۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه بیان کرد:

خرید بندر راهبردی سالیانکا از سوی ایران راه مطمئن برای توسعه روابط با روسیه

سفیر ایران در روسیه با بیان اینکه خرید بندر سالیانکا کار بسیار بزرگ و مهمی بود که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صورت داد، تصریح کرد: این کار خوبی است که گروه کشتیرانی برای خرید بندر سالیانکا صورت داده و با این اقدام بسیار راهبردی ایران ۵۳ درصد از سهام این بندر را در اختیار گرفته و این اقدام مؤثر و خوبی است و بندر سالیانکا نیز یکی از بنادر بسیار خوب و فعال به شمار می‌رود.
کد خبر: ۹۵۶۷۸

خرید بندر راهبردی سالیانکا از سوی ایران راه مطمئن برای توسعه روابط با روسیه

به گزارش روابط عمومی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران "سیدکاظم جلالی" سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین‌المللی حمل‌و‌نقل روسیه (ترانس راشا) با بیان اینکه روابط تجاری ایران و روسیه روز به روز رو به افزایش است گفت: روابط دو کشور ایران و روسیه روز به روز در حال گسترش است و خوشبختانه ما در طی سال‌های اخیر در موضوع مبادلات تجاری با این کشور از رشد مناسبی برخوردار بوده‌ایم.

وی افزود: ایران در سال ۲۰۱۹ میلادی تجارت یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلاری با روسیه رقم زده است، اما اکنون بر اساس آمار منتشر شده از سوی گمرک روسیه این رقم به بالغ بر پنج میلیارد دلار رسیده است هر چند تصور ما بر این است که این عدد بالاتر از رقم اعلامی است چراکه بخشی از کالا‌های ایرانی از طریق بندر آکتائو قزاقستان به روسیه وارد می‌شوند.

به گفته جلالی هم اکنون با توجه به اینکه روسیه کشوری تحریمی بوده و ارتباط آن با غرب قطع شده است روابطش با ایران بسیار حائز اهمیت است به خصوص اینکه به اذعان روسیه این کشور از بندر سن پترزبورگ و سایر راه‌های دریایی خود سالانه بالغ بر ۳۰۰ میلیون تُن کالا به اروپا صادر می‌کرده است، اما اکنون این رقم قرار است از مسیر ترکیه و ایران عبور کند و تصور روسیه هم این است که حداقل ۵۰ میلیون تُن کالا را از طریق ایران صادر کنند.

وی اظهار داشت: بنا به بررسی و اعلام روسیه تنها ظرفیت ترانزیت هفت تا هشت میلیون تُن کالا از طریق ایران در حال حاضر وجود دارد و بنابراین راه درازی در پیش است که بتوان این حجم کالا را از ایران عبور داد و این امر مستلزم تلاش شبانه روزی و بی‌وقفه در این حوزه است که طبیعتاً اقدامات شرکت‌هایی همچون گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حوزه توسعه ناوگان و تمرکز بر حمل بار از طرق مختلف از جمله کریدور شمال- جنوب می‌تواند در این حوزه راهگشا باشد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با بیان اینکه امنیت امروز با مفهوم توسعه گره خورده است اظهار داشت: هر چقدر که یک کشور توسعه یافته‌تر باشد و سایر کشور‌ها وابستگی بیشتری به آن داشته باشند ضریب امنیت آن کشور بالاتر خواهد رفت و بنابراین اگر ما بتوانیم کریدور شمال جنوب را شکل دهیم کانال سوئز دومی شکل خواهد گرفت که در دنیا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

جلالی ادامه داد: امروز تمامی این مسیر‌ها به ایران ختم می‌شود و لذا در دوران حساس و سرنوشت‌سازی هستیم که هر روز باید حرکت کرده تا بتوانیم کشور را توسعه دهیم. امروز بحث صرفاً روسیه نیست بلکه در بحران اوکراین ایران می‌تواند هاب مطمئنی برای صادرات و واردات روسیه باشد؛ اما در مجموع مسیر کریدور شمال - جنوب در اصل انتقال کالا از اروپا به شرق آسیا و برعکس است و لذا باید در این حوزه کلان مدت نگاه کرد.

به اعتقاد وی هر چقدر سرمایه گذاری در امر کریدور شمال - جنوب صورت گیرد حتماً بهره برداری بسیار ذی‌قیمتی را برای ایران صورت خواهد داد؛ در این زمینه البته باید از زحمات و تلاش‌های گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و به خصوص کشتیرانی خزر تقدیر نمود که در این حوزه فعال شده و در مسیر توسعه ناوگان گام برداشته‌اند.

جلالی ادامه داد: البته در کریدور سه بخشی که شامل شرقی، غربی و میانی است کریدور در بخش میانی با دریای خزر پیش می‌رود و بنابراین فکر می‌کنیم این موضوع مزیت بسیار زیادی برای ایران دارد، چراکه ما همسایه دریایی برای روسیه هستیم و نیاز به کشور‌های واسط نداریم؛ لذا هر چقدر بتوانیم ناوگان دریایی و بنادر را تقویت نماییم اتصالات راه آهن به بنادر ما انجام شود کار بزرگی صورت خواهد گرفت.

وی افزود: البته روسیه نیز باید به موازات این توسعه را صورت دهد چراکه روسیه تنها یک بندر خزری دارد و سایر بنادر این کشور ولگایی هستند که بندر ماخاچ قلعه نیز نیاز به تقویت دارد هر‌چند که برای این بندر طرح توسعه در نظر گرفته شده است.

جلالی ادامه داد: نخست وزیر روسیه سال ۲۰۲۲میلادی به ماخاچ قلعه سفر داشته است و دستورات لازم را صادر کرده است، ولی نیاز به لایروبی ولگا نیز وجود دارد که قول داده‌اند در فصلی که گرم است و امکان این عملیات وجود دارد لایروبی ولگا را انجام دهند.

وی افزود: ایران نیز نیازمند این است که بندر خود را تقویت کند ضمن اینکه ناوگان دریایی ایران و روسیه نیز باید کار‌های بزرگی را صورت دهند.

جلالی با بیان اینکه خرید بندر سالیانکا کار بسیار بزرگ و مهمی بود که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صورت داد تصریح کرد: این کار خوبی است که گروه کشتیرانی برای خرید بندر سالیانکا صورت داده و با این اقدام بسیار راهبردی، ایران ۵۳ درصد از سهام این بندر را در اختیار گرفته و این اقدام مؤثر و خوبی است و بندر سالیانکا نیز یکی از بنادر بسیار خوب و فعال به شمار می‌رود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه تأکید کرد: کار توسعه این بندر نیز باید صورت گیرد و البته طرح توسعه نیز در این حوزه تعریف شده و گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز طرح توسعه این بندر را طراحی کرده و برنامه‌هایی نیز وجود دارد که سالیانکا را بتوان توسعه داد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار