۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸

آغاز انقلاب سبز در حمل‌ونقل کانتینری

تعداد کشتی‌های سفارش داده شده با سوخت‌های ال ان جی و آمونیاک در حال حاضر به ۹۲ در‌صد رسیده که تحلیلگران آن را به عنوان آغازی برای انقلاب سبز صنعت حمل‌ونقل کانتینری می‌دانند.
کد خبر: ۹۵۳۵۰

آغاز انقلاب سبز در حمل‌ونقل کانتینری

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از مؤسسه آلفا‌لاینر؛ در ۶ ماه گذشته برای اولین بار سوخت‌های سبز در کشتی‌هایی که در دست ساخت هستند نسبت به اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی به بالای  ۹۰ در‌صد رسید؛ بدین ترتیب تعداد کشتی‌های سفارش داده شده با سوخت کم سولفور فقط ۸ در‌صد است.

بر این اساس بررسی‌های مؤسسۀ آلفالاینر نشان می‌دهد در نیمه اول سال ۲۰۲۰ میلادی، صد درصد سفارشات کشتی‌های کانتینری با سوخت کم سولفور بوده و در نیمۀ دوم این سال، سوخت گاز ال ان جی وارد سفارشات ساخت کشتی‌ها شد؛ به گونه‌ای که در پایان سال ۲۰۲۰  میلادی حدود ۲۶ درصد از کشتی‌های سفارش داده شده با گاز ال ان جی بوده و ۷۴ درصد بقیه با سوخت کم سولفور بود.

 سفارش ساخت کشتی با سوخت ال ان جی  در نیمه اول ۲۰۲۱ میلادی، به علت بروز همه‌گیری کووید ۱۹ نسبت به اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی کاهش یافت. به گونه‌ای که ۱۷ درصد کشتی‌ها در نیمه اول ۲۰۲۱ میلادی با سوخت ال ان جی و ۸۳ درصد با سوخت‌های کم سولفور سفارش داده شد. اما در نیمۀ  دوم  سال ۲۰۲۱ میلادی سوخت  متانول وارد چرخه حمل‌و‌نقل دریایی کانتینری شد و توانست سهم ۱۲ درصدی از کشتی‌های سفارش داده شده در سال ۲۰۲۱ میلادی را کسب کند.

بدین ترتیب در پایان سال ۲۰۲۱ میلادی، ۶۴ درصد سفارشات کشتی‌های کانتینری با سوخت کم سولفور، ۲۴ درصد با سوخت ال ان جی و ۱۲ درصد با سوخت متانول بود.

هرچه زمان جلوتر می‌رفت سوخت‌های سبز جایگاه بیشتری در حمل‌و‌نقل دریایی پیدا می‌کرد. از سوی دیگر تعداد سفارشات کشتی با سوخت کم سولفور نیز به حداقل می‌رسید.   با این حساب در نیمه اول سال ۲۰۲۲ میلادی کشتی‌های سفارش داده شده با سوخت کم سولفور ۵۵ درصد و سوخت ال ان جی  ۳۷ درصد و متانول به ۸ درصد رسید.

در نیمه دوم ۲۰۲۲ میلادی سوخت متانول جایگاه ویژه‌ای در سفارشات کشتی‌های کانتینری پیدا کرد و رقم ۴۸ درصدی را به خود اختصاص داد. در پایان این سال سوخت کم سولفور بین سفارشات کشتی به کمترین میزان یعنی ۱۴ درصد  و ال ان جی به ۳۸ درصد و متانول به ۴۸ درصد رسید.

تحلیل تحلیلگران آلفا‌لاینر بر این اساس استوار است که در ۶ ماه سال ۲۰۲۲ میلادی و دوماه سال ۲۰۲۳ میلادی سوخت‌های متانول برای کشتی‌های سفارش داده شده نسبت به سوخت ال ان جی جلوتر زده و به سهم ۶۲ درصدی  دست یافت؛ در این مدت  سفارش ساخت کشتی‌ها با سوخت  ال ان جی  حدود ۳۰ درصد و کشتی‌های  با سوخت متانول ۶۲ درصد است.

 در ادامه این گزارش آمده است مجموع کشتی‌هایی که طی چهار سال با سوخت متانول سفارش داده شده‌اند به طور متوسط به ۳۲.۵ درصد و کشتی‌های  با سوخت ال ان جی که در مدت ۶ سال سفارش داده‌اند به ۲۸.۶ درصد می‌رسد.

تحلیلگران آلفالاینر تأکید کرده‌اند در مدت یاد شده سوخت برخی از کشتی‌ها با سوخت باتری‌های هیبریدی تأمین می‌شود که در این آمار گنجانده نشده است.

در ادامه این گزارش آمده است  اکثر  کشتی‌های سفارش داده شده طی این سال‌ها دو‌گانه سوز هستند که یکی از سوخت‌های آن‌ها گاز ال ان جی و دیگری متانول است.  
آغاز انقلاب سبز در حمل‌ونقل کانتینری
این گزارش حاکی است کشتی‌های دوگانه سوز مجهز به گاز ال ان جی و متانول در ابتدای سال ۲۰۲۳ میلادی به ۱۹۸ کشتی با ۲.۳۱ میلیون TEU کانتینر رسید.  در مدت یکسال گذشته سفارش کشتی‌ها با سوخت سبز حداقل ۲۵ درصد افزایش یافته است.

 تحلیلگران آلفالاینر از گرایش مالکان به منظور استفاده از سوخت سبز کشتی‌ها را به عنوان انقلاب سبز در حمل‌و‌نقل کانتینری یاد کرده‌اند.

در حال حاضر کمترین میزان سفارشات با سوخت کم سولفور  حدود ۸ در‌صد می‌باشد که در نوع خود کم نظیر است.  گزارش‌های رسیده از مرسک حاکی است ۸۰ درصد سفارشات این شرکت که ۳۰۰ هزار TEU کانتینر می‌شود شامل کشتی‌هایی با سوخت دو‌گانه سوز به ویژه متانول است.

در پایان این تحلیل آمده است، شرکت فرانسوی CMA CGM درصدد سفارش دادن کشتی با سوخت سبز است تا از مرسک پیشی بگیرد به گونه‌ای که اخیراً مجموع قرارداد‌های فعلی آن به ۲۴۶ هزار TEU رسیده که رقابت تنگاتنگی با مرسک دارد.

آغاز انقلاب سبز در حمل‌ونقل کانتینری

                                                                           نمودار تجهیز کشتی های کانیتنری به سوخت سبز از ابتدای 2020 تا ابتدای 2023

 

آغاز انقلاب سبز در حمل‌ونقل کانتینری

                                                                            نمودار سفارش کشتی‌های سبز بر اساس خطوط بزرگ کشتیرانی جهان

ارسال نظرات
آخرین اخبار