرکت دولتی انرژی هسته‌­ای روسیه Rosatom و بزرگترین تولید کننده گاز طبیعی آن Novatek برنامه­‌ریزی شده است. افتتاح این مسیر تجاری جدید، صادرات گاز طبیعی را در تمام طول سال از قطب شمال به آسیا امکان‌پذیر می‌­کند.
کد خبر: ۹۶۰۱۲

روسیه آماده صادرات سالانه گاز طبیعی از طریق مسیر دریایی قطب شمال

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، نیروی محرکه این پیشرفت، کاهش طولانی‌مدت یخبندان در منطقه قطب شمال است. در حالی‌که کاهش پوشش یخ نگرانی‌های زیست‌محیطی زیادی را به‌وجود خواهد آورد، در مقابل مسیر‌های تجارت دریایی جدیدی در گذرگاه شمال غربی و مسیر دریای شمال ایجاد کرده است.

این مسیر‌ها اکنون به کشتی‌های کلاس غیر‌یخ‌شکن اجازه می‌دهد که در آنجا حرکت کنند و جایگزین کوتاه‌تری برای مسیر‌های طولانی­‌تر پاناما و کانال سوئز به سمت جنوب باشند.

طبق گزارش مجله عملیاتی اقیانوس‌شناسی، از سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۲۰ میلادی، مساحت میانگین یخ دریا در منطقه قطب شمال به میزان مساحتی معادل مساحت منطقه گرینلند کاهش یافته است.

در سال‌های اخیر، دولت روسیه سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در توسعه بنادر، امکانات بندری و یخ‌شکن‌ها به منظور بهره‌برداری از ترافیک رو به افزایش در مرز شمالی انجام داده است. در عین حال، نوواتک در طی دهه گذشته تعداد زیادی از کارخانه­‌های گاز طبیعی مایع (LNG) را در منطقه قطب شمال برای خدمت­‌رسانی به مشتریان آسیایی ایجاد کرده است.

حمل­‌و­نقل دریایی از طریق قطب شمال همچنین به روسیه امکان دسترسی به منابع طبیعی فراوان از جمله گاز طبیعی، نفت و ذخایر معدنی با ارزش را فراهم می­‌کند که برای اقتصاد این کشور حیاتی است.

روسیه آماده صادرات سالانه گاز طبیعی از طریق مسیر دریایی قطب شمال
وزیر توسعه خاور دور روسیه افزایش قابل توجه ترافیک حمل­‌و­نقل در مسیر دریای شمال از چهار میلیون تن در سال ۲۰۱۴ میلادی به ۳۴ میلیون تُن در سال ۲۰۲۲ میلادی را گزارش کرده است.

علاوه بر این، روسیه در نظر دارد تا سال ۲۰۲۶ میلادی ظرفیت این مسیر را به ۱۰۰ میلیون تُن و تا سال ۲۰۳۰ میلادی به ۲۰۰ میلیون تُن افزایش دهد.

چین نیز در حال بررسی مسیر‌های بالقوه قطب شمال است که می‌­تواند به عنوان مسیر کوتاه تری نسبت به مسیر سنتی کانال سوئز، به اروپا باشد.

روسیه آماده صادرات سالانه گاز طبیعی از طریق مسیر دریایی قطب شمال

ارسال نظرات
آخرین اخبار