۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۷
آقایی در نشست خبری گفت:

احداث بندر بزرگ خلیج فارس در دستور کار سازمان بنادر/ کالای رسوبی در بندر امام نداریم

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: با توجه به تکمیل ظرفیت بندر امام طی سال‌های آتی، طرح ایجاد بندر بزرگ خلیج فارس در دستور کار سازمان بنادر قرار دارد.
کد خبر: ۹۴۶۴۶

احداث بندر بزرگ خلیج فارس در دستور کار سازمان بنادر/ کالای رسوبی در بندر امام نداریم

به گزارش خبرنگار مانا، بهروز آقایی امروز (چهارشنبه) در محل بندر امام خمینی (ره) و طی نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه استان خوزستان را به عنوان یک استان نفتی می‌شناسند، اما این استان یکی از اصلی‌ترین استان‌های دریایی  کشور است، اظهار کرد: ٢۵ درصد سواحل کشور به طول ١١٨۶ کیلومتر در استان خوزستان واقع شده و این استان در مجموع دارای ٣٠٠ کیلومتر مرز دریایی است.

وی ظرفیت بنادر خوزستان را ٨٠ میلیون تن اعلام کرد و گفت: در این میان ظرفیت بندر امام ۶٠ میلیون تن است، همچنین در ۶ ماه اول امسال ٢٢ هزار ساعت حجم علمیات دریایی در بنادر خوزستان صورت گرفته و بیش از هشت هزار پهلوگیری و جداسازی شناور‌ها انجام شده‌است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان بندر امام را بزرگترین بندر تجاری کشور ارزیابی و خاطرنشان کرد: این بندر دارای درفت بیش از ١۴ متر است و ۴٠ پست اسکله در آن فعال هستند، همچنین این بندر بیش از ٧۵ درصد جمعیت کشور را در پسکرانه خود دارد.

آقایی ادامه داد: در حال حاضر ٧۵ درصد از ظرفیت بندر امام تکمیل شده و طبق استاندارد‌های بین‌المللی بنادری که بالای ۶٠ درصد تکمیل ظرفیت داشته باشند باید به سمت توسعه و احداث اسکله‌های جدید بروند، از این رو از ۶ ماه گذشته احداث بندر بزرگ خلیج فارس در سازمان بنادر و دریانوردی مطرح شده و مطالعات اولیه آن انجام شده است.

وی در خصوص مشخصات بندر بزرگ خلیج‌فارس تاکید کرد: این بندر با درفت بین ٣۵ تا ۴٠ متر عمیق‌ترین بندر در حوزه خلیج فارس و منطقه محسوب خواهد شد.

آقای ادامه داد: آنجایی که جانمایی در نظر گرفته شده برای ساخت بندر بزرگ خلیج فارس، متصل به تمام مود‌های حمل‌و‌نقلی است هزینه‌های جابه‌جایی کالا از طریق این بندر به کمترین سطح خود خواهد رسید.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در ادامه اظهارات خود با اشاره به موجودی کالای اساسی در بندر امام تصریح کرد: در ده ماه نخست سال جاری ١٢ میلیون تن کالای اساسی در بندر امام تخلیه شده و تا امروز ١٠ میلیون تن کالای اساسی نیز از این بندر خارج شده‌است، همچنین تا اول دی ماه جاری ١٠٠ هزار TEU کانتینر نیز در این بندر از طریق ٢٢٠ شناور پهلو‌گرفته تخلیه شد که ١٠ درصد از این حجم از کالا از طریق ریل و حدود ٩٠ الی ٩٢ درصد با استفاده از کامیون از بندر خارج شده است.

آقایی در رابطه با تعداد شناور‌های متوقف در لنگرگاه بندر امام نیز گفت: در حال حاضر ۳۲ فروند کشتی به علت مشکلات اسنادی بر روی آب مانده است، همچنین در حال حاضر ٣ میلیون و ۴٨٠ هزار تن کالای اساسی در انبار موجود است، در مجموع کالای اساسی باقیمانده در لنگرگاه و اسکله و انبار بندر امام ۵ میلیون و ٧٠۴ هزار تن است که این میزان کالا را رسوبی تلقی نمی‌کنیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به دلایل توقف شناور‌ها در لنگرگاه بندر تاکید کرد: این میزان کشتی عمدتا مشکلات اسنادی ارزی یا رد و بدل اسناد بین فروشنده و خریدار دارند، اما در دی ماه بخشی از مشکلات مرتفع شد و با خروج کالا، ۶ میلیون و ۴٠٠ هزار تن کالای موجود در انبار به ۵ میلیون و ٧٠٠ تن رسید.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مانا در خصوص لایروبی اروندرود نیز تاکید کرد: ما راغب به لایروبی دهانه اروند هستیم و چهار لایروب به این منطقه اختصاص داده‌ایم، چون معتقدیم لایروبی این منطقه بنادر خرمشهر را احیاء خواهد کرد، اما طرف عراقی در حال حاضر تمایلی به لایروبی این منطقه ندارد کنار کشیده است، البته عراق در حال سرمایه‌گذاری در بنادر فاو و ام‌القصر است و نیازی به لایروبی اروند ندارد.

آقایی ادامه داد: ایران برای لایروبی انفرادی اروند اعلام آمادگی کرده، اما موضوع این است که خط ابراه تغییر کرده و ۵٠٠ متر از آن وارد عراق شده بنابراین مباحث دریایی در این جریان باید انجام شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با بیان اینکه عراق در فاو و ام‌القصر در حال ساخت ١١٠ پست اسکله تا سال ٢٠٣٨ است، گفت: در حالی که پیش از این دو کشور ایران و عمان مدعی افزایش سهم از بندر جبل‌علی بودند امروز عراق هم وارد این موضوع شده و به دنبال افزایش سهم خود از ترافیک جبل‌علی است.

وی در خصوص مقایسه عملکرد بنادر خوزستان با وفا و ام‌القصر گفت: ما خود را در جوانب مختلف بالاتر از بنادر فاو و ام‌القصر می‌دانیم، اما عملکرد کانتینری این بنادر عراق از کل عملکرد بنادر جنوبی کشورمان بیشتر است. این مقام مسئول در ارتباط با نقش بنادر استان خوزستان در رونق کریدور شمال-جنوب با توجه به ظرفیت بنادر دیگر کشور نیز تصریح کرد: ما در خصوص کریدور در یک رقابت بین‌المللی است بنابراین رقابت بنادر داخلی منتفی است همچنین هر کدام از بنادر نقش خود را در این کریدور ایفا خواهند کرد مثلاً بندر چابهار قادر به پوشش بار‌های شرق خزر است و بندر امام (ره) بار‌های ترانزیتی غرب این دریا را حمل خواهد کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار