۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴

آغازی نه چندان امیدوار کننده برای صنعت کانتینری جهان در ژانویه ۲۰۲۳

نرخ‌های نقدی لحظه‌ای حمل کانتینر از آسیا به اروپا و بالعکس در ماه ژانویه جاری نشأت گرفته از کاهش تقاضا در چین پس از یک دوره ایستادگی روند کاهشی به خود گرفت و به نرخ‌های سال ۲۰۱۹ نزدیک شد. از دید کارشناسان شروع سال ۲۰۲۳ برای حمل‌و‌نقل کانتینری چندان امیدوار کننده نبود.
کد خبر: ۹۴۹۱۵

آغازی نه چندان امیدوار کننده برای صنعت کانتینری جهان در ژانویه ۲۰۲۳

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از مؤسسه تحقیقاتی Xeneta؛ نرخ‌های حمل‌و‌نقل نقدی لحظه‌ای در ماه ژانویه  بین ۴۵۰۰ تا ۴۲۴۰  دلار در هر teu رسید؛ این در حالی است که برای مدت دو سال این رقم بالای ۵۰۰۰ دلار قرار داشت.

 بدین ترتیب برای اولین بار نرخ‌های نقدی به کمتر از نرخ‌های قراردادی مدت‌دار سال  ۲۰۱۹ میلادی رسید.

بر اساس این گزارش «پیتر‌ساند» تحلیلگر ارشد Xeneta با اشاره به اینکه نرخ‌های حمل کانتینر در مسیر آسیا به اروپا در ماه سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی حدود  ۴۸۵۰ دلار بود، یاد‌آور شد: در ماه ژانویه ۲۰۲۳ میلادی این رقم به ۴۵۰۰ دلار و کمتر از آن هم رسید.

به گفتۀ و‌ی کاهش نرخ‌های نقدیِ لحظه‌ای نسبت به قرارداد‌های بلند‌مدت نشانۀ ضعف بازار حمل‌و‌نقل کانتینری است؛ در حالی‌که این مسیر از شلوغترین مسیر‌های کشتیرانی جهان به شمار می‌رود. در این ارتباط باید گفت کاهش نرخ‌های نقدی باعث شده مشتریان کمتر به قرارداد‌های بلند‌مدت تن دهند.

وی در ادامه خاطر‌نشان ساخت: عللی که می‌توان در این ارتباط عنوان کرد کاهش حجم تقاضا از سوی چین است، زیرا در طول یازده ماه گذشته تقاضای سال به سال چین ۳۰ درصد کاهش یافته است؛ البته تقاضا در مسیر‌های شمال آسیا به جنوب شرق آسیا در یک ماه اخیر حدود  ۷.۲ درصد رشد داشته است. این نوسان باعث شد سهم کلی چین در مسیر‌های رفت و برگشت آسیا به اروپا  از ۵۱ درصد سال ۲۰۲۱ به ۴۱ درصد سال ۲۰۲۲ میلادی برسد.

«پیتر ساند» معتقد است بر اساس تجزیه و تحلیل مؤسسه Xeneta اگرچه شاهد کاهش نرخ‌ها در ابتدای سمال ۲۰۲۳ میلادی بودیم، اما به نظر می‌رسد که نرخ‌ها به مرور در ماه‌های آینده نسبتاً قوی بمانند، زیرا در یک ماه اخیر در بخش حمل‌و‌نقل کانتینری یخچالدار شاهد افزایش نرخ  بودیم.

در پایان این گزارش آمده است حال باید دید آنچه در بخش حمل‌و‌نقل کانتینری شاهدیم؛ سایر بخش‌های حمل‌و‌نقل دریایی را نیز تحت تأثیر قرار داده است یا نه؟ موضوعی که باید در آینده پیرامون آن سخن گفت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار