۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲

تحلیل آنکتاد از کندی رشد تجارت جهانی در سال ۲۰۲۳

آنکتاد در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد ارزش تجارت جهانی در سال ۲۰۲۲ به رقم ۳۲ تریلیون دلار می‌رسد که با توجه به کاهش رشد تجارت در نیمه دوم سال جاری چشم‌انداز رشد تجارت برای سال ۲۰۲۳ میلادی کُند و بطئی می‌شود.
کد خبر: ۹۴۵۴۷

تحلیل آنکتاد از کندی رشد تجارت جهانی در سال ۲۰۲۳

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از سایت آنکتاد، علی‌رغم  بحران پیش آمده بر اثر جنگ روسیه و اوکراین در سال جاری میلادی و تأثیر بلند مدت آن براقتصاد جهانی  تجارت کالا در سال جاری نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد رشد کرد.

در سال  ۲۰۲۲ میلادی از یک سو ارزش تجارت کالا به ۲۵ تریلیون دلار با حدود ۱۰ درصد رشد می‌رسد،   از سوی دیگر ارزش خدمات نیز با ۱۵ درصد افزایش به  رقم  هفت تریلیون دلار  خواهد رسید.

آنکتاد در ادامه آورده است انتطار می‌رود با روند کاهش رشد تجارت و خدمات در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ میلادی، سال ۲۰۲۳ با بدتر شدن شرایط  تجارت جهانی،   با چشم انداز تیره و تاری مواجه باشد.

 در این راستا پیش‌بینی‌های ناشی از کاهش رشد اقتصادی  در سال ۲۰۲۳ میلادی به دلیل قیمت بالای انرژی، افزایش نرخ‌های بهره و تورم پایدار در بسیاری از اقتصاد‌ها و شاخص‌های منفی اقتصاد جهانی که ناشی از جنگ روسیه و اوکراین می‌باشد، آسیب پذیری تجارت تشدید می‌شود؛ به همین جهت  انتظار می‌رود با تحمیل شرایط بد اقتصادی به دولت‌هایی که دارای بدهی مالی بالایی هستند سرمایه گذاری و تجارت بین المللی آن‌ها منفی خواهد بود.

آنکتاد در ادامه این گزارش با اشاره به اینکه کاهش تجارت بین‌الملل در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ میلادی به دلیل کاهش قیمت محصولات اولیه است، یاد‌آور شده است در سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ میلادی نیز حرکت رشد تجارت جهانی با کندی مواجه می‌شود.

این گزارش حاکی است خوشبختانه در سال جاری میلادی خطوط کشتیرانی جهانی و بنادر با چالش‌های ناشی از همه‌گیری کرونا  کنار آمده و مشکل ازدحام بنادر نیز حل شد. اگر چه نرخ‌ها تا حدودی با کاهش مواجه شد، اما قیمت‌ها  در حال حاضر بالاتر از میانگین قبل از کرونا است؛ اگرچه روند رو به کاهشی دارد.

با ید گفت دو عمل می‌تواند  بر الگو‌های تجارت به ویژه تجارت دریایی سال ۲۰۲۳ میلادی تأثیر‌گذار باشد؛ اول تکمیل  زنجیره‌های تأمین جهانی و گذار به سوی اقتصاد جهانی سبز‌تر است. فراموش نکنیم  تلاش برای ایجاد یک اقتصاد جهانی سبز‌تر تقاضا را برای تحولات سازگار با محیط زیست افزایش می‌دهد و تقاضا را در بخش سوخت‌های فسیلی کاهش می‌دهد.

بر اساس آمار‌های دریافتی در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ میلادی تجارت در همه مناطق جغرافیایی جهان به جز شرق آسیا که انعطاف پذیری  بیشتری از خود نشان داد، کاهش یافت؛ با این حال در این فصل ارزش تجارت جهانی کالا بالاتر از سطح مشابه آن در سال ۲۰۲۱ است.

آ‌نکتاد در پایان تاکید می‌کند بدون شک با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد دنیا و با نگاهی به گذشته پیش‌بینی‌ها حاکی از حرکت بطئی تجارت جهانی در سال ۲۰۲۳ میلادی می‌باشد.
تحلیل آنکتاد از کندی رشد تجارت جهانی در سال ۲۰۲۳

ارسال نظرات
آخرین اخبار