۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲
فعالان دریایی جهان بررسی کردند؛

علل کاهش تقاضا و نرخ‌های حمل کانتینر

فعالان دریایی خطوط کشتیرانی جهان به منظور بحث و بررسی پیرامون علل کاهش تقاضا و همچنین پایین آمدن نرخ حمل کانتینر در یک سال گذشته گردهم آمده‌اند تا راهکار‌هایی برای بیرون آمدن از شرایط فعلی پیدا کنند. تعدادی از شرکت کنندگان در این کنفرانس خواستار حمایت دولت‌ها از صنعت حمل کانتینر شدند.
کد خبر: ۹۵۲۲۸

علل کاهش تقاضا و نرخ‌های حمل کانتینر

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ «مایک واکت» تحلیلگر ارشد دریایی در حاشیۀ کنفرانس سالانه 23JOC TPM که با حضور ده‌ها  فعال دریایی در لانگ‌بیچ  در حال برگزار‌ی است، طی گزارشی در سایت‌های دریایی به مباحث مطرح شده در کنفرانس به ویژه کاهش قیمت حمل کانتینر در یک‌سال گذشته پرداخته و یاد‌آور شده است: نرخ حمل یک کانتینر ۴۰ فوتی از چین به آمریکا در سال گذشته ۲۰ هزار دلار بالا رفت، یک‌سال بعد در فوریه ۲۰۲۳ میلادی این رقم به ۱۵۰۰ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوتی رسیده است.

از سوی دیگر یک سال پیش بیش از ۱۰۰ کشتی در بنادر لس‌آنجلس و لانگ‌بیچ در صف انتظار ایستاده بودند. این کشتی‌ها مملو از کالا‌های وارداتی از آسیا به آمریکا بودند که نرخ حمل هر جعبه کانتینر ۴۰ فوتی در این مسیر با اضافه شدن هزینه‌های حق بیمه  به ۲۰ هزار دلار رسیده بود؛ اما هم اکنون کشتی‌های بسیار کمی در این بنادر دیده می‌شوند که کانتینر‌های ۴۰ فوتی را به نرخ نقدی ۱۵۰۰ دلار در هر جعبه و حتی کمتر از آن تخلیه می‌کنند بدون اینکه علل این کاهش قیمت‌ها به درستی آنالیز شود؟

در ادامه این گزارش آمده است: باید صد‌ها جلسه مانند TPM 2023 برگزار شود تا علل این اُفت قیمت و کاهش سود خطوط کشتیرانی مورد بررسی قرار گیرد. سال قبل در چنین روز‌هایی حمل کننده‌ها به دنبال جعبه‌های خالی کانتینر ۴۰ فوت و ۲۰ فوت به همه انبار‌ها سرکشی می‌کردند و با پرداخت هزینه‌های هنگفت آن‌ها را اجاره کرده و کالا‌ها را از طریق آن ارسال می‌کردند؛ حال چه اتفاقی در این مدت افتاده که نرخ‌ها به این مرحله از اُفت رسیده‌اند که حتی برای برخی از خطوط کشتیرانی حمل کانتینر به صرفه نیست؟

برخی فعالان دریایی بر این عقیده هستند که غیر از بحران نفت و گاز، مواد غذایی ناشی از  بحران روسیه – اوکراین چه عواملی منجر به شرایط اسفبار فعلی شده است؟

اینک فعالان دریایی در میزگرد‌های خود آسیب‌های وارده به حمل‌و‌نقل و زنجیرۀ تامین کالا را بین سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی مورد بحث قرار داده‌اند تا راهی بیابند که آیا امکان بازگشت به شرایط یک‌سال گذشته وجود دارد یا خیر؟

«مایک واکت» در ادامه  گزارش  خود به نقل از «Rachel Shames» معاون قیمت‌گذاری و تدارکات مستقر در ویرجینیا نوشته است: در سال گذشته با شور و اشتیاق از مشکلات کار با اپراتور‌ها سخن می‌گفتیم و چه بسا که طی تماسی با اپراتور‌ها امکان گفتگو به علت مشغله فراوان وجود نداشت و به برخی ایمیل‌ها حتی پاسخ لازم داده نمی‌شد؛ زیرا آنان به قدری سرگرم کار بودند که نمی‌دانستند چگونه پاسخ سفارش‌دهندگان کالا را بدهند، اما حالا چشم به دورترین نقاط بندر دوخته‌اند که آیا کشتی پر از کالا وارد خواهد شد یا نه؟

به گفتۀ «Rachel Shames» در حال حاضر عدم اطمینان زیادی در بازار حمل‌و‌نقل کانتینری به‌وجود آمده و بسیاری از فرستنده‌ها تصمیم گرفته‌اند به جای انعقاد قرارداد‌های مدت‌دار به فعالیت در بازار نقدی ادامه دهند که همین کار ضربۀ مهلک کاهش درآمد را بر پیکر خطوط کشتیرانی وارد می‌کند.

وی در ادامه به سخنان «آلن مورفی» مدیر‌عامل مؤسسه Sea-Intelligence که یکی از اعضای پنل بود اشاره کرد و نوشت: به نظر می‌رسد هیچ ضربه‌ای به استراتژی کنونی شرکت‌های حمل‌و‌نقل وارد نشده، اما کاهش تقاضا در خطوط تجاری اقیانوس آرام، آسیا و اروپا منجر به کاهش نرخ حمل کانتینر شده است و به نظر می‌رسد که شرکت‌های حمل کانتینری با توجه به شرایط فعلی و نرخ‌های موجود که به نظر می‌رسد به سطوح اقتصادی پایین سوق پیدا کرده، راه حل‌هایی را ارائه دهند.

«آلن مورفی» خاطر نشان ساخت: با کاهش تقاضا و ازدحام در سال جاری کانتینر‌ها‌ی بیشتری در گردش هستند که همین موضوع نیز به کاهش تقاضا منجر می‌شود.

«مایک و‌اکت» در پایان از سخنان شرکت کنندگان  چنین نتیجه گیری می‌کند: در حال حاضر پیشنهادی از سوی برخی شرکت کنندگان مطرح شده که باید تعرفه‌های دموراژ کاهش یافته و قیمت‌ها مقرون به‌صرفه و قابل اعتماد برای حمل‌کنندگان و مشتریان باشد و در نهایت باید دولت‌ها از خطوط کشتیرانی حمایت لازم را در این شرایط بحرانی به عمل آورند؛ و‌گرنه احتمال دارد بسیاری از شرکت‌های کانتینری با چنین نرخ‌های ارزانی دچار ضرر و زیان شوند.

شایان ذکر است کنفرانس TPM 2023 یکی از بزرگترین کنفرانس‌های تجاری جهان با حضور فعالان عمدۀ دریایی اکثر کشور‌ها در شهر بندری لاگ‌بیچ  از تاریخ ۲۶ فوریه تا حال حاضر در حال برگزاری است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار