۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۱

ایران بیست و دومین قدرت تجاری دریایی جهان شد/ ایران در جایگاهی بالاتر از فرانسه و کانادا

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) اعلام کرد ایران بیست و دومین قدرت تجاری دریایی جهان است و حتی از سه عضو گروه ۷ و کشور‌های صنعتی در جایگاه بالاتری قرار دارد.
کد خبر: ۹۴۷۸۸
به گزارش مانا، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) در جدیدترین گزارش خود از وضعیت صنعت حمل ونقل دریایی جهان اعلام کرد، ایران در سال ۲۰۲۲ جایگاه خود به عنوان بیست و دومین قدرت تجاری جهان در دریا را حفظ کرده است.
بر اساس این گزارش، ایران به لحاظ ظرفیت حمل بار دریایی در رتبه ۲۲ جهان قرار گرفته است و چندین سال است که این جایگاه در اختیار دارد.

این نهاد بین‌المللی تعداد کل کشتی‌های ایران را ۲۵۵ فروند اعلام کرده؛ بر این اساس، یک فروند کشتی به ناوگان کشتی‌های ایران در سال ۲۰۲۲ اضافه شده است. ۸ فروند کشتی نیز در سال ۲۰۲۱ به ناوگان دریایی تجاری ایران اضافه شده بود.

بر اساس برآورد‌های این نهاد بین‌المللی، ظرفیت حمل بار ناوگان کشتیرانی ایران در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۱۹ میلیون ۴۱۱ هزار تن رسیده است.

همچنین سهم ایران از کل ظرفیت حمل بار در دریا در جهان ۰.۸۹ درصد برآورده شده است.

* ناوگان کشتیرانی ایران بزرگ‌تر از فرانسه، کانادا و ایتالیا

بر اساس برآورد‌های آنکتاد، ظرفیت تجارت دریایی فرانسه، ایتالیا و کانادا که از کشور‌های عضو گروه ۷ و کشور‌های صنعتی هستند و همچنین کشور‌هایی مانند عربستان، برزیل، قطر و مالزی از ایران کمتر است.

در عین حال، ظرفیت ناوگان کشتیرانی تجاری آمریکا ۳ برابر ایران است.

* کاهش رشد تجارت دریایی جهان

بر اساس این گزارش، تجارت دریایی جهان در سال ۲۰۲۲ میلادی  فقط ۱.۴ درصد افزایش یافته است. این رقم در سال ۲۰۲۱ میلادی برابر با ۳.۲ درصد بوده است.

به گزارش آنکتاد، تعداد کل کشتی‌های تجاری جهان شامل نفتکش‌ها، کشتی‌های کانتینری و کشتی‌های فله بر در پایان سال ۲۰۲۲ میلادی به ۵۵ هزار و ۳۷ فروند رسیده که نسبت به سال پیش از آن ۱۰۶۴ فروند بیشتر شده است.

ظرفیت حمل بار این کشتی‌ها بیش از دو میلیارد و ۱۸۰ میلیون تن اعلام شده است. ظرفیت حمل بار ناوگان کشتیرانی جهان در سال گذشته میلادی دو میلیارد و ۱۳۴ میلیون تن اعلام شده بود.

* بزرگ‌ترین ناوگان کشتیرانی جهان برای یونان

این نهاد بین‌المللی اعلام کرد، یونان از نظر ظرفیت حمل بار، بزرگ‌ترین ناوگان دریایی جهان را در اختیار دارد. یونانی‌ها ۴۸۷۰ فروند  کشتی دارند که کل ظرفیت حمل بار آن‌ها برابر با ۳۸۴ میلیون و ۴۳۰ هزار تن برآورد شده است.

چین در جایگاه دوم و ژاپن در رتبه سوم قرار دارند. سنگاپور، هنگ‌کنگ، کره جنوبی، آلمان در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

انگلیس جایگاه دهم، آمریکا یازدهم، سوئیس پانزدهم، ترکیه شانزدهم، اندونزی هجدهم، هند بیستم و روسیه بیست و یکم را در اختیار دارند. / فارس
ایران بیست و دومین قدرت تجاری دریایی جهان شد/ ایران در جایگاهی بالاتر از فرانسه و کانادا
ارسال نظرات
آخرین اخبار